Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Samenwerking Louis Vuitton en Prada bij traceren materialen

De luxe merkgroepen LVMH, Prada en Cartier-eigenaar Richemont hebben gezamenlijk een wereldwijd blockchainsysteem ontwikkeld om de transparantie van de toeleveringsketen te vergroten. Met de Aura Blockchain kunnen consumenten de hele levenscyclus van luxeproducten volgen. Volgens LVMH gebruiken zijn merken Maisons, Hublot, Bulgari en Louis Vuitton het platform al. Zo meldt het Britse Supply Management.

Het Aura-platform koppelt een product-ID aan een klant-ID. Daardoor hebben consumenten toegang tot de geschiedenis van een product en bewijs van de authenticiteit ervan in iedere stap van de waardeketen, van grondstoffen tot verkooppunten. Omdat blockchaininformatie in een gedecentraliseerd register wordt bewaard, kan deze niet door één ketenpartner worden gewijzigd. De informatie wordt daarom als betrouwbaar beschouwd. De merkconglomeraten stellen dat zaken als traceerbaarheid, duurzaamheid en authenticiteit van gemeenschappelijke waarde zijn voor alle luxemerken. Het is daarom logisch dat de concurrenten samenwerken aan een ​​gedeelde oplossing.

Authenticiteit verifiëren
Het non-profitplatform is ontwikkeld door Microsoft en ConsenSys-technologie. Alle luxemerken, dus niet alleen de ontwikkelaars, hebben de mogelijkheid om het tegen betaling te gebruiken. Volgens LVMH heeft horlogemaker Hublot al een digitale e-garantie gelanceerd, die is opgeslagen in de Aura-infrastructuur. Klanten kunnen de authenticiteit van hun horloge via het systeem verifiëren door een foto te maken met hun mobiele telefoon. “Door voor dit project onze krachten te bundelen met andere luxemerken, lopen we voorop op het gebied van transparantie en traceerbaarheid. Ik hoop dat andere prestigieuze spelers zich bij onze alliantie zullen aansluiten”, aldus LVMH-directeur Toni Belloni.

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé:

Reacties

Partner van Inkoperscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres

Mis niets en ontvang gratis E-book!

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief. Ontvang het laatste inkoopnieuws automatisch in je mailbox en ontvang het e-book 'De 6 juridische topics bij de inkoop van IT'.