Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Producenten en winkels willen toeleveringsstrategie snel herzien

Twee derde (66 procent) van de producenten van consumentengoederen en de winkelketens wil hun strategie voor de supply chain de komende drie jaar ingrijpend veranderen. Dit komt voort uit de coronapandemie. De partijen zien de verandering als noodzakelijk voor meer veerkracht in de toeleveringsketens. Zo meldt Supply Chain Magazine.

Maar 23 procent van de producenten van consumentengoederen en 28 procent van de retailers vindt hun toeleveringsketen wendbaar genoeg. Dit komt naar voren in een nieuw rapport van Capgemini Research Institute dat gaat over de gevolgen van de verstoringen van het afgelopen jaar op de supply chains voor consumentenproducten en retail. Voor 85 procent van de producenten en 88 procent van de retailers zorgde corona voor verstoringen. Van deze groepen melden respectievelijk 63 en 71 procent dat het tenminste drie maanden duurde voordat hun toeleveringsketen van de verstoringen was hersteld. Organisaties willen zich bij het aanpassen van hun strategieën richten op drie kritieke gebieden.

Planning van de vraag
Een eerste terrein is de overstap naar demand sensing. Voor ruim twee derde van de producenten en retailers (68%) waren er problemen bij de planning van de vraag. Dit kwam door te weinig nauwkeurige en actuele informatie over schommelingen in klantvraag tijdens de coronacrisis. Om dit te verbeteren wil 66 procent van de organisaties de toeleveringsketen na de pandemie segmenteren vanuit vraagpatronen, productwaarde en regionale dimensies. Daarnaast wil 54 procent analytics en machine learning gebruiken voor vraagprognoses om daarmee de impact van corona op te vangen.

Meer visibility
Van de bedrijven in consumentengoederen kreeg 75 procent problemen toen ze door covid-19 snel hun productiecapaciteit moesten verhogen of verlagen. Voor voldoende flexibiliteit voor het reageren op plotselinge vraagverschuivingen moeten fabrikanten volgens Capgemini hun visibility verbeteren. In het verlengde daarvan wil 58 procent van de retailers en 61 procent van de producenten van consumentengoederen extra investeren in de digitalisering van supply chains vanwege meer visibility.

Nearshoring en dark stores
Ten derde erkennen organisaties het belang van lokalisering en actief investeren bij het voorkomen van toekomstige verstoringen. De meeste producenten van consumentengoederen (72 procent) en retailers (58 procent) willen actief investeren in nearshoring van de productie. Daarnaast zien ze ‘dark stores’ als een steeds nuttiger alternatief voor het afhandelen van online bestellingen. Deze onafhankelijke winkels zijn alleen bedoeld voor het afhalen van producten en bevinden zich dicht bij de leveringslocaties.

Bron: Supply Chain Magazine

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé:

Reacties

Partner van Inkoperscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres

Mis niets en ontvang gratis E-book!

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief. Ontvang het laatste inkoopnieuws automatisch in je mailbox en ontvang het e-book 'De 6 juridische topics bij de inkoop van IT'.
close-link