Magnifying glass Close

VDL Groep neemt Brexit serieus

“Wij kopen in het Verenigd Koninkrijk (VK) voor 40 miljoen euro in bij 300 leveranciers. Onze omzet in het VK bedraagt 100 miljoen euro, waarvan een deel wordt toegeleverd naar het Europese vasteland. Op een totale inkoop van 4,5 miljard euro en een omzet van 6 miljard euro lijkt dat erg beperkt, maar wanneer een kritisch onderdeel voor een bepaalde module of machine pas met weken of maanden vertraging geleverd kan worden, kan dat grote gevolgen hebben.” Willem van der Leegte, president-directeur bij de VDL Groep, legt uit waarom het familiebedrijf genoodzaakt is om zich serieus voor te bereiden op Brexit.

Volgens van der Leegte ligt grootste uitdaging bij de onzekerheid rondom administratieve processen. “De in- en uitvoer van producten en mensen zal met extra administratiedruk te maken krijgen. Volgens ons is de nodige infrastructuur hiervoor aan beide zijden niet voldoende voorbereid. We verwachten daarom een forse toename van transporttijden. Dat betekent dat we meer goederen en meer vervangingsmiddelen in de keten nodig zullen hebben. Dat kost geld. Bovendien worden we geconfronteerd met aangepaste eisen op het gebied van douane-afhandeling, wat gevolgen heeft voor de configuratie van onze orders en aangiftemethodiek.”

Leverbetrouwbaarheid
Daarnaast benadrukt van der Leegte dat het erg belangrijk is om een totaaloverzicht te hebben van de toeleveringsketen. “Het is voor ons niet altijd zichtbaar of een leverancier een onderdeel in het VK betrekt. Om verrassingen te voorkomen hebben we daarom aan al onze directeuren gevraagd om een brief te sturen naar leveranciers van kritische delen. Daarin waarschuwen wij dat zij hun keten in de kaart moeten brengen en zich tijdig moeten voorbereiden zodat zij geen concessies moeten doen op het gebied van leverbetrouwbaarheid.”

Onderschatting
Van der Leegte merkt dat zeker in het VK velen de gevolgen van Brexit nog altijd lijken te onderschatten. “Twee maanden geleden hadden we bijna een contract met een Britse leverancier uitonderhandeld. Toen ik echter aan onze hoofdonderhandelaar vroeg hoe het met de importheffingen zit, bleek de andere kant daar nog niet over nagedacht te hebben. Ze hadden geen idee wat er zou gebeuren wanneer deze omhoog zouden gaan, en wie de gevolgen daarvan zou dragen, Ook over de late oplevering van producten hadden ze nog niet nagedacht.”

Magazijnruimte
Het is dan ook niet vreemd dat de VDL Groep extra voorzorgsmaatregelen treft. “Wij hebben al gekeken naar de mogelijkheden voor dual sourcing. Dat hebben we tijdig gedaan, want als je dat nu pas begint te onderzoeken, is het te laat. Daarnaast hebben wij in de buurt van onze autofabriek VDL Nedcar 25.000 vierkante meter extra aan magazijnruimte beschikbaar gesteld. Daar leggen wij extra voorraden aan uit het VK om zes weken vooruit te kunnen. Dat brengt ook andere uitdagingen met zich mee. Aangezien wij auto’s op klantspecficatie bouwen, kunnen wij niet weten welke onderdelen we precies op voorraad moeten leggen. Daarom hebben we ook de productie van een aantal auto’s in de planning naar voren moeten brengen.”

Standaardtarieven
Van der Leegte benadrukt dat hoe goed de voorbereiding ook is, onvoorziene verassingen nooit uitgesloten kunnen worden. “In het donker zijn alle katten grijs. Het is op dit moment volstrekt onduidelijk met wat voor plan Theresa May uiteindelijk komt, en of er überhaupt wel een deal gesloten zal worden. In het geval van een harde Brexit zullen we terugvallen op de standaardtarieven van de Wereldhandelsorganisatie (WHO). Dat zal onherroepelijk leiden tot hogere kosten. Om inzicht te krijgen in deze hogere kosten hebben we afgelopen week bij het Brexitloket van de Rijksdienst van Ondernemend Nederland nagevraagd wat de standaardtarieven zijn. Zij verwezen ons door naar de Douane, maar zij wisten het ook niet.”

Handelsconflicten
De zaak wordt er alleen maar lastiger op, stelt van der Leegte, doordat Brexit niet het enige probleem is van de auto-industrie. “Mede dankzij Trump, is Brexit momenteel niet het enige internationale handelsconflict. Bovendien hebben we ook te maken met nieuwe emissienormen, voorraadoverschotten en disruptieve innovaties. Tegelijkertijd is er genoeg reden voor optimisme. Het gaat goed met de economie. We kunnen misschien niet zeggen wat voor gevolgen Brexit gaat hebben op onze bedrijfsvoering, maar we kunnen wel positief blijven en strijden voor een wereld zonder handelsbeperkingen. Op het internationale politieke toneel wordt volop met vuur gespeeld. Laten we daar niet in mee gaan.”

 

 

 

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres