Magnifying glass Close

Verandert er dan nooit wat? (jawel!)

Inkopers-Cafe.nl kijkt al bijna 14 jaar rond in de inkoopwereld. In die jaren hebben we veel zien veranderen. Maar er zijn ook zaken precies hetzelfde gebleven. Inkoop gaat nog altijd over kostenreductie, bonnenmeppen en zit nog altijd niet in de boardroom. Zolang ik rondloop in inkoopland, valt de term ‘duurzaamheid’ – circulair zo u wilt – te pas en te onpas. Iedereen heeft hier de mond vol van, maar uiteindelijk spelen idealen pas een rol als er geld verdiend kan worden.

Soms gebeurt er wèl iets waarvan je denkt: nu gaat er echt iets veranderen. Over duurzaamheid gesproken; we maakten onlangs kennis met Fira. Het eerste initiatief dat duurzaamheid praktisch maakt zonder dat er dat irritante ideële sausje over zit. Wat mij betreft zou iedere organisatie die het woord duurzaam gebruikt in een van de marketinguitingen direct kennis met hen moeten maken. Simpelweg om aan te tonen dat het geen holle marketingkreet hoeft te zijn.

Wat daarnaast een duidelijke trend lijkt, is dat inkoop steeds projectmatiger wordt. Een logisch gevolg daaruit is dat inkoop meer door specialisten wordt uitgevoerd. Steeds vaker in een flexibel verband. Marktplaatsen met slechte kwaliteitscontroles verschraalden de markt voor (inkoop)interimmers. ZZP’ers ontplooiden op hun beurt initiatieven om bemiddelende bureaus buitenspel te zetten. Verleidelijk in bepaalde situaties, maar vaak met grote kwaliteitsproblemen als gevolg. Bureaus als InQuest, AevesBenefit, het NIC en Inkopenvoor/Significant tonen niet voor niets al jaren aan van ongekende toegevoegde waarde te zijn voor de flexibele markt.

Toch is ook die wereld niet erg vernieuwend geweest. En daar gaan we wat aan doen. Benieuwd en als Zelfstandig Inkoopprofessional (binnenkort) op zoek naar een opdracht? Meld je dan nu aan en zie als eerste wat we voor jou gaan betekenen!

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties (1)

14 maart 2017 12:56 uur

Er verandert zoveel en... er verandert zo weinig! Wellicht aardig om eens een analyse & overzicht te maken over veranderingen "binnen inkoop" over de laatste 25..30 jaar. Dat dekt aardig de opkomst van ERP systemen. En dan kijken wie de ontwikkeling initieerde. Over de duim wat schoten voor de boeg: Finance is een groter initiator: factuurreductie, automatische factuurverwerking, drie-weg-matching, ... Operations (onder druk van finance) met voorraadverlaging, minder werkkapitaal in de keten, tijdige & volledige levering, ... Inkoop.... zou ik zo niet weten. Uiteraard doet inkoop wel mee in bovenstaande processen: daar is geen twijfel over. Wat binnen inkoop zelf opvalt: - We worstelen nog steeds met de portfolio van Kraljic (sinds begin jaren 80!) - We differentiëren in de inkoopprofielen (OPEX, CAPEX, operationeel, tactisch, strategisch, group, commodity, site, MRO, analyst, auditor, contract manager, ... En dan dit alles in junior, medior en senior). Lees differentiatie eens vanuit marketing/verkoop visie: Dit doe je in volwassen markten met weinig groei. Dat is de fase voor de ondergang..... Ook stellen klanten een "single point of contact" op prijs: Deze helpt hun om hun vraag/probleem op te lossen. Enerzijds kan je dus stellen dat er er nog veel te doen is (als een berg tegenop zien?) OF het zijn leuke en dynamische tijden! Misschien moeten we de ambities voor over een half jaar volgende week al bijstellen.... De dynamiek van "disruptive procurement" :-) NB ATKearney opent ondanks het buzz word "disruptive procurement" gewoon met "boost the savings". Oude wijn .. Nieuwe zak....

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres