Magnifying glass Close

SAP verkleint kloof tussen data en inkooppraktijk

Stel dat je na uitgebreid onderzoek er achter komt dat je een product hebt dat beter zal verkopen wanneer je er minder plastic in gebruikt. In de praktijk blijkt echter dat niemand in je toeleveringsketen met een alternatief voor plastic kan komen, en dat je geen alternatieven hebt, omdat je vastzit aan langetermijncontracten. Het is een probleem waar veel bedrijven tegen aanlopen; ze kunnen niet handelen naar de informatie die ze uit hun data halen. James Marland, vicepresident Spend Management bij SAP, noemt dit fenomeen de “Cassandra Gap.”

Cassandra was een figuur uit de Griekse mythologie die de toekomst kon zien, maar er niet in kon ingrijpen. Zo kon ze ook de val van Troje niet tegenhouden. De meeste inkopers hebben niet met zulke tragische problemen te maken, maar Marland benadrukt dat de Cassandra Gap desondanks niet minder frustrerend is. “Sinds statistici zichzelf datawetenschappers zijn gaan noemen worden ze veel beter betaald en is iedereen enthousiast over data-analyse, machine intelligence en voorspellende modellen. Al die zaken kunnen inderdaad veel belangrijke inzichten op, maar wanneer je dat niet kunt vertalen naar concrete acties heb je er weinig aan. Ondernemingen moeten zulke situaties zoveel mogelijk proberen te voorkomen. Weten wat moet gebeuren, maar er niet naar kunnen handelen, is veel frustrerender dan niet weten wat je  moet doen.”

Consistente systemen

Niet kunnen handelen komt volgens Marland doorat je als bedrijf niet de juiste mensen hebt of niet de juiste systemen. Hij stelt dat SAP daarom “met de overname van Ariba, Fieldglass en Concur, ‘inzicht’ en ‘actie’ heeft geïntegreerd. SAP heeft bovendien de verschillende technologieën en apps van deze verschillende bedrijven op één platform samengebracht. Zo kunnen cliënten die informatie uit onze systemen willen halen dat op een consistente manier doen. Tegelijkertijd kunnen gebruikers voortbouwen op de mogelijkheden die het SAP platform biedt om hun eigen innovatieve oplossingen te bedenken.”

Spend management

Deze “unieke” integratie noemt SAP nu “intelligent spend management.” Spend management is volgens Marland cruciaal voor iedere onderneming. “Simpel gezegd doen bedrijven drie dingen. Ze kopen iets, doen daar wat mee, en verkopen het vervolgens. De wijze waarop bedrijven hun geld uitgeven is dan ook van groot belang voor hun succes. Hoeveel winst ze maken, welk talent ze aantrekken en hun toegang tot innovatie zijn er allemaal afhankelijk van. Dat betekent dat bijna ieder vraagstuk over het bedrijfsbeleid langs de inkoopafdeling moet.”

Moderne consumenten

Marland stelt voorts dat goede spend management de sleutel is tot een succesvolle relatie met de klant en de leverancier en het behalen van je sociale doelstellingen. Om met het eerste te beginnen, “moderne consumenten willen dat het gezochte product snel-leverbaar, goedkoop, custom-made en altijd beschikbaar is. Dat zijn allemaal ketenvraagstukken en je kunt ze alleen goed beantwoorden door je leveranciers digitaal met elkaar te verbinden. Je kunt in de moderne economie niet meer met pdf-spreadsheets werken.”

Gelukkige leveranciers

Aangezien goed ketenbeheer cruciaal is voor een goede klantenervaring, is een goede leverancierservaring net zo belangrijk. “Een bedrijf als Microsoft heeft het productieproces van haar Xbox volledig geoutsourcet. Dat betekent dat het voor innovatie bijna volledig afhankelijk is van haar toeleveringsketen. Ze moet haar leveranciers gelukkig houden en zij worden het meest gelukkig wanneer zij op tijd betaald worden. En wanneer je hun facturen op een juiste manier verwerkt. Wanneer je je leveranciers niet correct en op tijd betaalt krijg je een slechte relatie met ze. Dat betekent dat ze je geen innovatie meer leveren, of, erger nog, hun innovatie delen met je concurrent. En in het ergste geval kunnen ze ervoor zorgen dat je een cruciaal onderdeel niet (op tijd) krijgt waardoor je hele onderneming stil ligt.”

Sociale doelen

Spend management is tot slot ook cruciaal voor het aantrekken van de meest getalenteerde mensen, zo geeft Marland aan. “Werknemers willen dat hun bedrijf bijdraagt aan de wereld en goede dingen doet. Tijdens mijn recruitmentpraatjes is men vooral geïnteresseerd in de sociale doelstellingen van SAP.  Ook dat heeft direct te maken met de manier waarop jij je geld uitgeeft en de leveranciers waar je voor kiest. Kies je voor lokale leveranciers die de regionale economie ondersteunen of kies je voor internationale leveranciers waardoor je het milieu meer onder druk zet? Kies je voor leveranciers die je gedragscode hebben ondertekend of niet? Als je als bedrijf maatschappelijke verandering wil verwezenlijken, heeft de inkoopafdeling bijna altijd een centrale rol.”

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres