Magnifying glass Close

Win een inkoop-kerstpakket

Als je terugkijkt op 2016, wat is je dan het meest bijgebleven?

2016. Een jaar met veel nieuws, maar wat ons het meest is opgevallen, is de transitie van de inkoper. Professioneel inkopen heeft een spurt genomen. Er is meer aandacht voor strategische partnerships en er wordt waarde gehecht aan een transparante keten.Waar de inkoper zijn waarde voorheen kon bewijzen door de leverancier uit te knijpen, is dat nu het tegenovergestelde. Een tevreden leverancier is waardevoller voor het bedrijf, dan een ontevreden leverancier.Holger Schiele, professor of technology management – innovation operations stipte dat in een eerder artikel op deze site al aan: een bedrijf met tevreden leveranciers krijgt sneller toegang tot innovaties en een lagere prijs.

Samenwerken met de leverancier staat dus centraal. Volgens Paul Maas, managing consultant bij Adjust, moet je relevante leveranciers al betrekken bij het proces, zodra er bij R&D een idee ontstaat. Een leverancier kan dan direct inzicht geven in de realiseerbaarheid van het idee. Je start direct met veel meer mogelijkheden. Finn Wynstra, Professor purchasing and supply management, raadt aan om ook rekening te houden met de mate van betrokkenheid. Als je de mate van betrokkenheid van de leverancier met 50 procent verhoogt, dan kun je een 8 procent beter product of sneller ontwikkeltraject verwachten.

Steeds meer bedrijven halen om deze redenen hun productie terug naar Europa. Samenwerken, een transparante keten en duurzaamheid is toch beter te managen als het bedrijf zich niet aan de andere kant van de wereld bevindt. Auping is hier een mooi voorbeeld van. Grip op de leverancier en grondstoffen zijn voor hen de grootste redenen om hun productie te reshoren. Dit klinkt vrij afstandelijk, maar ook dit bedrijf gaat partnerships aan om samen te werken aan een duurzame keten. Uiteindelijk is de leverancier de expert, en moet je het toch samen realiseren.

Wat is jouw inkooples van 2016?
Deel jouw inkooples van 2016 onder dit bericht.
Onder de meest inhoudelijke reacties wordt een kerstpakket verloot.
Reageren kan tot 21 december.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties (5)

Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel 22 december 2016 09:09 uur

Bedankt voor de reacties! De winnaar heeft inmiddels bericht ontvangen.

20 december 2016 22:21 uur

Verbinden is het thema van 2016. daarnaast heeft elke inkoper het over veranderen. De vraag is: wat heeft de meeste prioriteit? of zoals Arjan van Weele het stelt: 'kantelen we door, of kantelen we terug?'. Wat vinden we uiteindelijk het belangrijkst? Verbinden of veranderen? of kunnen beiden simpelweg samengaan? Dit moet de overdenking zijn om het jaar mee af te sluiten. Wat gaan we in 2017 doen?

13 december 2016 11:20 uur

Het klinkt heel cliché maar doorvragen tot de klantvraag zo helder is als het maar kan. Dat is de enige manier om tot een juiste inkoop over te gaan. Uiteindelijk is dan de leverancier tevreden, want die heeft kunnen leveren wat de klant precies wilde. De klant blij want dit sluit exact op zijn behoefte aan. De klant zijn precieze uitvraag helder formuleren, met in achtneming van de wet- en regelgeving is soms best een uitdaging (zeker als je met meerdere partijen om tafel zit)!

13 december 2016 10:58 uur

Niet alleen aan de voorkant, maar ook tijdens een contract in gesprek blijven: niet 'ouderwets' afrekenen op niet behaalde SLA/KPI's maar deze bijsturen naar de nieuwe waarheid, om voor beide een win-win situatie te creëren. Hier herken ik een partner in, en heeft de leverancier écht meerwaarde voor je organisatie.

9 december 2016 09:02 uur

Voor inkoop is 'continu in gesprek zijn met interne en externe stakeholders cruciaal om druk uit te oefenen op prijs/kwaliteit' bij het ontstaan van een behoefte, invulling van de behoefte tot en met het continu beheer en onderhoud ervan.

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres