Recensie - “De digitale butler”

Begonnen we het jaar 2018 met blockchain als trending topic, het jaar eindigen we met het overal aanwezige onderwerp Artificial Intelligence. In de volksmond, misschien wel vanwege de moeilijkere uitspraak, vaak afgekort tot AI, maar door auteur Jarno Duursma in zijn boek ‘De digitale butler’ kunstmatige intelligentie (KI) genoemd en dan zonder hoofdletters. Het is een onderwerp dat van ons als inkopers serieuze aandacht vraagt, omdat het door de steeds sneller ontwikkelende automatisering meer en meer gevolgen gaat hebben voor de maatschappij, dus ook voor de inkoopfunctie. In het boek ‘De digitale Butler’ komen de mogelijkheden en de gevolgen van die snellere ontwikkeling in zijn algemeenheid aan bod.

Kunstmatige intelligentie kent al een lange geschiedenis
Kunstmatige intelligentie bestaat al langer dan de dag van vandaag. Het vormde in het verleden al een bron van inspiratie voor schrijvers, filmmakers en niet in de laatste plaats ontwikkelaars van computers en bijbehorende software. Wie herinnert zich nog de strijd tussen de schaakcomputer Deep Blue en de toenmalige wereldkampioen schaken Gary Kasparov? Het ongeloof toen bleek dat Deep Blue na een aantal pogingen in staat was de beste schaker ter wereld te verslaan. In 1998 (20 jaar geleden) drukte het ons al met de neus op de feiten, dat computers weleens slimmer konden worden en zijn dan mensen.

Elon Musk ziet kunstmatige intelligentie als een bedreiging
Als er iemand is die zich er goed van bewust is dat computers slimmer kunnen worden dan mensen en welke gevolgen dat met zich meebrengt, is het wel Elon Musk, oprichter en eigenaar van Tesla en SpaxeX en vanuit die hoedanigheid al bezig met kunstmatige intelligentie. Hij weet dus waar hij het over heeft. Hij ziet kunstmatige intelligentie zelfs als de grootste bedreiging voor de mensheid en verkondigt die boodschap geregeld en met volle overtuiging. Nu vertoont Elon Musk daarnaast bijzonder en afwijkend gedrag, waardoor je de indruk zou kunnen krijgen dat hij, eufemistisch uitgedrukt, niet helemaal goed bij zijn hoofd is. Toch zijn er steeds meer deskundigen die zijn mening delen en die waarschuwende boodschap eveneens verspreiden. Het toont eens te meer de relevantie van het onderwerp en de hierover geschreven boeken aan.

Boek gezien als ‘work in progress’
In hoofdstuk 1 van het boek ‘De digitale butler’ start Jarno Duursma op een hoog abstractieniveau met een begrijpelijke uitleg over wat kunstmatige intelligentie precies is, wat de succesfactoren zijn en waarom de techniek de laatste jaren zo’n enorme vlucht heeft genomen. Het geeft je een beeld om de informatie in de volgende hoofdstukken tot je te nemen en op waarde te kunnen inschatten, ook voor de inkoopprofessie. Zoals Jarno Duursma zelf aangeeft, heeft hij niet de pretentie gehad om een volledig en zeer uitgebreid boek over kunstmatige intelligentie te schrijven. Hij beschouwt het boek als ‘work in progress’ en nodigt de lezers uit om te reageren met aanvullingen en mogelijke correcties. Gegeven de snelle ontwikkelingen op dit gebied is dat een hele logische en pragmatische benadering die meer auteurs als invalshoek zouden moeten nemen.

Techniek die breed inzetbaar is
Om het onderwerp begrijpelijk en beeldend te maken beschrijft Jarno Duursma een groot aantal praktische toepasingen in de hoofdstukken 2 en 3. Met name de voorbeelden in hoofdstuk 2 spreken tot de verbeelding, omdat ze dicht bij onszelf als mens staan en momenteel al door ons gebruikt worden. De virtual personal assistents in je telefoon en je auto die je antwoord geven op de ingesproken vragen, de gesprekken die je nu al kunt voeren met chatbots van bijvoorbeeld energiemaatschappijen en verzekeringsbedrijven en niet van ‘normale’ gesprekken met een helpdeskmedewerker zijn te onderscheiden. Het is techniek die breed inzetbaar is en meer alom aanwezig is dan we ons misschien realiseren.

We staan nog pas aan het begin
Dat we nog pas aan het begin staan van de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie blijkt al uit het grote aantal mogelijke toekomstige toepassingen dat Jarno Duursma vervolgens in hoofdstuk 4 beschrijft. De voorbeelden zijn af en toe ‘mind blowing’ en laten je beseffen dat wat betreft kunstmatige intelligentie de mogelijkheden ongelimiteerd zijn. Daar schuilt dan ook precies het gevaar in waar mensen als Elon Musk en de zeer gerespecteerde onlangs overleden Stephen Hawking ons voor waarschuwen. Een waarschuwing die je eveneens terugvindt in dit boek. Het zijn de waarschuwingen die we tijdens de ontwikkeling van de atoombom ook te horen kregen en die voor een deel toen in de wind werden geslagen.

Invloed op de arbeidsmarkt
Dat kunstmatige intelligentie zijn invloed zal hebben op de arbeidsmarkt en de inkoopprofessie is geen punt van discussie. Alleen de snelheid waarmee de veranderingen tot ons komen vormt een vraagteken. Het ligt daarbij niet aan de stand van de techniek en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden, maar meer aan het adaptatievermogen van de organisaties en, nog belangrijker, de mensen die ermee te maken krijgen. Tegenhouden kun je deze ontwikkelingen als inkoper niet, je kunt ze maar beter voor zijn en dat betekent dat je zult moeten doorgronden hoe kunstmatige intelligentie in elkaar zit, wat de mogelijkheden én de beperkingen zijn en wat dat betekent voor je dagelijkse werkzaamheden. Met zijn beschrijvingen proef je de passie en het enthousiasme bij auteur Jarno Duursma die de kansen ziet, maar zeker zijn ogen niet sluit voor de bedreigingen.

Als je de inkoopcollega’s om je heen zou vragen wat kunstmatige intelligentie precies inhoudt en waar je het in terug kunt vinden, zal het grootste deel van die collega’s je het antwoord schuldig moeten blijven. Juist voor die mensen heeft Jarno Duursma dit boek geschreven, in duidelijk en begrijpelijk Nederlands waarbij ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een korte samenvatting. Alleen al om die reden is dit boek een aanrader voor inkopers die zich dit moeilijke onderwerp snel eigen willen maken.

Een heldere uitleg over de huidige én toekomstige toepassingsmogelijkheden, de kansen én de bedreigingen en de impact op de arbeidsmarkt, de onderwerpen komen allemaal aan bod in dit 176 pagina’s tellende boek. Voordat je het weet heb je het boek uit en ben je bijna ongemerkt heel wat wijzer geworden over het onderwerp kunstmatige intelligentie. Voor wie dat niet genoeg is, vind je achterin in het boek een lijst met bronnen en verwijzingen. Wie daarna zijn nieuwsgierigheid naar het onderwerp nog niet voldoende heeft bevredigd, kan tenslotte terecht op de website van Jarno Duursma.

• Nieuwswaarde: *****
  • Praktisch nut: ***
  • Toegankelijkheid: *****

Jarno Duursma is trendwatcher digitale technologie en auteur van 4 boeken, onder andere over Bitcoin Blockchain en kunstmatige intelligentie. Met zijn bedrijf Studio Overmorgen bevindt hij zich in de frontlinie van de nieuwste digitale ontwikkelingen. Hij is alumnus van het gerenommeerde opleidingsinstituut Singularity University in Silicon Valley.

Hij is veelvuldig te zien in dagbladen en landelijke media zoals EenVandaag, BNR nieuwsradio, de Volkskrant en het Financieele Dagblad. Hij is niet alleen auteur van 4 boeken, maar ook van vele artikelen en publicaties voor sites als Emerce, Bright en Frankwatching, het grootste communicatieblog van Nederland. Jarno organiseerde als oprichter van innovatieplatform #SMC050 meer dan honderd bijeenkomsten over digitale technologie.

Volg Jarno Duursma via www.jarnoduursma.nl

Nederlandstalig | Paperback, 256 blz.
Uitgeverij Haystack | 1e druk, 2017