Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Toeleveringsketens kleding zijn uit elkaar gevallen door coronacrisis

Volgens adviesbureau GlobalData moeten kopers en leveranciers in de kledingindustrie hun relaties opnieuw opbouwen als ze de sector willen laten herstellen van de uitbraak van het coronavirus. GlobalData stelt dat de toeleveringsketens van kledingstukken zijn verstoord door bestellingen die werden stopgezet of teruggeschroefd vanwege winkelsluitingen en dalende verkopen. Dit leidde tot fabriekssluitingen en banenverlies in enkele van de armste landen. Het Britse Supply Management bericht hierover.

Het adviesbureau benadrukt dat ‘sterkere en stabielere relaties’ tussen bedrijven, leveranciers en landen dringend nodig zijn, evenals sectoroverschrijdende initiatieven om ‘gebreken in het systeem te verhelpen’. Leonie Barrie, kledinganalist bij GlobalData: “Wereldwijde toeleveringsketens voor kleding zijn in slechts een paar korte weken uit elkaar gevallen, evenals het vertrouwen en de goodwill tussen veel kopers en fabrikanten. Het opbouwen van deze relaties is essentieel om de sector te herstellen, en nu is het tijd om na te denken over hoe de kledingindustrie zich kan herstellen voor de toekomst.”

Nieuwe fabrieken
Volgens Barrie zijn merken en retailers afhankelijk van hun leveranciers om de productie op te voeren als het stof uiteindelijk is neergedaald. Maar de vraag is waar ze hun goederen vandaan halen als grote aantallen fabrieken failliet zijn gegaan. “Het opzetten van nieuwe fabrieken is een lang en ingewikkeld proces.”

Sociale verantwoordelijkheid
Barrie denkt dat retailers die leveranciers slecht hebben behandeld, mogelijk ook merken dat ze geen steun krijgen als ze uiteindelijk hun voorraden willen aanvullen. Consumenten kunnen ook kledingmerken mijden, die zich richten op zelfbehoud en hun beloften van sociale verantwoordelijkheid niet nakomen.

Uitbuiting, dwangarbeid en mensenhandel
Adviesbureau Verisk Maplecroft geeft aan dat meer dan een miljoen arbeiders in Aziatische productiehubs zijn ontslagen, waardoor ze kwetsbaar zijn voor uitbuiting, dwangarbeid en mensenhandel. Verder zegt dit adviesbureau dat bedrijven te maken hebben met een ‘brandbare mix van reputatierisico’s die ze niet kunnen compenseren met inspecties ter plaatse’. In combinatie met verstoringen van de voorzieningen en burgerlijke onrust in belangrijke knooppunten zal een ‘business-as-usual-model’ niet werken.

Toenemende druk
Sofia Nazalya, mensenrechtenanalist bij Verisk Maplecroft, beklemtoont dat de komende maanden wereldwijd actieve retailbedrijven onder toenemende druk komen te staan ​​van internationale en activistische groepen om ervoor te zorgen dat ze de meest kwetsbare werknemers in hun toeleveringsketen niet in de steek laten. “In het bijzonder zullen detailhandelsbedrijven onder druk worden gezet om betalingen voor geplaatste bestellingen te voldoen en om ervoor te zorgen dat leveranciers die doorgaan met activiteiten strikte gezondheids- en veiligheidsmaatregelen opleggen.”

Geannuleerde bestellingen
Volgens Nazalya zijn sommige bedrijven al begonnen met het invoeren van maatregelen om de impact van Covid-19 op kledingarbeiders te verminderen. “Dergelijke maatregelen omvatten het oprichten van Covid-19-loonfondsen en de betaling van reeds geplaatste bestellingen. Het is echter onwaarschijnlijk dat deze acties een blijvende oplossing zijn voor werknemers die uiteindelijk met aanhoudende werkloosheid worden geconfronteerd.” In maart bleek dat modemerken bestellingen ter waarde van drie miljard Amerikaanse dollar hadden geannuleerd of opgeschort.

Bron: Supply Management

 

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres