Op dit moment staan de (online) kranten vol met het idee van digitalisering, kunstmatige intelligentie en robots. Wat betekent dit nu echt voor de praktijk? Hoe gaat dit zich ontwikkelen? Hoe zal het leven van de inkoper hierdoor veranderen?
Eberhard Aust, CEO van Synertrade, heeft een vurige passie voor software en vertelt InkopersCafe.nl enthousiast over de ontwikkelingen in de markt. Gebruik van software dat verschillende kanalen aan elkaar knoopt en big data omzet naar bruikbare informatie is volgens hem onmisbaar voor inkopers. Drie belangrijke ontwikkelingen:
Aust geeft aan ook inspiratie uit social media te halen. “We hebben de gezichtsherkenning-technologie van Facebook ingezet voor het bestelproces. Je kunt nu een foto maken van een product, waarna de computer de beste leveranciers erbij zoekt.”
In een informatiesysteem kunnen zowel interne gegevens als externe gegevens worden gecombineerd en omgezet naar bruikbare leveranciersinformatie. “Uit de twitterfeeds, leveranciersevaluaties, alerts, Ecovadis en marktdata kunnen aanbevelingen komen om op een bepaald moment te onderhandelen, een bepaalde clausule toe te voegen aan het contract of waarschuwt je voor mogelijke financiële problemen van een leverancier.”
Aust vertelt dat het combineren van data ook bepaalde prijsstijgingen in de markt kan voorspellen. “Een softwaresysteem stuurt een alert wanneer bepaalde grondstoffen zeer goedkoop zijn. Ook krijg je een waarschuwing wanneer er bij bepaalde grondstoffen kwaliteitsproblemen voorkomen. Op deze manier kun je een onderbouwde keuze maken om bijvoorbeeld al eerder contractheronderhandelingen aan te gaan.”