Magnifying glass Close

Vakantieleesvoer – deel 4

De vakantie is weer begonnen! Veel inkopers zullen deze zomer genieten van hun welverdiende rust. Natuurlijk is een mooie vakantie niet compleet zonder bijzonder leesvoer. Maar waar moet je beginnen?

InkopersCafe.nl heeft de meest interessante, tijdloze en best gelezen artikelen en columns voor je verzameld. De komende maand bieden we je elke week vijf artikelen aan.

(Koffie-)partnerships aangaan helpt leveranciers en inkopers
“De koffiemarkt is complex. Koffieleveranciers, machineproducenten en servicepartijen lopen door elkaar heen en maken onderlinge afspraken waardoor ze de gewenste marges kunnen behalen. Voor inkopende partijen is dat volstrekt niet transparant. Zij weten niet welke partij hun belang het beste dient. Organisaties moeten zich daarom beter richten op waar zij voor staan. Ze moeten vanuit eigen basiswaarden en doelstellingen kijken welke leveranciers bij hen passen. En daarmee partnerships aangaan die gebaseerd zijn op vertrouwen.” Zo geeft Arjan Douma, onafhankelijk koffieadviseur en eigenaar van De Koffieconsultant aan.

Meer ‘data visibility’ biedt betere inkoopkwaliteit
“Drie verschillende soorten data hoeven nu niet meer uit drie verschillende systemen gehaald te worden. Alles is volledig geconsolideerd op één plek. Je kunt gelijk zien hoeveel er is uitgegeven aan direct spend, indirect spend en diensten.” Zo legt Sara Sullivan uit in Austin, bij SAP Ariba Live. Zij is vicepresident Presales bij SAP Fieldglass, een “cloud-based open External Workforce Management en inkoop-service platform”, dat in 2014 door SAP is gekocht. Sullivan legt uit dat het systeem dat Ariba en Fieldglass ontwikkeld hebben via een simpele dashboard inkopers inzicht biedt in “hoeveel het bedrijf per leverancier uitgeeft, en in hoeverre (en op welke manier) de organisatie geld heeft bespaard dankzij de leverancier.”

Inkoopadviesbureau HIP is proactief en persoonlijk
“De markt voor inkoopdienstverlening is in de afgelopen paar jaar erg veranderd. Er zijn veel consolidaties geweest, terwijl er nauwelijks nieuwe partijen zijn bijgekomen. Daardoor zijn er minder spelers dan enkele jaren geleden. Anderzijds is het inkoopvak enorm in ontwikkeling. Ik zie daarom zeker ruimte voor een nieuw inkoopadviesbureau als Holland Inkoop Professionals (HIP). Wij kunnen onderscheidend zijn door, en dat klinkt heel cliché, bij ieder vraagstuk een passende oplossing te bieden,” zo stelt Sebastiaan de Bruijn, oprichter van HIP

Hun force majeure is niet uw overmacht
Force majeure betekent letterlijk overmacht. Op contractgebied natuurlijk geen onbekende. U omschrijft precies wat force majeure is, dat uw leverancier dit per direct moet melden, en welke procedures in werking treden. Goed geregeld. Maar hoe zit het eigenlijk met force majeure door de keten heen? Heeft u daar wel eens over nagedacht?

Uitbesteding van inkoop biedt toegang tot capaciteit
Zeker drie keer per week hoor ik op BNR: “Onderzoek wijst uit dat…”En dan haalt men een onderzoek aan van iemand die zelf een groot belang heeft bij de uitkomst. Met het gevaar dat ik nu in dezelfde categorie terechtkom, vertel ik u de highlights uit het onderzoek van Lieke Dekker. Zij studeert binnenkort bij AevesBenefit af op het onderwerp “Procurement Outsourcing (PO) in de publieke sector”. Wat dit onderzoek zo interessant maakt, is dat we het sinds 2005 al drie keer hebben uitgevoerd. Er zijn dus trends te zien. Daarbij geldt wel dat de wens de vader is van de gedachten. Ik geloof er heilig in dat het over tien jaar net zo gewoon is om inkoop uit te besteden als dat nu met beveiliging het geval is. De resultaten van het onderzoek ondersteunen deze trend.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres