Magnifying glass Close

W&S: U hebt een behoefte, ik de oplossing! Mag ik u bellen?

Ik draai inmiddels ruim 15 jaar mee in het personeelsbemiddelingsvak en verbaas mij nog altijd over hoe ongestructureerd, opportunistisch en dynamisch dit vak blijft. Never a dull moment! Het lijkt soms wel alsof er iedere 2 tot 3 maanden weer een nieuwe hype is waar iedereen zich op stort. Zo veranderen de laatste jaren wetten aan de lopende band en nemen kwesties met betrekking tot flexibilisering hand over hand toe. Beiden vullen vele blogs en belangensites en leiden vervolgens weer tot vele opinies, welgemeende adviezen en ook veel gespeculeer over wat de toekomst gaat brengen. Ook de hoeveelheid applicaties, jobsites, proposities, aanbieders, tools, enz. blijft maar groeien en groeien. Veranderingen leiden tot vooruitgang neem ik maar aan. Het maakt het vak in ieder geval boeiend!

Maar dat is niet waar ik het over wil hebben. Er zijn namelijk ook zaken die hardnekkig en star overeind blijven in al deze dynamiek en chaos! Zeker in W&S land. En die eclatant onzinnig of onlogisch zijn! Nu heb ik zelf een inkoopachtergrond en, in combinatie met mijn ervaringen als ondernemer, kleurt mij dat wellicht, maar ja, oordeelt u zelf maar. Ik noem mijn top 4 ergernissen die maar niet willen verdwijnen:

1. Met stip op nr. 1 staat eentje waar ik mij al ruim 15 jaar bijzonder over verbaas. U kent hem zeker: het überstompzinnige, plichtmatige, cursief geschreven zinnetje onderaan een vacaturetekst: “Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld”.
Want wat staat er nu feitelijk? De vacaturesteller heeft een probleem (de vacature die ingevuld moet worden). En daartegenover staat een leveranciersmarkt die wellicht een (zeer) goede oplossing heeft (de juiste kandidaat of een goed netwerk met toegang daartoe). Maar met deze zin zegt diezelfde vacaturesteller eigenlijk “val me niet lastig met een goede oplossing, ik modder zelf wel aan”. Tja, we begrijpen natuurlijk allemaal wel de bedoeling/reden van de zin (“ik wil niet de hele dag gebeld worden door bureaus” of “ik ben niet bereid te betalen voor W&S”) maar is het logisch? Niet echt. Je zou denken dat het eindresultaat zou tellen, ofwel de beste kandidaat willen werven voor de vacature. Zeker wanneer de meeste marktpartijen bereid zijn op basis van no cure/no pay te werken. Zoals gezegd, het is een plichtmatig, inhoudsloos zinnetje. Een recruiter kan nu eenmaal niet de all-round superspecialist zijn die in alle disciplines van de arbeidsmarkt thuis is. Men kan vaak juist goed hulp gebruiken van specialistische aanbieders voor het vinden van de beste oplossing. Maar goed, op naar nummer 2!

2. Ook één van mijn favorieten en hier loop je vaak tegenaan nadat je nr. 1 volledig hebt genegeerd en toch contact opneemt: “Geen interesse, wij werken met een preferred supplier” (en soms meerdere voor een bepaalde discipline). Begrijpelijk als men goede leveranciers heeft! Maar dat is het nu juist: heeft men die wel? Als je uitlegt (als je al de kans krijgt) dat je bijv. de grootste specialist bent in een bepaalde discipline en dat men toch echt gebruik maakt van generalisten die de markt voor het gezochte specialisme niet kennen, wordt het stil.
En dan komt het: na deze mededeling duikt men gelijk in de veilige loopgraaf achter de zandzakken. Vragen over hoe je wellicht in de toekomst de status van preferred supplier zou kunnen krijgen, wanneer een review van de preferred supplierslijst plaatsvindt, of men tevreden is met de preferred suppliers, met wie je contact kunt opnemen om het daar eens over te hebben, enz. enz. worden 9 van de 10 keer beantwoord met “Eeeeeeeeeh, we werken met preferred suppliers, bel over een jaar maar terug”. Kortom, de perpetuum mobile: de lijst verandert vrijwel nooit ook al zijn er tig betere aanbieders. Domweg omdat de recruiter geen idee heeft waarom die lijst er is, wie die heeft opgesteld en beheert en ze zelf de aanbiedersmarkt niet bijhouden. Het is een stompzinnigheids gehalte die iedere inkoper en leverancier de tenen doet krommen. De leveranciersmarkt in W&S is juist zeer dynamisch en die moet je juist goed volgen! Het niet openstaan voor verandering en vernieuwing is naar mijn mening een doodzonde en op termijn ga je dat zeker merken in de resultaten van je werving. Ik zou in ieder geval niet graag directeur zijn bij een bedrijf waar door recruiters op deze manier met werving wordt omgegaan (goede mensen zijn toch wel asset nr. 1 van een bedrijf!).

3. Nummer 3, maar zeker niet de minste: de plichtmatige superlatieve karaktereigenschappen in vacatureteksten waaraan een sollicitant moet voldoen (naast vaak een waslijst van andere eisen). Ik pak een voorbeeld van internet: “Wij zoeken voor deze uitdagende functie een proactieve, hands-on, flexibele, resultaatgedreven, analytisch ijzersterke, geboren onderhandelaar met uitstekende communicatieve en commerciële vaardigheden die op alle niveaus draagvlak weet te creëren, van nature doortastend optreedt, die warm loopt voor complexe uitdagingen en geen 9 to 5 mentaliteit heeft.”
Oeeeh!! En dat allemaal voor een positie die men aanduidt als “2e stap in je carrière” en bij een machinebouwer. Yeah right: deze brei aan kreten gaat kandidaten echt over de streep trekken om te reageren!! Nu gaat het echt stormlopen! Niet dus.

4. En deze completeert mijn ergernissenrijtje: de anonieme, tweeregelige “beschrijvende” vacaturetekst. Weer een voorbeeldje van internet: “Voor een dynamische organisatie ben ik op zoek naar een kandidaat die ervaring heeft met voorraad optimalisatie. Het gaat om het analyseren en verbeteren van de huidige processen om de voorraad weer te kunnen optimaliseren.” Really? That’s it? En je denkt echt hiermee toppers binnen te halen??? Hoe professioneel is dit vraag ik mij af en bestaat de vacature überhaupt of is het gewoon “window dressing” voor je site? Ik vind het in ieder geval geen reclame voor de recruitment wereld.

Nou ja, dit zijn mijn top 4 hardnekkige ergernissen die ik (te) vaak tegenkom, maar u kent er ongetwijfeld ook een aantal. En ja, ook ik maak mij soms schuldig aan een woordenbrei in vacatureteksten en neig soms, uit gemakzucht, naar een korte vacaturetekst. Wat dat betreft is 15 jaar een hele periode in dit vak en het blijkt maar weer: waar je mee omgaat wordt je door besmet als je niet uitkijkt! Ik heb mijzelf in ieder geval met dit artikeltje weer even wakker geschud!

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!
Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!

Reacties

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres