Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Woonwinkel past nieuwe supplychainstrategie succesvol toe

Door ingrijpende keuzes van woonwinkel Fonq op het gebied van de bedrijfsstrategie en de supplychainstrategie gingen het rendement en de klanttevredenheid behoorlijk omhoog. Dit vertelde supplychainmanager van Fonq Caspar Kerkvliet aan SCELP (Supply Chain Excellence Leadership Platform). Supply Chain Magazine bericht hierover.

Zelf een longtail hanteren in de voorraad met een erg breed en diep aanbod blijkt voor een kleinere speler als Fonq niet haalbaar. Dit samen doen met verkooppartners kan echter wel. Hiervoor herdefinieerde Fonq zichzelf de afgelopen twee jaar. “We hebben het aantal productcategorieën drastisch beperkt met een duidelijke strategische focus voor ‘beste online woonboulevard’. Dat zijn dus wel meubels, woonaccessoires en tuin- en keukenspullen, maar geen zaken als speelgoed, zonnebrillen en tassen”, vertelt Kerkvliet. Hiervoor komt een deel van het Fonq-assortiment uit de eigen voorraad en een deel komt bij partners vandaan die gespecialiseerd zijn in bepaalde categorieën.

Supply chain en klantwaarde
Deze benadering heeft Fonq vertaald naar de supplychainstrategie. “Als supply chain hebben we invloed op veel aspecten die klanten direct ervaren, de klantwaarde-drivers. Hoe betrouwbaar en snel onze levering is natuurlijk, maar ook de beschikbaarheid en kwaliteit van het assortiment. Door de supply chain goed te sturen, zorgen we dat er continu een relevant en compleet assortiment in de winkel is, zonder dat er voorraden incourant worden”, aldus Kerkvliet.

Samenwerking
Bij Fonq zijn de commerciële inkopers een-op-een gekoppeld aan de demand planners. De inkopers focussen zich vooral op de assortimentselectie en de demand planners richten zich op de financiële en praktische consequenties ervan. Hiervoor vindt nauw overleg plaats. Het gebeurt onder andere met een hulpmiddel dat Fonq heeft ontwikkeld, waarmee inkopers en demand planners objectief kunnen bepalen hoe relevant een artikel voor het assortiment is. Daarnaast werkt Fonq nauw samen met de leveranciers. Volgens Kerkvliet begint dit bij de basics, het gebruik van digitale communicatie voor inkooporders, facturen, assortimentsgegevens, prijzen en levertijden. “Daarnaast wisselen we vraagvoorspellingen uit, voor de korte en lange termijn. We hebben de afgelopen tijd weer ervaren hoe belangrijk het is om snel op omstandigheden in te kunnen spelen.”

Bron: Supply Chain Magazine

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé:

Reacties

Partner van Inkoperscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres

Mis niets en ontvang gratis E-book!

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief. Ontvang het laatste inkoopnieuws automatisch in je mailbox en ontvang het e-book 'De 6 juridische topics bij de inkoop van IT'.