Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Supermarkten scoren onder de maat op palmolie

Nederlandse supermarkten doen het matig tot slecht bij het stimuleren van duurzame productie van palmolie en het aanpakken van ontbossing. Ahold Delhaize heeft van de Nederlandse retailers de hoogste score met 12 uit 22 punten. Zo laat een internationale palmoliescorekaart zien van het Wereld Natuur Fonds (WNF), waarover Distrifood bericht. Superunie heeft 11,5 punten en Jumbo scoort een roodgemarkeerde 9 punten.

Volgens het WNF schieten alle grote internationale voedings- en cosmeticabedrijven tekort. Geen enkel bedrijf haalt wereldwijd de topscore op de nieuwe ranglijst. De palmoliescorekaart beoordeelt wat merken doen aan het beperken van de negatieve effecten van niet-duurzame inkoop van palmolie als meest gebruikte plantaardige olie.

Nederlandse bedrijven
Van alle retailers wereldwijd neemt Ahold Delhaize een gedeelde 25e plek in. De top-3 bestaat uit Edeka, Kaufland en Ikea met respectievelijk 19,8, 19,3 en 19 punten. Op plaats 4 en 5 staan Marks & Spencer (18,8) en Aldi Süd (18,3). FrieslandCampina doet het van de onderzochte Nederlandse bedrijven het best met 17 van 22 punten. Unilever volgt met 14,8 punten. Remia staat onderaan in de Nederlandse lijst, omdat het niet inging op de vraag van het WNF. Daarnaast scoort Jacobs Douwe Egberts heel slecht met een 1,8.

Verwoestende productie
Het WNF benadrukt dat als palmolie onverantwoord wordt geproduceerd, dat verwoestend kan zijn voor bossen, diersoorten, gemeenschappen en het wereldwijde klimaat. De scorekaart laat volgens het WNF zien dat de meeste bedrijven nog ver weg zijn van het duurzaam inkopen en produceren van palmolie. De natuurorganisatie vindt dit teleurstellend.

Bron: Distrifood

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres