Magnifying glass Close

Retailers willen meer ketenzichtbaarheid

Retailers hebben onvoldoende zicht op hun toeleveringsketen en denken dat dit een negatieve invloed op hun bedrijf heeft. Dat blijkt uit een onderzoek van Sapio Research, in opdracht van Zetes, onder 451 retailers in Europa. 94% van de respondenten geeft daarin aan geen goed beeld te hebben van events die van invloed kunnen zijn op hun ketenprestaties.

Uit het onderzoek blijkt voorts dat 87% denkt dat betere ketenzichtbaarheid met real-time updates hen concurrentievoordeel kan opleveren. En 71% stelt dat het tekort aan zichtbaarheid negatieve gevolgen voor het bedrijf heeft gehad. Het gebrek aan zichtbaarheid leidt volgens de respondenten onder meer tot onnodig hoge voorraden, toenemende verspilling en omzetverlies door niet-beschikbare producten.

Datavolume
De retailers geven daarnaast volgens branchemedium Emerce aan dat mogelijke verstoringen lastig te voorkomen zijn vanwege een gebrek aan real-time waarschuwingen. Ook denken ze dat meer ketenzichtbaarheid positieve gevolgen zal hebben voor de klanttevredenheid. Toch blijft het verbeteren van die zichtbaarheid lastig. Volgens 33% van de respondenten komt dat vooral door het enorme datavolume en het gebrek aan toegang tot real-time data.’

Kennis
Amir Harel, General Manager Visibility Solutions bij Zetes, geeft aan dat retailers klein moeten beginnen. “Met de juiste kennis van supply chain-processen en de manier waarop fysieke en digitale gegevensstromen langs verschillende systemen gesynchroniseerd kunnen worden kan een snelle ROI worden gerealiseerd met een minimum aan complexiteit en investeringen in technologie.”

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres