Magnifying glass Close

Vertrouwen tussen kopers en leveranciers cruciaal om sociale doelen te bereiken

Samenwerkingspartnerships met leveranciers zijn de sleutel tot succes bij het werken aan sociale doelen. Volgens Padmini Ranganathan, wereldwijde vicepresident van risico- en duurzaamheidsoplossingen bij softwarebedrijf SAP Ariba, was een “ontwikkelingsmentaliteit” in plaats van “handhavingsmentaliteit” nodig om uiteenlopende problemen aan te pakken, zoals gedwongen arbeid of verpakkingsontwerp. Dit vertelt zij aan Supply Management.

“Bedrijven die hebben gewerkt aan transparantie met hun leveranciers, zelfs in moeilijke gebieden zoals dwangarbeid, zien een beter succes”, geeft ze aan. “Er zijn er niet zoveel, maar degene die zich op traceerbaarheid hebben gericht, zien over het algemeen betere leveranciersrelaties, beter beheer en vertrouwen tussen kopers en leveranciers waarmee ze al jaren samenwerken.”

Duurzame leveringsketen

Ranganathan voegt daaraan toe dat het ontwikkelen van een duurzame toeleveringsketen in het begin vaak extra kost. Bedrijven moeten de waarde van kosten en winstgevendheid op directieniveau in evenwicht brengen om te bepalen “welke kortetermijnstappen het bedrijf bereid is te nemen”. Duurzaamheid moet worden overwogen vanaf het eerste ontwerpproces, zo is ze van mening. Inkoopteams moeten de duurzame productienormen vaststellen waaraan ze zich willen houden en dat aan leveranciers kunnen communiceren. “Het gaat niet altijd om veranderen van leverancier. Het gaat om meer samenhangende co-ontwikkelingsactiviteiten van leveranciers.”

Veel te bewijzen

Volgens Ranganathan is de ‘post-consumptiecyclus’ (producten recyclen en hergebruiken) een gebied waar nog steeds behoefte is aan ontwikkeling. Ondanks dat het bewustzijn over duurzaamheidsvraagstukken toeneemt, zijn consumenten niet zo bereid om flexibiliteit en leveringsgemak op te geven. Toch hoopt ze dat opkomende technologieën, zoals blockchain, de traceerbaarheid na consumptie kan ondersteunen. “Er is daar nog veel te bewijzen, zowel in termen van het vermogen om de juiste gegevens en juiste informatie vast te leggen als het vermogen om te schalen en de kostenfactor vast te leggen”, aldus Ranganathan.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres