Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Waarom begrijpen de meeste inkopers marketing niet?

Volgens onderzoek kan inkoop de efficiëntie van de inkoop van marketingdiensten aanzienlijk verbeteren. In slechts een kwart van de organisaties werken de twee vakgebieden echter samen. Zo meldt het Britse Supply Management.

Uit het onderzoek van CMO Council en KPMG onder meer dan 200 marketingleiders in de B2B- en B2C-sectoren blijkt dat eerdere pogingen tot samenwerking tussen marketing en inkoop een uitdaging waren geweest. Slechts 26% van de leidinggevenden bij marketing werkt actief samen met de inkoopafdelingen van hun bedrijf. Krappere budgetten, minder personeel en hogere verwachtingen wat tastbare opbrengsten betreft, leiden echter tot mogelijkheden voor inkoop om de ‘kwaliteit van sourcing en de impact ervan’ te verbeteren. Volgens 71% van de respondenten begrijpt inkoop marketing echter niet. Dit zou kunnen worden opgelost met samenwerking om te komen tot een ​​raamwerk voor identificatie- en selectiecriteria en prestatiemaatstaven.

Leveranciersselectiefase
Het onderzoek laat zien dat chief marketing officers die inkoop actiever betrekken bij sourcing voor marketing, positieve effecten ervaren op de volwassenheid en kwaliteit van beslissingen over die sourcing. Organisaties met effectieve marketing-inkooprelaties verbeteren de inkoopcyclustijden, het concurrentievermogen van leveranciers en de innovatiemogelijkheden van leveranciers. Inkoop blijkt vooral waardevol te zijn tijdens de leveranciersselectiefase, omdat het helpt bij het standaardiseren van taal en processen voor merken, bedrijfstakken en geografische gebieden.

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé:

Reacties

Partner van Inkoperscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres

Mis niets en ontvang gratis E-book!

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief. Ontvang het laatste inkoopnieuws automatisch in je mailbox en ontvang het e-book 'De 6 juridische topics bij de inkoop van IT'.