Recensie - Business aikido

Met minder moeite veel meer bereiken. Willen we dat niet allemaal in ons dagelijks leven, zakelijk en privé? Maar ja, hoe doe je dat dan? We weten allemaal dat we op de werkvloer te maken hebben met mensen, ieder met hun eigen karakter en hun eigen wil. Waarom het met de een beter werkt dan met de ander is voor vele van ons een raadsel. Dat raadsel zul je waarschijnlijk kunnen oplossen na het lezen van het boek ‘Business aikido’ van auteur Peter Hoogeveen

Krijgskunst, maar dan anders
“Aikido,” zul je nu misschien zeggen, “is dat geen Japanse vechtsport?” Dat klopt, maar voordat je je als lezer allemaal beelden in je hoofd haalt over het met je collega’s in gevecht raken en over de grond rollebollen, even een korte toelichting waar aikido daadwerkelijk voor staat. Aikido is een Japanse krijgs- en vredeskunst die werd ontwikkeld door, zoals ze dat in Japan noemen, meester Morihei Ueshiba. Het betekent ‘de weg van de harmonie’ en is filosofisch en geweldloos van karakter. Het hogere doel is niet om een tegenstander (lees je collega of leverancier) uit te schakelen, maar om een medestander in te schakelen en jezelf te overwinnen. In plaats van spierkracht train je jezelf in souplesse, wendbaarheid en veerkracht. Dat klinkt misschien nogal cryptisch, maar wordt vanzelf duidelijk als je begint met lezen.

Fysiek jazeker, wel met mate
Hoe business aikido precies in zijn werk gaat, legt Peter Hoogeveen uit in zijn boek dat na een korte inleiding is opgebouwd uit vier delen: warming up, jezelf overwinnen, samen winnen en warm houden. Hoewel de titels deels doen vermoeden dat er veel fysieke oefeningen aan te passen komen, valt dat in de praktijk mee. Er staan wel degelijk een aantal oefeningen in het boek om zelf of met anderen te oefenen, maar het trainingspak kan achterwege blijven. Voor de mensen onder ons die een hekel hebben aan sporten is er dus geen belemmering om het boek te lezen. Voor de mensen die oprecht geïnteresseerd zijn om een stap in hun ontwikkeling te maken, is dit boek een ‘verplicht’ nummer. Verplicht in de betekenis van ‘niet mogen missen’ en zeker geen ‘moetje’.

Acht business aikido principes
In feite kan je de acht business aikido principes in meer of mindere mate vergelijken met de zeven eigenschappen van effectief leiderschap zoals die zijn uitgewerkt door Stephen Covey in zijn beroemde boek. Ook daar staat de mens centraal en richt je je op een beter functioneren van jezelf in relatie tot je omgeving. De acht principes zijn duidelijk, helder verwoord en worden qua impact goed toegelicht: 1. accepteer de situatie zoals die is, 2. wees aanwezig in het moment, 3. ontspan volledig, 4. doe alles vanuit je centrum, 5. ga aandachtig met anderen om, 6. blijf in beweging, 7. streef in alles eenheid na en 8. weet wat je wil bijdragen aan het grotere geheel. Ook de logische samenhang tussen de principes komt zowel in de hoofdstukken als in de bijlagen goed aan bod.

Relatietherapie voor gebruik in je zakelijke leven
Bij business aikido ga je uit van je eigen kracht en een antwoord vinden op de vraag wat je zelf kunt doen aan de situatie waar je mee te maken hebt. Voor slachtoffergedrag en de schuld bij anderen zoeken is geen plaats. Fouten maken we allemaal en die zijn per definitie niet als slecht te kwalificeren. Nee, het zijn leermomenten waar je bij een volgende keer in een zelfde of enigszins vergelijkbare situatie mee verder kunt. Net als in de thuissituatie is er op je werk sprake van relaties en relaties vragen onderhoud. In technische en in emotionele zin. Hoe je daar mee aan het werk kunt (het woord werken wordt hier niet per ongeluk gebruikt) licht Peter Hoogeveen toe aan de hand van herkenbare praktijkvoorbeelden en eenvoudige oefeningen in een aantal kaderteksten.

Oplossen van onnodige en tijdrovende strijd
Strijd kost energie, negatieve energie vooral. Energie die je beter aan andere zaken kunt besteden, zowel zakelijk al privé. Op de werkvloer leveren we dagelijks in meer of mindere mate strijd. Het hangt af van de organisatie, je collega’s en jezelf. Die strijd kost naast energie ook tijd en dus geld. Daar staan we met elkaar eigenlijk te weinig bij stil. Wel aandacht voor doelstellingen als nieuwe producten of diensten ontwikkelen voor onze organisatie, geld besparen door beter in te kopen, duurzamer werken, procesverbeteringen doorvoeren, ons aan de aanbestedingsregels houden. Alles om als bedrijf zoveel mogelijk winst te maken en/of aandeelhouderswaarde te creëren of als organisatie zoveel mogelijk aan de wettelijke verplichtingen te doen en/of binnen budget te blijven.

Samenwerken in plaats van tegenwerken
Een groot deel van de dag zijn we echter bezig met het communiceren over van alles en nog wat. We werken samen met onze collega’s aan de realisatie van die bovengenoemde doelstellingen. Zoals gezegd loopt dat niet altijd even gesmeerd. Bijvoorbeeld bij interne teammeetings of, specifiek als inkopers, in gesprekken met je opdrachtgevers of leveranciers. Vaak wordt er door alle drukte te weinig ruimte geboden en te weinig tijd genomen voor het aandacht geven aan de ander en wordt direct van wal gestoken om een of meerdere punten te maken. Door voorbij te gaan aan de mens achter de persoon die tegenover je zit of staat, mis je vaak de verbinding met de ander en verlopen gesprekken stroef of moeizaam zonder dat je precies door hebt waar de schoen wringt. De business aikido principes bieden je de mogelijkheid om met behoud van je eigen kracht en doelstellingen wel concreet invulling te geven aan dat menselijke aspect.

Herhaald oefenen vraagt tijd en geduld
Het kunnen toepassen van de principes van business aikido in je dagelijks leven vraagt echter om oefening. Dagelijks, zoals dat door de meester van aikido zelf ook wordt aangegeven. Streef daarbij niet naar perfectie. Lukt het niet direct, probeer het dan opnieuw en val dan terug (in positieve zin) op een van de acht principes van business ikido. In de vijf bijlagen achterin het boek vind je de handvatten hiervoor nog eens duidelijk en compact beschreven. Van het richten op de ontwikkeling van jezelf tot het inzoomen op het team, de afdeling of de organisatie waar je deel van uitmaakt. Zelfs op de mensen buiten je eigen organisatie zoals leveranciers en externe stakeholders kun je de aikido principes toepassen. Makkelijker kan auteur Peter Hoogeveen het je niet maken, waarmee niet gezegd is dat aikido je een succes op garantie biedt. Een open mind ten aanzien van de principes levert daaraan wel een essentiële bijdrage.

Één keer in de zoveel tijd krijg je een boek te pakken en pakt dat boek jou, terug of in. ‘Business aikido’ is zo’n boek. Een boek met impact als je leest welke zaken bepalend zijn voor succes in je dagelijkse zakelijke leven. Dat zakelijke is de insteek van het boek, maar het boek zou ‘gewoon’ ook ontzettend geschikt kunnen zijn voor relaties in je privé omgeving. Daar zijn de zelfde valkuilen en wetmatigheden van toepassing, die in het boek op een heldere en bondige manier worden beschreven door auteur Peter Hoogeveen. Als je het boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ hebt gelezen, zal dit boek je zeker ook interesseren. Het is een boek voor mensen die niet alleen succesvol willen zijn, maar vooral ook gelukkig. Omdat ze uitgaan van hun eigen kracht en die optimaal willen inzetten in hun dagelijkse leven.

• Nieuwswaarde: **
• Praktisch nut: *****
• Toegankelijkheid: *****

• Verlangen naar verbinding – Brené Brown
• Hoe overleef ik moeilijke mensen? – Jörg Berger
• Werkboek De zeven eigenschappen – Stephen Covey
• Aikido elementair – Henk Kat, Martin van Noort
• Journey To The Heart Of Aikido, The Teachings of Motomichi Anno Sensei – Linda Holiday (Engelstalig)

Video – De zeven eigenschappen van effectief leiderschap
PDF – Aikido for beginners
Video – Aikido basics, beginners guide to the 17 techniques
Blog – Hints and tips for beginners

Peter Hoogeveen is oprichter van KIWORKX, dat op aikido gebaseerde workshops en trainingen verzorgt en professionals coacht. Peter beoefent al sinds zijn jeugd Japanse krijgskunsten en begon zijn loopbaan bij de Koninklijke Marechaussee. Gefascineerd door menselijk gedrag studeerde hij HRM en Bedrijfskunde en volgde talloze trainingen in persoonlijke effectiviteit, communicatie en leiderschap.

Hij maakte de overstap naar het bedrijfsleven en werkte jarenlang als HR-manager voor verschillende organisaties. Na judo en karate begon hij in 2000 met het beoefenen van aikido. Al meer dan 10 jaar vertaalt hij aikido-principes naar het bedrijfsleven.

Paperback, 192 blz. | Nederlands
NUBIZ | 1e druk, 2018
EAN: 9789492790163