Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Vijf acties om inkoopverstoringen door het coronavirus te voorkomen

Op de site van het Britse Supply Management zijn vijf maatregelen terug te vinden waarmee bedrijven verstoringen van inkoop en toeleveringsketen op basis van de coronacrisis kunnen beheersen. Deze zijn gebaseerd op een rapport van adviesbureau The Hackett Group.

1. Bescherm uw medewerkers, houd ze op de hoogte en houd ze betrokken
Volgens The Hackett Group (‘Hackett’) moeten bedrijven in de eerste plaats prioriteit geven aan de gezondheid en veiligheid van hun personeel tijdens de pandemie. Werknemers die thuis werken, moeten over de middelen en systemen kunnen beschikken om effectief te kunnen werken. Hackett raadt ook aan om goed met HR-afdelingen samen te werken bij de personeelsplanning en het maken van noodplannen.

2. Let op uw financiën
Bedrijven moeten zich voorbereiden op een omgeving van strakkere kredietverlening en onderzoeken hoe zij tegen redelijke kosten extra financieringsbronnen kunnen vinden. “Onderneem directe, agressieve kostenverlagende maatregelen om uitgaven te verminderen, zoals reis- en onkostenvergoedingen, het vastlopen van overnames, bedrijfskosten/investeringskosten en behoud van werk”, aldus Hackett.

3. Verdedig uw toeleveringsketen
“In deze omstandigheden bestaat de unieke noodzaak om zowel vraagschokken als verstoringen van het aanbod op te vangen. Om de vraagschok tegen te gaan, moeten bedrijven proactief een reeks scenario’s identificeren en analyseren en die analyse gebruiken om hun reacties prioriteit te geven en te plannen”, benadrukt Hackett. Op korte termijn moeten bedrijven een plan voor een snelle reactie op de vraag ontwikkelen en de scenario’s van vraag en aanbod analyseren om tekorten op te vangen.

4. Behoud uw geld
Volgens het adviesbureau kunnen bedrijven erachter komen dat ze om met verstoringen om te gaan, liquiditeit in de complete toeleveringsketen moeten stoppen via klant- en leveranciersvoorwaardenbeheer en/of het opbouwen van een strategische voorraad. Bedrijven moeten dagelijkse schommelingen en leveringsbeperkingen in de gaten houden om ervoor te zorgen dat ze geen contant geld in de verkeerde voorraad investeren. Ook kunnen ze productportefeuilles tijdelijk stroomlijnen om het bufferen van strategische voorraden mogelijk te maken.

5. Versterk uw infrastructuur
“Hoewel de focus begrijpelijkerwijs op de bedrijfscontinuïteit op korte termijn ligt, is het belangrijk om de eisen die aan de informatietechnologiefunctie worden gesteld de komende maanden te bekijken en de inspanningen en investeringen daarin snel opnieuw prioriteit te geven”, stelt Hackett. De nadruk moet liggen op het versterken van de infrastructuur om virtueel werk en virtuele samenwerking te ondersteunen.

Bron: Supply Management

 

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres