Magnifying glass Close

Zakelijke inkopers bestellen massaal online

Waren consumenten al jarenlang gewend om online aankopen te doen, zakelijke inkopers zijn zich steeds meer in deze trend aan het verdiepen. Dit blijkt uit de eerste B2B E-commerce Markt Monitor, een grootschalig onderzoek naar het gedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers in de B2B e-commerce van Thuiswinkel.org en PostNL, vermeldt op Supply Chain Magazine. Bijna 40 procent van zakelijk Nederland heeft het afgelopen jaar een online bestelling geplaatst voor het bedrijf.

Het profiel van de zakelijke inkoper is verschillend. De Zakelijke Dienstverlening bestelt het meest online: 50% van de bestellers geeft aan een bestelling online te hebben geplaatst. Veruit de meeste online bestellingen worden door inkopers van groothandels verricht: gemiddeld 275 per jaar, wat meer dan drie keer zoveel bestellingen is vergeleken met andere typen bedrijven.

Big spenders

Met €83.568 per jaar geven producenten online gemiddeld het meest uit, gevolgd door een besteller bij een groothandel. Daarnaast zijn met name managers (68%) en inkopers (65%) veel online te vinden, maar opvallend is dat ook operationele functies (22%) al online bestellingen doen. Vooral kantoorartikelen zijn populair bij de zakelijke inkopers, maar ook machines en tractoren worden al voor een kwart uitsluitend online besteld. ‘Omdat webwinkels zich ook op B2B-gebied professionaliseren, kunnen zakelijke inkopers veel tijd en geld winnen door hun aankopen online te doen’, zegt Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org. ‘De bedragen die met zakelijke aankopen gemoeid zijn, vragen om betrouwbare webshops. We zien dat zakelijke webshops op dat gebied echt een inhaalrace begonnen zijn. Ze worden sneller, slimmer en gebruiksvriendelijker.’

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres