Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Sjoerd Wolthoorn Action - 'We houden het graag simpel'

Sjoerd Wolthoorn is als Head of Procurement bij Action verantwoordelijk voor de indirecte inkoop. Het motiveert hem daarbij om te werken in een snel groeiend bedrijf met direct zichtbare resultaten van zijn werk en korte, persoonlijke lijnen. Wolthoorn heeft veel ambities op het gebied van digitalisering en duurzaamheid en is dan ook nog lang niet klaar bij de winkelketen.

“Ik ben verantwoordelijk voor de indirecte inkoop, dus alles wat om de producten heen gebeurt, die onze winkels verkopen”, vertelt Sjoerd Wolthoorn over zijn werk als Head of Procurement bij Action. Na zijn opleiding als technisch bedrijfskundige in Eindhoven begon hij als Supply Chain Manager bij internationaal organisatieadviesbureau Accenture. Wolthoorn werkte daar bijna negen jaar. “Vervolgens heb ik me gericht op indirecte inkoop bij kabelbedrijf UPC en later bij telecommunicatiebedrijf Liberty Global. Begin 2020 ben ik bij Action gestart.”

Daar kon hij meteen flink aan de slag. “Met een relatief klein team hebben we dezelfde spend als andere grote bedrijven, waar over het algemeen veel meer mensen indirecte inkoop doen. Action had nog niet alle technologie voor de snel groeiende inkoop, dus daar lag een mooie uitdaging. Het team is inmiddels wat groter geworden en we hebben een volle focus op digitalisering. De coronacrisis versnelde dat, omdat we toen merkten wat wel en niet werkte. We besloten het volledige source-to-pay–proces te implementeren. Dat gebeurt bij Action met een enorme snelheid. Begin 2021 viel hiervoor het besluit en we zijn in 2022 gestart met het invoeren.”

Snelle groei
Action heeft in Nederland zo’n 400 winkels en breidt zich hier en in het buitenland snel uit. “Frankrijk is zelfs onze grootste markt met meer dan 650 winkels en recent hebben wij de eerste winkel in Spanje geopend. Nu is Action actief in tien landen.” De winkelketen beschikt over elf  distributiecentra (DC’s). ”Van twee DC’s in Nederland en een in Polen hebben we de operatie in eigen beheer. De operatie van de andere acht DC’s hebben we uitbesteed. Onze toeleveringsketen breidt zich snel uit en wordt geheel door ons zelf gemanaged. We werken met zo weinig mogelijk tussenschakels in de keten. Zo hebben we meer controle.”

De hoofdactiviteiten van het team van Wolthoorn bestaan uit supply chain, technology (digitale ontwikkeling), stores (winkelonderhoud en -(ver)bouw) en hr-marketing en professional services. “We hebben een internationaal team op het hoofdkantoor in Zwaagdijk-Oost.” Action heeft inmiddels de 2000e winkel geopend. “Met de groei van de winkels en DC’s blijft onze indirecte spend toenemen. Bij die indirecte inkoop moet je denken aan rekken voor winkels, verlichting, kassasystemen, tegels, onderhoud en bouwen van winkels en DC’s, trucks, trailers,  rolcontainers, logistieke diensten, etc. Onze trailers zijn bijvoorbeeld uniek, want ze hebben een dubbeldek. Zo kunnen we 60 procent meer vervoeren met minder brandstof, wat weer goed is voor zowel uitstoot als de kosten.”

Sinds de coronacrisis heeft ook Action last van stijgende containerprijzen en transportuitdagingen. “Voor de indirecte inkoop van goederen had dat minder gevolgen, omdat die grotendeels plaatsvindt in Europa. Toch treden wel uitdagingen op bij de bouw van nieuwe winkels. “Denk aan te weinig chips voor kassasystemen. Daarnaast stijgen de kosten van bijvoorbeeld bouwmaterialen. Personeelstekorten spelen ook een rol, zowel voor de bouw van de winkels als de inzet van chauffeurs. Maar we kunnen goed doorgaan met het bouwen. Daarvoor overleggen we veel met leveranciers om er zeker van te zijn dat we voldoende goederen ontvangen. Dat betekent ook investeren in langetermijnrelaties.”

Bij de indirecte inkoop houdt Action een aantal duurzame doelen aan. “We zetten in op groene energie. Op DC’s brengen we, waar mogelijk zonnepanelen aan. Alle tl-verlichting vervangen we door led-verlichting. We optimaliseren apparatuur en beperken het energieverbruik, door bijvoorbeeld het gebruik van slimme meters. We kijken er ook naar bij de uitvraag naar leveranciers. Daarbij stellen we eisen aan het transport qua emissie en aan leveranciers. De focus is er, maar we zouden structureel moeten registreren wat leveranciers hebben bereikt. Bij directe inkoop doet Action dat al structureel en wij willen dat graag volgen.”

Tastbare resultaten
Typerend voor het werken bij Action is volgens Wolthoorn dat hij direct de tastbare gevolgen van zijn werk ervaart. “In de winkels zie ik de resultaten van onze inkoop en het is leuk om op vakantie in Oostenrijk een Action-trailer voorbij te zien komen.” Opvallend zijn ook de korte lijnen in het bedrijf. “Het is een platte organisatie die overzichtelijk is qua aantal mensen. We zitten hier in de hoek van een DC, waardoor je letterlijk de operatie kan zien en voelen. Toen ik drie maanden aan boord was en de coronacrisis begon, kende ik de meeste mensen al. Het is leuk dat iedereen elkaar kent en Action is een fijn, warm bedrijf met een unieke cultuur. Met onze CEO maak ik wel eens een praatje en dan noemen we elkaar bij de voornaam. Je staat hier dicht bij de operatie. Ik ga soms zelf ook naar DC’s om zaken te regelen. Het is niet heel bureaucratisch, maar juist een organisatie die het graag simpel houdt. Dat is een kracht. Wie dat bevalt, kan hier gerust komen werken. Wij zijn altijd op zoek naar nieuw talent.”

De indirecte inkoop van Action is niet heel complex. “We kunnen goed anticiperen op het aantal DC’s en winkels per land. Ons logistiek systeem is overzichtelijk, hoewel de marktomstandigheden wel ingewikkeld zijn.” Hetzelfde geldt voor de toeleveringsketen. “Er zijn DC’s in niet heel ver weg gelegen landen zoals Duitsland, Frankrijk & Polen. Als we iets lokaal beter kunnen inkopen, dan doen we dat vaak ook. Denk bijvoorbeeld aan de aannemers die we inhuren.”

Voor het indirecte inkopen heeft Action enkele duizenden leveranciers. “Als discounter kijken we natuurlijk ook bij indirecte inkoop naar competitieve prijzen van leveranciers. De winkels moeten goedkoop blijven. Maar we kopen ook graag in bij een betrouwbare, goede partij met leveringszekerheid.”  Hij vindt de leveranciersgesprekken uitdagend. “We kijken uiteraard naar de kosten, maar willen de leveranciersrelaties ook goed onderhouden.”

Referentie op inkoopgebied
Voor zijn werk is interesse in alles wat Action doet belangrijk. “Het gaat om belangstelling voor hoe we producten verkopen in de winkel en hoe onze toeleveringsketen werkt. Als kantoorpersoneel draaien we in de kerstperiode ook een dag mee in een winkel. Dat gebeurt jaarlijks en is niet vrijblijvend. Zo ervaren we direct de resultaten van ons werk. Daarnaast hoort echt teamwerk bij Action als efficiënt en plat bedrijf. Je moet goed kunnen schakelen, kunnen luisteren en zaken helder kunnen uitleggen. Een klik met het team is ook nodig.”

Hij heeft daarnaast veel ruimte om zelf lijnen uit te stippelen. “Bij andere werkgevers was ik een van de verantwoordelijken. Hier draag ik direct bij. We hebben veel ambitie om te groeien. Dat betekent dat ik veel nadenk over hoe we dat gaan doen. Tegelijk wordt onze basis steeds groter. Dat betekent dat we overzicht moeten houden en niet alleen met vernieuwing en groei bezig kunnen zijn. Onze snelle groei mag geen vlucht naar voren betekenen.”

De energieke Wolthoorn heeft nog veel ambities bij Action. “Ten eerste wil ik het digitaliseren doortrekken en daarmee effectief zijn. Dan houdt ons team meer tijd over voor leveranciersmanagement en strategische zaken. Op de tweede plaats wil ik duurzaamheid op dezelfde manier gaan aanpakken als onze directe inkoop. Ik wil met trots over Action kunnen zeggen dat onze inkoop veel toegevoegde waarde heeft voor duurzaamheid. Het zou mooi zijn als Action een referentie wordt op inkoopgebied.”

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé:

Reacties

Partner van Inkoperscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres

Mis niets en ontvang gratis E-book!

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief. Ontvang het laatste inkoopnieuws automatisch in je mailbox en ontvang het e-book 'De 6 juridische topics bij de inkoop van IT'.