Magnifying glass Close

Veranderingen in de Chinese fruitmarkt

De Chinese fruitmarkt groeit en ontwikkeld zich in een snel tempo. De komende jaren zullen er daarom veranderingen plaatsvinden in de leverings- en distributiekanalen. Internationale en binnenlandse retailers zullen in deze veranderingen een grote rol gaan spelen en directe inkoop zal steeds meer terrein winnen, meldt agf.nl.

In China werd fruit altijd ingekocht door groothandelsmarkten. Chinese retailers liepen over het algemeen nog achter bij de internationale ontwikkelingen. Daardoor kochten zij nooit direct in bij buitenlandse telers. Deze marktsituatie is nu aan het veranderen. De winstmarges worden door toenemende concurrentie en de lage koers van de Yuan steeds kleiner. Retailers zijn daarom vaker geneigd de tussenpersoon te omzeilen en direct met telers zaken te doen. Deze trend zal zich de komende jaren voorzetten. Internationale retailers lopen hiermee al voorop.

Retailers
Het overschakelen naar directe inkoop gaat steeds beter. Retailers zijn, in tegenstelling tot groothandelaren, veel beter uitgerust om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Groothandelaren zitten altijd met enorme volumes aan buitenlandse producten die snel moeten worden verkocht. Voor retailers is het daarentegen makkelijker om vooruit te plannen en slimme inkoopbeslissingen te nemen.

Supermarkt
De supermarktketens in China lopen nog achter met het direct inkopen van producten, maar naar verwachting zullen ook zij snel inspelen op deze trend. Dit komt onder andere omdat de vraag naar importfruit steeds groter wordt.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres