Magnifying glass Close

Veranderingen in organisatie Blokker werken niet

De vele, grote veranderingen die Blokker doorvoerde, blijken niet te werken. Blokker veranderde van een inkoop- naar een supply chain organisatie en bracht zijn e-commerceactiviteiten onder bij een ander bedrijf. Deze veranderingen mochten niet baten. Blokker maakt nog steeds grote verliezen. Dit meldt Logistiek.nl. 

In 2014 boekte het bedrijf verliezen van 20 miljoen euro en in 2015 was dit 52 miljoen euro. De familie Blokker besloot daarom om miljoenen euro’s te steken in de verbouwing van 450 Blokker-winkels. Dit blijkt niet te werken, want Blokker grijpt weer terug naar de goedlopende producten uit het verleden.

Supply chain organisatie
Blokker is veranderd van een inkoop- naar een supply chain organisatie  . Dit stelt een interne bron tegenover Logistiek.nl. Zes van de acht inkopers bij Blokker zijn vertrokken. Een groot deel van de inkopers van het dochterbedrijf Xenos zijn ook vertrokken. Daarnaast is een groot deel van het managementteam vervangen. Volgens de interne bron wordt de kracht van kennis onderschat. Het ondernemerschap van Blokker zou plaats hebben gemaakt voor een managers cultuur.

Logistiek
Ook op logistiek gebied is er veel veranderd. In 2014 zijn alle e-commerceactiviteiten ondergebracht in het bedrijf Nextail. Het bedrijf zou de innovatietaak van de retailer worden en zorgen voor meer omzet. Daarnaast opende Blokker en jaar later een nieuw e-commerce dc in Gouda. Blokker beschikt daar over 37.000 vierkante meter.

Betaaltermijn
Blokker heeft daarnaast zijn betaaltermijn verlengd. Topman Casper Meijers van Blokker Holding vertelde in een interview met het Financieel Dagblad dat hij geld uit het bedrijf zal halen door voorraden terug te brengen en door rekeningen later te betalen. Blokker wilde een betaaltermijn van maximaal 60 dagen. Ondanks dat leveranciers van het bedrijf niet stonden te juichen, steunen ze Blokker wel.

Voorraad
Toch lijkt dit allemaal niet te werken. Er wordt veel gestuurd op voorraad en voorraadhoogtes. Volgens de interne bron is het niet te doen om trendgevoelige producten te hebben, hip te zijn én je cashflow op orde willen hebben. De aanvoerlijn van 8 weken werkt hierbij niet mee. Producten konden niet altijd besteld worden, omdat er nog te veel geld zat in de voorraad.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres