Magnifying glass Close

Top 5 trends in digitale inkoop

Inkoopactiviteiten omvatten een groot deel van organisatiekosten en hebben impact op de kosten van het eindproduct. Als gevolg hiervan zijn organisaties op zoek naar kostenbesparende maatregelen om concurrerend te blijven op de markt. Digitale inkoop biedt organisaties een overzicht van al hun inkoopprocessen door overbodige inkoopstappen te elimineren en de efficiëntie van inkoopprocessen te verhogen. De top vijf trends in digitale inkoop zijn:

Automatisering in inkoop

De inkoopfunctie is de afgelopen jaren geëvolueerd. Met automatiseringstechnologieën, zoals source-to-sett­-processen, procure-to-pay, e-procurement en contractbeheer, kunnen zelfs niet-inkoopprofessionals het proces aan en helpen ze bij het opstellen van inkoopstrategieën. Goedkeuringen van aanvragen, geautomatiseerde MRO-nabestellingen, onderhoud van leveranciersprofiel en purchase-to-pay behoren tot de meest geautomatiseerde processen in digitale inkoop.

Gegevensanalyse bij inkoop

Vandaag de dag ontgrendelen organisaties de echte waarde van gegevens door gebruik te maken van big data en analyses. Dit bespaart niet alleen tijd en kosten, maar helpt organisaties ook om risicobeheer en categoriebeheer te verbeteren. Evaluatie van leveranciers, uitgavenanalyses en vraagvoorspelling zijn enkele van de meest populaire toepassingen om gegevensanalyse te gebruiken bij inkoop.

Cloudgebaseerde digitale inkoop voor kleine- en middelgrote bedrijven

Sinds digitale inkoop van een kostenbesparend instrumenten naar een essentieel bedrijfselement is gegaan, vinden kleine- en middelgrote bedrijven ook manieren om van de voordelen van digitale inkoop te profiteren. Cloudgebaseerde platforms winnen aan populariteit bij deze organisaties vanwege het budgetvriendelijke kenmerk.

Toegewijde inkoopsystemen voor grote organisaties

Traditionele digitale inkoopsystemen werden ontworpen met een one-size-fits-all mindset. Tegenwoordig hebben bedrijven meet behoefte aan op maat gemaakte aanbiedingen van deze systemen om het transactievolume en de complexiteit van bedrijven en leveranciers aan te kunnen. Voor procesefficiëntie en -optimalisatie verschuiven grote organisaties naar het ontwikkelen van hun eigen aangepaste platforms.

Uitbesteden aan de experts

E-procurement is voor veel organisaties niet een kerncompetentie en kan dus expertise missen op het gebied van inkoop, supply chain en logistieke uitdagingen. Veel organisaties lijken nu terughoudender te zijn om het digitale inkoopproces over te laten aan de experts. In plaats daarvan geven ze er de voorkeur aan om al hun processen uit te besteden om de goede werking van het bedrijf te garanderen.

Volgens Business Wire is de toekomst van digitale inkoop dus datagestructureerd en zouden organisaties zich moeten aanpassen aan een hoog niveau van automatisering, zodat hun experts hun tijd kunnen richten op strategische taken met toegevoegde waarde.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres