Magnifying glass Close

Procurément weet & zich geen raad met consultancy

Inkopers beoordelen hun eigen prestaties bij inkooptrajecten voor consultancydiensten met magere rapportcijfers. Daardoor blijft veel potentieel onbenut, constateert Brits onderzoek.

 

Een goede definitie van het probleem en de opdracht zien inkopers doorgaans als het belangrijkste onderdeel bij de inkoop van consultancydiensten. Dat hierin nog veel te verbeteren valt, komt naar voren in Brits onderzoek. Hieruit blijkt dat inkopers zichzelf gemiddeld het rapportcijfer 6 geven voor het formuleren van de juiste problematiek voor consultants.

In het onderzoek, uitgevoerd door het Consultancy Buyers Forum (CBF), werden 61 inkopers met een gezamenlijke consultancy-spend van 1,4 miljard euro ondervraagd. Door het inkoopproces beter vorm te geven denken zij gemiddeld zo’n 30 procent meer waarde te kunnen leveren uit de ingekochte diensten. Volgens CBF, een platform dat inkopers en consultants bij elkaar brengt, ligt de oorzaak voor het onbenutte potentieel vooral aan een gebrek aan kennis over wat waarde inkopen nu eigenlijk inhoudt.

Evaluatie onder de maat
Respondenten geven hun prestaties bij het specificeren van outcomes gemiddeld het rapportcijfer 7 en het selecteren van het juiste consultancybedrijf een 6. De laagste gemiddelde score (een 4) geven inkopers zichzelf voor het evalueren van supplier performance aan het einde van een project. CBF, dat het onderzoek uitvoerde in het kader van de lancering van een online kennisbank voor onder andere case studies (CBF Blueprint) is van mening dat inkooptrajecten beter kunnen wanneer alle partijen profiteren van goede inzichten over het consultancy-vak.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres