Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Steeds meer grote bedrijven willen milieugegevens van leveranciers

Non-profitorganisatie CDP ziet een stijging van 24 procent wat grote bedrijven betreft die leveranciers vragen om milieugegevens. CDP is een leverancier van klimaatonderzoek met meer dan 150 organisaties als lid met een gezamenlijke inkoopuitgave van meer dan 4 biljoen dollar. Volgens de organisatie heeft de stijging te maken met de behoefte van kopers, investeerders en consumenten aan meer transparantie. Dit meldt het Britse Supply Management.

CDP kende in 2020 een stijging van 24 procent van het ledenbestand, met Nike, Airbus en Sainsbury’s als nieuwe toetreders. De klimaatonderzoeksorganisatie vraagt ​​namens leden in totaal 15.000 leveranciers jaarlijks om gegevens over onder andere CO2-uitstoot, ontbossing en waterzekerheid.

Volgens Dexter Galvin, wereldwijd directeur van bedrijven en toeleveringsketens bij CDP, is er veel meer druk uitgeoefend op bedrijven om transparant te zijn en grip te hebben op wat er gebeurt in hun activiteiten en de supply chain. “Er is een beweging in de gehele samenleving en die begint meer invloed te krijgen op de toeleveringsketens, naarmate consumenten zich meer bewust worden van de huidige vormen van uitbestede bedrijfsvoering.”

Gedragsverandering bij leveranciers
Galvin stelt dat de coronapandemie het belang van veerkracht in de toeleveringsketen aantoont. Daarbij gelooft hij dat ondanks een schaarste van de hulpbronnen de langetermijnafspraken voor het klimaat voor bedrijven van kracht blijven. “Wereldwijde bedrijven hebben toeleveringsketens over de hele wereld, die miljoenen mensen raken. Doordat ze de eindbetalers zijn, hebben ze de kracht om op grote schaal invloed uit te oefenen. Dat stimuleert een gedragsverandering bij de leveranciers”, aldus Galvin. Met emissies in de toeleveringsketen die gemiddeld 5,5 keer hoger zijn dan de directe emissies van een bedrijf, zal de inkoper-leverancier-dynamiek volgens hem bepalend zijn of de economieën tegen 2050 het nulpunt kunnen bereiken qua uitstoot, zoals de wetenschap eist. Galvin voegde eraan toe dat ontbossing een rol heeft gespeeld in de Covid-19-crisis. “Er is een verband tussen ontbossing en verlies van leefgebied en de toename van nieuwe virusuitbraken in de samenleving.”

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé:

Reacties

Partner van Inkoperscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres