Magnifying glass Close

Retailers ontevreden over samenwerking met leveranciers

Retailers stellen dat leveringen regelmatig te laat aankomen en onvolledig zijn. Mede daarom geeft een kwart van hen de samenwerking met leveranciers uit de voedingsmiddelen industrie een onvoldoende. Dat blijkt uit een onderzoek van Nyenrode Business Universiteit, uitgevoerd in samenwerking met Slimstock.

Nyenrode heeft in haar onderzoek 26 voedsel retailers opgenomen. Samen geven ze de samenwerking met hun toeleveranciers een mager zesje. Volgens Jack van der Veen, hoogleraar supply chain management, komt dit doordat er maar weinig bereidheid is om keteninformatie te delen.

Informatie delen
Volgens het onderzoek zeggen retailers bereid te zijn informatie met leveranciers te delen. In de praktijk geven ze leveranciers echter vooral informatie over promoties en toekomstige bestellingen. Slechts 27% geeft aan ook zogeheten Point-Of-Sale data te delen. Juist deze gegevens, die inzicht bieden in de transacties van consumenten, kunnen volgens de onderzoekers leveranciers helpen om de keten te verbeteren.

Efficiency
Van der Veen stelt dat het onderzoek de vraag oproept of de keten wel is ingericht op flexibiliteit. Het grote aantal capaciteits- en flexibiliteitsproblemen geven volgens hem aan dat de keten misschien wel teveel door efficiency wordt gedreven. Ook de terughoudendheid rond POS-data baart hem zorgen. “De essentie van een goed werkende supply chain is dat die geheel door de consumentenvraag wordt gedreven.”

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties (1)

8 oktober 2018 11:26 uur

Veel logistieke dilemma's zijn te verklaren door eigenwijs gesteggel van eigenaren / managers van groothandels / magazijnen, die niet vakkundig kunnen delegeren samen met hun vrachtchauffeurs ! Leidinggevenden hebben doorgaans de neiging om zich met alles en iedereen te bemoeien, zelfs zonder enige kennis en ervaring op gebied van route planning dagelijkse leveringen. Daardoor worden chauffeurs routes vaak geforceerd afgesproken en gaan chauffeurs regelmatig ongewild fouten maken in het verkeer door hoge werkdruk en angst hun baan te verliezen ! Klanten eisen ook steeds meer extra service, vaak niet eens binnen de zakelijke afspraak, zoals goederen bij de klant meehelpen wegzetten in opslag / magazijn, terwijl de chauffeur hier route technisch helemaal geen tijd voor heeft ! Verhalen van chauffeurs leren dat klanten regelmatig onterecht willen klagen bij de groothandel over ontevreden service, vaak met dreiging van overstap naar andere leveranciers en eigenaren / managers raken daardoor in een soort werkstress die weer nadelig kan uitpakken op uitvoerend personeel !

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres