Magnifying glass Close

Relatiemanagement 'belangrijker' dan inkoop

Inkoop moet gericht zijn op relatiebeheer om waarde toe te voegen aan organisaties, in plaats van puur gericht op het inkopen. Dat meldt Supply Management, in gesprek met Nikki Rowbottom, hoofd van het Supply Chain Management bij de ‘British Library’. Volgens Rowbottom is er de afgelopen tien jaar meer aandacht besteed aan inkoop dan aan contractmanagement binnen de publieke sector.

‘Je moet dingen kopen om je bedrijf te laten werken, maar je hoeft het contract niet per se te beheren. Organisaties investeren meestal niet in de levenscyclus van een contract. Ze investeren in de inkoop en als je eenmaal een leverancier hebt, wordt er verwacht dat ze doorgaan en geen problemen veroorzaken.’ Voordat Rowbottom in 2016 bij de bibliotheek kwam, had ze tijd doorgebracht op de afdeling Milieu, Voedsel & Plattelandszaken, waar ze onderzocht hoe leveranciersrelaties effectiever konden worden beheerd. ‘Inkoop is over het algemeen verbeterd, omdat er zoveel aandacht aan is besteed. Er ligt echt niet zoveel nadruk op contractbeheer, terwijl ik denk dat dat eigenlijk belangrijker is dan de inkoop zelf.’

Verandering van de naam

Het begrip inkoop geeft niet de volledige opdracht weer van wat een moderne inkoopfunctionaris inkoper doet. Volgens Rowbottom draait inkoop- en contractmanagement allemaal om relatiemanagement. ‘We veranderen van inkoop naar supply chain management om weer te geven van wat wij allemaal nu in de breedte doen. Het veranderen van de naam weerspiegelt de noodzaak om contracten beter te beheren, maar we bouwen ook betere relaties op met onze leveranciers, projecten en portfolio’s, voordat ze inkoopondersteuning nodig hebben. Het betekent dat we er vroeg bij betrokken zijn en begrijpen wat ze proberen te bereiken en hoe ze dit proberen te bereiken.’

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres