Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Plus eist margeverlies van leveranciers

Leveranciers van supermarktconcern Plus hebben middels een brief te horen gekregen dat zij opdraaien voor het margeverlies van het bedrijf.  Het margeverlies vormt volgens Plus een bedreiging voor haar omzetontwikkeling.

Door de nieuwe prijzenoorlog in de supermarktwereld lopen supers veel geld mis.  Supermarktketen Plus, dat de prijzen van 1300 artikelen naar beneden schroefde, wil misgelopen geld nu verhalen op haar leveranciers. Feitelijk draaien deze nu op voor het het margeverlies op A-merken. Plus verwacht van haar leveranciers dat zij dit bedrag terugbetalen en wel binnen veertien dagen. 

Leveranciers verontwaardigd
Volgens een woordvoerder van Plus is de brief slechts een voorstel van hun kant. Mocht de leverancier het niet eens zijn met het voorstel van Plus, dan kan zij bij het bedrijf terecht. De leverancier moet dan wel met een andere oplossing komen om het margeverlies te compenseren. Leveranciers reageren verontwaardigd over de gang van zaken. “Ze schieten in een reflex”, zegt een van hen tegen het vakmedium Distrifood. “We kennen het. Ons antwoord is simpel: als de prijzen worden verhoogd betalen ze ons ook niet extra uit. Prijs is het domein van retailers, niet van leveranciers.”

Gedragscode Handelspraktijken
Eind vorig jaar eiste Albert Heijn een extra korting van haar leveranciers, via de inmiddels berucht geworden ‘2 procent-brief’. Daarin kregen leveranciers als argument te horen dat het concern was gegroeid en dat zij hier voordeel van zouden ondervinden. Dit stuitte op veel tegenstand. De laatste zet van Plus komt op een saillant moment, net na de ondertekening van de Gedragscode Handelspraktijken. Verschillende retailbedrijven, waaronder Plus, beloofden daarin niet langer hun leveranciers eenzijdige kortingen op te leggen.”

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres