Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Waarom je een 'te goeder trouw'-benadering moet hanteren bij contractgeschillen

Aanbestedings- en supply chain-leidinggevenden kunnen volgens Martin Noble, commercieel partner bij advocatenkantoor Shakespeare Martineau, het beste een ‘te goeder trouw’-aanpak toepassen bij het beslechten van geschillen door de coronaviruspandemie. Zo meldt het Britse Supply Management.

Volgens Supply Management lijkt een overmachtsverklaring, waarbij een of beide partijen worden ontslagen van het nakomen van hun verplichtingen, een natuurlijke weg voor bedrijven die moeite hebben om financieel het hoofd boven water te houden. Als de andere partij een tegenargument vindt, dan kan dit leiden tot een kostbaar geschil met gevolgen voor alle betrokkenen, ook voor degenen verderop in de toeleveringsketen.

Te goeder trouw
Noble stelde in een blog voor Supply Management dat in plaats daarvan de mogelijkheid bestaat om te goeder trouw te werken. “Dit kan een verstandige zet zijn voor supply chain-professionals, waardoor er over een weg naar voren kan worden onderhandeld in plaats van beargumenteerd. Momenteel staat elk bedrijf onder dezelfde druk, wat voor een zeldzame kans op wederzijds begrip zorgt. Door transparant te zijn over hun eigen situatie kunnen mensen in de supply chain samenwerken om een ​​praktische oplossing te vinden voor de problemen waarmee ze worden geconfronteerd.”

Aflopen contract
Volgens Noble moeten organisaties voorafgaand aan juridische stappen ten eerste onderzoeken wanneer contracten aflopen. Is dat op korte termijn dan biedt dat een natuurlijke gespreksaanleiding om voor de toekomst wijzigingen in de overeenkomst te bespreken. Loopt het contract nog een tijd dan zou het enige flexibiliteit kunnen bevatten.

Wijzigen
Daarnaast kunnen partijen bespreken of ze overeenkomsten kunnen wijzigen. Dat kan meer ruimte bieden in de huidige economische omstandigheden. Naast het wijzigen van huidige overeenkomsten, kunnen bedrijven onderhandelingen ook gebruiken om ​clausules overeen te komen die voor hen werken. De overeengekomen voorwaarden kunnen tijdelijk zijn en hoeven niet te worden vermeld in het oorspronkelijke contract om te worden gehanteerd.

Opschorten
Tot slot kunnen de bedrijven overwegen om een contract op te schorten. Heeft een partij niet betaald, dan kan het opschorten van het contract leiden tot verstandige onderhandelingen over toekomstige handel. Een leverancier en klant kunnen bijvoorbeeld overeenkomen om bepaalde verplichtingen op te schorten totdat de lockdown is opgeheven. Dit biedt verlichting voor beide partijen, maar houdt ook het contract in stand, zodat het kan worden hervat zodra alles weer normaal is.

Bron: Supply Management

 

 

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres