Magnifying glass Close

Recruitment anno 2012: ondoorzichtig en opportunistisch

Met de opkomende vergrijzing en de instroom van jongere generaties die rechtstreeks benaderd willen worden voor een functie, is het de vraag hoelang de huidige ´get lucky´ aanpak van recruiters nog de norm blijft. Mijn antwoord is ‘nee’.

Sinds het uitbreken van de financiële crisis in 2009 is het wervingslandschap in Nederland in rap tempo, radicaal veranderd. In korte tijd ging het landschap over van één met grote schaarste aan hoger opgeleid personeel en veel vacatures naar een situatie waarin aannamestops de norm waren en veel mensen hun baan verloren. Waar in 2008 gevochten werd om de juiste mensen en deze in de watten werden gelegd, zo worden sollicitanten sinds 2009 vaak beschouwd als commodity,13 in een dozijn!

Ook het bemiddelingskanaal (W&S bureaus en detacheringbureaus) heeft een forse tik moeten incasseren de laatste drie jaren. Waar voor de crisis een bureau gezien werd als “strategisch partner met kennis van zaken en volledig commitment”, heerst nu de opvatting bij veel werkgevers dat het bemiddelingskanaal alleen ingezet moet worden als alle eigen initiatieven niet blijken te werken. In een belabberde economie is het op zich een logische ontwikkeling dat men eerst kijkt of het binnenhalen van medewerkers op eigen kracht kan, maar het heeft ook een keerzijde. Het bemiddelingskanaal heeft namelijk wel degelijk een fundamentele rol en heeft wezenlijk bestaansrecht.

Maar ook hier kaf en koren. In de praktijk blijkt dat negen van de tien bemiddelaars domweg hun meerwaarde niet kunnen aantonen en hierin zit precies de achilleshiel van de sector. Er zijn dan ook heel veel “flut bureautjes“ actief: ze doen een trucje (simpele plaatsing van een vacature op jobsites en social media), hebben nauwelijks een netwerk, maken veel te veel loze beloftes en “schieten” te pas en onpas ongecontroleerde CV’s over de schutting bij de opdrachtgever. Vooral de beloftes van een laag succestarief en dat men geen exclusiviteit hoeft, blijken het zeer goed te doen bij recruiters van opdrachtgevers. “Baat het niet dan schaadt het niet” lijken veel recruiters te denken en zetten een vacature doodleuk bij soms wel 10 bemiddelaars uit en houden tegelijkertijd ook hun eigen wervingskanalen open.

De gevolgen zijn inmiddels duidelijk zichtbaar: het aantal anonieme, vaag omschreven vacatures op internet is de laatste jaren ongekend explosief gestegen. “Onze opdrachtgever in de regio ….” is zowat de meest voorkomende opening bij vacatureteksten van bemiddelaars vandaag de dag. Dan volgt meestal een zeer vage functieomschrijving en uiteindelijk word je uitgenodigd om te solliciteren op deze “zeer interessante uitdaging” waarvoor uiteraard een “interessant en marktconform beloningspakket” geboden wordt. Als sollicitant moet je wel wanhopig zijn, een sollicitatieplicht hebben bij het UWV, of domweg niet al te snugger zijn om hierop te reageren!

Kortom, al met al zie je als serieuze sollicitant door de bomen al lang het bos niet meer en reageer je niet. En als serieuze professioneel bemiddelaar doe je hier liever ook niet aan mee, maar word je er helaas toe gedwongen door recruiters die opportunistisch handelen. Het aantal vissen in een vijver wordt echt niet meer als er meer vissers zijn! En met een haak zonder aas vang je ook geen vis, met hoeveel vissers je ook bent!

Wat is de meerwaarde van een serieuze arbeidsbemiddelaar? Eigenlijk is dit heel simpel te beantwoorden: een gedegen bemiddelaar kent zijn markt door en door. Of het nou gaat over interim of vaste posities, een goede bemiddelaar beweegt continu in de arbeidsmarkt. Hij weet dus wie er geïnteresseerd is in een nieuwe positie, weet waar de behoefte aan sollicitanten is (zowel vaste als interim vacatures), benadert en spreekt continu potentiële kandidaten en is constant bezig om te communiceren met zowel (latent) werkzoekenden als opdrachtgevers. Een goede bemiddelaar hoeft dan ook vaak niet eens een vacature te posten op een jobsite of via social media. Domweg omdat hij weet waar de vaste en tijdelijke vacatures zijn, bij een behoefte al vele goede kandidaten kent in zijn netwerk en deze rechtstreeks en snel kan benaderen.

Bereik je als recruiter dan wel goede resultaten door het bemiddelingskanaal niet serieus te nemen? Soms uiteraard wel: als je met hagel schiet raak je altijd wel wat.

En wellicht reageert toevallig een goed passende sollicitant ook rechtstreeks op de eigen corporate site waardoor je weer een succesfee uitspaart. Leuk toch voor je target als recruiter? Maar of de uiteindelijk gekozen kandidaat ook de beste kandidaat voor de functie was? Dat is maar zeer de vraag. Een groot deel van de potentiële doelgroep voor de vacature heb je immers niet bereikt met deze opportunistische en enigszins ondoorzichtige aanpak. Niet zo leuk uiteindelijk voor de interne vacaturehouder die het er maar mee moet doen.

Maar er gloort licht aan het einde van de tunnel: met de opkomende vergrijzing en de instroom van jongere generaties die rechtstreeks benaderd willen worden voor een functie, is het de vraag hoe lang deze ´get lucky´ aanpak van recruiters nog de norm blijft. Wie strategisch bezig is met zijn aanname- en inhuurbeleid voor de komende jaren, doet er in ieder geval verstandig aan om tijdig in kaart te brengen welke partijen in het bemiddelingskanaal de serieuze zijn. Want over afzienbare tijd zal juist de meerwaarde van die partijen weer de doorslag geven voor het binnenhalen van de toppers voor de organisatie.

Het kapitaal van een onderneming wordt niet bepaald door de prachtige producten of fantastische dienstverlening, het kapitaal van een onderneming wordt bepaald door de mensen die deze onderneming maken.

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!
Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!

Reacties

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres