Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Boekrecensie: CATS CM versie 4

En dan staat je boek ‘CATS CM versie 4’ ineens op nummer 2 in de top 10 van Managementboek.nl . Met op nummer 1 een boek van Jos Burgers, een van de best scorende managementboekschrijvers van de laatste jaren. Het gebeurde een aantal weken geleden en zal alleen de frequente en goed oplettende bezoekers van de website zijn opgevallen. Een boek over een specialistisch onderwerp, want zo mag je het boek van Gert-Jan Vlasveld en Linda Tonkes wel noemen, zo hoog in de managementboeken-lijst. Een bijzonder moment waar beide auteurs ongetwijfeld én terecht van hebben genoten.

‘CATS CM versie 4’ gaat over nog steeds over contractmanagement
Het oorspronkelijke boek van mede-auteur Gert-Jan Vlasveld (geschreven toen met Jan van Beckum) dateerde uit 2008 en heette ‘Contractmanagement voor ICT op basis van CATS CM’. Via de tweede uitgave ‘CATS CM editie 2014’ resulteerde het begin dit jaar in een vierde geheel herziene druk met een nieuwe titel ‘CATS CM versie 4’ waarbij Linda Tonkes aanschoof als mede-auteur. Ook dit boek gaat nog steeds over contractmanagement, maar dat is niet de eerste gedachte die bij je opkomt. Als je het zoekwoord ‘contractmanagement’ intypt op de website van Managementboek.nl staat het boek niet in de lijst van gevonden boeken over dit onderwerp. Daarmee doen de auteurs zichzelf nog steeds tekort, want vanzelfsprekend gaat dit boek wel degelijk over contractmanagement.

Van werken aan contracten naar contracten die werken
De eveneens gewijzigde ondertitel ‘van werken aan contracten naar contracten die werken’ geeft evenmin heel duidelijk aan dat het om contractmanagement gaat, maar is wel zeer goed van toepassing op de inhoud van het boek. Te vaak werd contractmanagement in het verleden namelijk nogal technocratisch en vanuit het systematisch werken door contractbeheer aangevlogen. Die tijd ligt achter ons, dat maakt het lezen van dit boek heel erg duidelijk. Contractmanagement is een vak geworden. Een vak dat voor een groot deel door ervaren professionals wordt uitgevoerd en een wezenlijke bijdrage levert aan de performance van een bedrijf of organisatie. Mits de contracten een bijdrage leveren aan de doelstellingen waarvoor de contracten oorspronkelijk zijn afgesloten.

Alles komt aan bod
Het boek bestaat nog steeds uit vier delen en trapt in het eerste deel af met de visie van de auteurs op proactief contractmanagement. Daarmee geven ze je als lezer een kader voor het professioneel of professioneler contractmanagement binnen je organisatie neerzetten. In het tweede deel stappen de auteurs vervolgens over naar de vier pijlers van CATS CM, die zij beschrijven en nader toelichten. De onderwerpen die zij hierin op hoofdlijnen uitwerken, komen later in het boek uitgebreider aan bod. Het derde deel beschrijft hoe je de onderdelen van CATS CM in de dagelijkse praktijk toe kunt passen. Het vierde en laatste deel tenslotte behandelt het implementeren, meten en verbeteren van contractmanagement.

Verschillen met de vorige uitgave
Het meest opvallende verschil met de eerdere twee boeken is dat Gert-Jan Vlasveld en Linda Tonkes  tien contractmanagement essentials (CM Essentials) nu beter benoemen en uitwerken. Deel 3 van het boek wint daardoor aan kracht, mede door een bijna verdubbeling van het aantal pagina’s (van 40 naar 79 pagina’s). Daarnaast introduceren ze een beperkt aantal nieuwe begrippen soms met nieuwe namen waaronder DOP (De Overeengekomen Prestatie), AOC (Alle Overige Contract afspraken) en de aan de PDCA-cyclus toevoegde ‘Conclude’ stap in het contractmanagement proces. Verder werken ze het CATS CM Maturity Model (CCMM) iets gedetailleerder uit, maar voor het gevoel helaas nog niet genoeg. Aan het eind van het boek ontbreekt deze keer jammer genoeg de literatuurlijst om nog wat wijzer te worden en is de definitielijst een stuk korter geworden.

Eerbetoon
Achter in het boek is meer dan terecht plaats ingeruimd voor een uitgebreid ‘In memoriam’ gewijd aan Jan van Beckum, mede-grondlegger van de CATS CM methodiek, het bedrijf CM partners en mede-auteur van de eerder aangehaalde twee boeken over deze methodiek. In 2015, inmiddels met pensioen, overleed hij. Zijn geest leeft echter, zoals dat zo mooi heet, voort in de ‘Jan van Beckum-scriptieprijs’. Een jaarlijkse prijs voor de beste scriptie over het onderwerp contractmanagement. Met deze prijs beoogt CM Partners jonge talenten te inspireren en te stimuleren om op een vernieuwende manier naar contractmanagement te kijken en zo een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het vak. Voorwaar een zeer mooi en lovenswaardig streven.

Het boek ‘CATS CM versie 4’ is volledig, wel iets minder omvangrijk dan zijn voorganger (190 in plaats van 218 pagina’s), en beschrijft nog steeds uitgebreid en duidelijk alle aspecten van het onderwerp contractmanagement aan de hand van het CATS CM model. Het boek biedt met name de meer ervaren contractmanager zeer veel aanknopingspunten om de contractmanagementfunctie naar een hoger niveau te tillen. Daarmee verdient het boek (wederom) een plek in de boekenkast van iedere contractmanager, ook als je één van de eerdere exemplaren al hebt staan. Tenslotte zou het ook niet misstaan op de literatuurlijst van contractmanagement opleidingen die men momenteel in Nederland verzorgt.

• Nieuwswaarde: **
  • Praktisch nut: ****
  • Toegankelijkheid: ****

Aanvullende literatuur en informatie

• Handboek Risicomanagement, integratie van risico- en prestatiemanagement – Urjan Claassen
  • Revolutie in contractmanagement – David Grigoryan
  • Contract Management (Engels) – Veronique Hijl, Dick van der Meer
  • Inleiding tot contractmanagement – Jos A.M. Bos
  • When contract management meets Prince/2 – Jaap Nijssen

Auteurs:

• Gert-Jan Vlasveld heeft zijn ervaring opgedaan in de ICT en in het Facility Management. Vanaf 1995 loopt contractmanagement als een rode draad door zijn carrière. Samen met Jan van Beckum ontwikkelde hij van vanaf 2002 de methode CATS CM voor contractmanagement. Samen richtten zij in 2005 CM Partners op, het eerste advies- en trainingsbureau gespecialiseerd in contractmanagement ( cmpartners.nl ). Gert-Jan Vlasveld is Senior Partner bij CM Partners BV. Hij blogt op www.contractmanagementblog.nl .
  • Linda Tonkes studeerde af als Registeraccountant aan NIVRA-Nyenrode en werkte vanaf 1996 tot en met 2011 bij Deloitte, waar ze als senior manager vertrok. In 2012 startte ze haar eigen accountantskantoor en is vanaf 2013 betrokken bij CM Partners als trainer en adviseur. In 2019 is zij toegetreden als partner tot CM Partners en in die hoedanigheid als medeontwikkelaar van de methode en als coauteur betrokken bij de totstandkoming van het boek ‘CATS CM versie 4: Van werken aan contracten naar contracten die werken’.

Paperback, 190 blz. | Nederlands

Van Haren Publishing B.V. | 4e geheel herziene druk, 2020

EAN: 9789401806022

Bestellen
‘CATS CM versie 4′ is verkrijgbaar bij www.managementboek.nl en direct uit voorraad leverbaar. Klik hier om het boek te bestellen. Het boek is tevens als e-book verkrijgbaar, klik daarvoor hier om het e-book te bestellen.