Magnifying glass Close
Partner van Inkoperscafé

Inkoop moet actievere rol spelen bij digitalisering

Op basis van eigen onderzoek concludeert E-proQure dat het digitaliseren van inkoopprocessen voor veel organisaties nog steeds topprioriteit heeft bij het zorgen voor concurrentievoordeel. E-proQure is een onafhankelijk kenniscentrum voor e-procurement. Het kenniscentrum komt ook tot de conclusie dat het succesvol afronden van digitaliseringstrajecten in de praktijk tegenvalt. Bovendien moet inkoop meer doen met digitalisering om het eigen voortbestaan te waarborgen.

De vierde versie van marktonderzoek e-Procurement Vendor Landscape (2019) van E-proQure biedt een overzicht van de ontwikkelingen, de mogelijkheden, het aanbod van inkoop-ondersteunende software binnen de Benelux en van de soms moeilijke praktijk van het digitaliseren. Een eerste conclusie van het onderzoek op basis van eerdere studies is dat leidende organisaties voor 2020 verwachten dat 70 procent van hun key-processen, producten en services zijn gedigitaliseerd en geïntegreerd binnen de supply chain. Daarnaast noemen de organisaties de adequate ondersteuning van (inkoop)processen een topprioriteit voor het creëren van concurrentievoordeel. Hierbij stelt E-proQure dat ook publieke organisaties, ondanks slechte ervaringen en drempelvrees, steeds meer digitale ambities hebben.

Succesvol digitaliseren

E-proQure noemt als effecten van best practices bij e-procurement: lagere inkoopkosten (5 procent), lagere proceskosten (tot 75 procent), het mogelijk maken van strategisch gedreven inkoop, hogere compliance en risicobeheersing en betere stuurinformatie. Andere bijdragen die e-procurement kan leveren zijn het versnellen van inkoopprocessen en het vervangen van handmatige door waarde toevoegende inkoopactiviteiten.

Verder benadrukt het kenniscentrum dat nog steeds 70 procent van de ICT-trajecten hun doelstellingen niet halen. Succesvol digitaliseren vraagt daarom volgens E-proQure om een gestructureerde aanpak. Deze draait om oriëntatie en het formuleren en nastreven van gezamenlijke doelstellingen. Volgens E-proQure geldt voor succesvol digitaliseren een top 4 van succes- en faalfactoren. Het gaat om draagvlak, betrokkenheid/beschikbaarheid van medewerkers, project- en verandermanagement en doelstellingen. Hierbij hoort een aanpak op basis van het creëren van draagvlak en het toepassen van project- en verandermanagement.

Het uitblijven van resultaten op het gebied van e-procurement zorgt er volgens E-proQure voor dat initiatieven vanuit de business en andere afdelingen steeds vaker de ontwikkeling en inrichting van de digitale inkoop bepalen. Inkoopmanagement lijkt dan ook steeds minder een leidende partner voor zowel het eigen senior management als voor de leveranciers van e-procurementoplossingen.

Leveranciers

Verder heeft E-proQure voor het onderzoek 40 leveranciers ondervraagd over de belangrijkste behoeften en productontwikkelingen voor de komende twee jaar. De selectie van deze leveranciers was gebaseerd op de respons van meer dan 300 inkoopprofessionals van bedrijven en overheden in de Benelux. Deze werd geactualiseerd op basis van (inter)nationale vermeldingen in vakbladen en aangevuld met enkele recent ontwikkelde innovatieve systemen. Uit de respons blijkt dat er een kopersmarkt is met een uitgebreid, laagdrempelig aanbod van inkoop-ondersteunende systemen. Daarbij hebben concurrentie en technologische vernieuwingen het aanbod de afgelopen twee jaar verder verbeterd.

Vooruitstrevende inkoopsoftware

Wim Vriend, kennispartner bij E-proQure, stelt op de website van het bedrijf: “Zoals we in eerder onderzoek hebben aangegeven, is het voor leveranciers noodzakelijk om te investeren in het ontwikkelplatform waarop hun inkoopsoftware is gebaseerd. Leveranciers die dit succesvol doen lopen op de concurrentie voor.” Vriend legt uit dat bedrijven bij het ontwikkelen van vooruitstrevende software tegenwoordig vaak open source technologieën gebruiken. Hierbij spelen op Java gebaseerde ontwikkeltalen en zogenaamde NoSQL/Graph-databases een belangrijke rol. Enerzijds maakt Java hierbij gebruiksvriendelijke en efficiënte webbased software mogelijk. Daarnaast maken NoSQL/Graph- databases grote hoeveelheden data toegankelijk. “Denk hierbij aan het steeds belangrijker worden van het benutten van informatie die besloten ligt in grote, gekoppelde dataverzamelingen.”

E-proQure zag in 2019 de introductie van diverse toepassingen op het gebied van kunstmatige intelligentie. Vriend: “Enerzijds in de vorm van algoritmen binnen inkoopsoftware. Anderzijds als separate applicaties of scripts met een specifieke functie. Zonder uitzondering zorgen de toepassingen die wij hebben gezien voor een betere gebruikservaring (zoals virtuele assistentie), procesefficiëntie (robotic process automation (RPA)) of een verbetering van gegevensanalyses voor zowel besluitvorming als oordeelsvorming (machine learning/deep learning).”

Blockchain

Vriend beklemtoont dat blockchain niet zorgt voor innovatie van (bedrijfs)software. “De onderliggende principes van blockchain lenen zich niet goed voor het verwerken en opslaan van transactionele processen. Misschien dat de komst van nanocomputers en bijpassende, wereldwijd beschikbare netwerken en gegevensopslag hier verandering in aanbrengt.” Dat kan volgens hem nog lang duren. Blockchains komen echter wel terug binnen inkoopprocessen. “Bijvoorbeeld daar waar het belangrijk is om de status of herkomst van grondstoffen, producten, verpakkingen, etc. te volgen. Maar dus niet in de vorm van inkoopsoftware.”

Digitale transformatie

Gert Walhof, ook kennispartner van E-proQure, geeft op de site van het kenniscentrum aan dat E-proQure inkopers al een aantal jaren vraagt om zich te verdiepen in en na te denken over digitale transformatie. “Daarbij gaat het niet om nieuwe inkoopsoftware die net weer iets slimmer is dan de vorige generatie. Maar om de invloed van digitale technologieën op de gehele organisatie. Te beginnen met de gevolgen die deze technologieën hebben voor producten en diensten, die de organisatie aan klanten wil gaan leveren. En wat dit betekent voor de supply chain. Onze stelling is, dat als inkopers vasthouden aan bestaande werkwijzen ze geen rol spelen in deze transformatie.”

Walhof benadrukt dat digitale transformatie het spel voor inkoop wezenlijk gaat veranderen. Het heeft volgens hem niet alleen effect op de eigen organisatie, maar op alle organisaties. “Ook die van de leveranciers of beter de gehele supply chain. De effecten zijn nu al te zien. Steeds vaker bieden leveranciers producten in combinatie met services aan. Services die vaak mogelijk worden gemaakt door nieuwe digitale technologieën. Een van de effecten hiervan is dat vaak de integrale kosten omlaag kunnen. Tijdens de looptijd van de samenwerking met leveranciers worden steeds nieuwe behoeften (klant) of mogelijkheden (leverancier) zichtbaar. Hier moet snel iets mee worden gedaan. De invloed van digitalisering stopt immers niet op de dag dat het contract wordt gesloten. De vraag die dan opkomt is ‘Werkt het lineaire inkoopproces nog wel in een wereld waar wendbaarheid (agile) de boventoon voert?’.”

Cyclisch inkoopproces

Om succesvol te blijven, moet inkoop volgens Walhof in ieder geval drie stappen zetten. Ten eerste moet inkoop het lineaire inkoopproces loslaten. “De herkenning moet ontstaan dat het inkoopproces cyclisch is. Wendbaarheid vraagt om regie op het gehele proces en verbinding van alle fasen. Van strategie tot de dagelijkse operatie.” Daarnaast komt de ‘supplier journey’ meer centraal te staan. Dat is de reis die de eigen organisatie wil doormaken in een bepaalde tijd en de bijdragen die leveranciers daaraan kunnen leveren met de reizen die zij willen maken. “De traditionele aanpak van ‘drie offertes’ lijkt dan niet te voldoen. Wat het alternatief is, is nog niet helemaal duidelijk.” Ten derde zijn nieuwe tools nodig. “Daarbij is het goed om zowel te kijken welke ontwikkelingen bestaande leveranciers van inkoopsoftware doormaken als wat start ups aanbieden.”

Walhof benadrukt dat de digitale transformatie een bedreiging vormt voor inkoop als inkopers en inkoopmanagers niet zien dat het gaat om veel meer dan de inkoop-toolbox vernieuwen en digitaliseren. “Deze transformatie vindt in alle geledingen van de demand en supply chain plaats en leidt tot nieuwe dienstverlening aan klanten en mogelijk een andere positionering van de organisatie in ketens. Daar moet inkoop een belangrijke rol in spelen. Het tempo waarin deze ontwikkelingen worden doorgemaakt is in belangrijke mate afhankelijk van het tempo waarin je organisatie digitaal wil en kan transformeren. De verwachting is dat in de eerste plaats bij het inkopen van services de invloed van digitalisering gaat gelden.”

Partner van Inkoperscafé

Top 10 best gelezen artikelen

Wederom sluiten we een mooi nieuwsjaar af.  We hebben jullie op de hoogte gehouden van de laatste trends, boekrecensies geschreven en het belangrijkste brexitnieuws met jullie gedeeld. Wat was voor u dit jaar het meest interessant?

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Inkoop is meer dan exacte wetenschap

Er zijn meer overeenkomsten dan je denkt tussen inkopers en Max Verstappen. Zo maakt Frank Rozemeijer, NEVI Professor Purchasing & Supply Management aan de Universiteit van Maastricht, duidelijk tijdens SAP’s Connect to Innovate. “Een Formule 1 dashboard bestond in 1950 nog uit drie tellers en een stuur. Tegenwoordig is er overal een knopje. De coureur kan tijdens de gehele race informatie sturen naar de pit, waar mensen data analyseren, patronen herkennen en kunstmatige intelligentie toepassen zodat ze advies kunnen geven aan de ‘race director’ die de racer ondersteunt. Zo worden ook in inkoopprocessen steeds meer beslissingen door data-analyse genomen.”

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Geef je mening en win €50,-

Deze vragenlijst is opgesteld voor een afstudeeronderzoek over Inkoperscafe.nl. Het invullen van deze vragenlijst duurt ongeveer 3 minuten en is anoniem. Bij de laatste vraag krijgt u de mogelijkheid om uw e-mailadres in te vullen om kans te maken op een waardebon van bol.com t.w.v. €50,-.

Alvast hartelijk dan voor uw deelname!

Partner van Inkoperscafé

Ja, ik wil (per direct)! Of trouwen na je eerste date

U bent alleenstaand. En u denkt: een relatie is misschien toch wel leuk. Dus u gaat op zoek naar een date.

Er is nogal wat veranderd in de dating wereld, dus u doet lekker digitaal mee. Tinder, swipen, noem maar op. Na een tijdje heeft u een date. Het is gezellig die avond, het klikt. U mooi aangekleed, uw date mooi aangekleed. Misschien wordt het wel meer dan praten… En dan gebeurt het: tijdens deze eerste ontmoeting buigt uw date zich voorover en vraagt: “wil je met mij trouwen?”

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Boekrecensie 'Lachen om logistiek en transport'

Het lijkt op het eerste gezicht met elkaar in tegenspraak. Lachen om logistiek en transport. Maar zoals in elk vakgebied ligt de humor en soms leedvermaak voor het oprapen als je er oog voor hebt. Dat auteur Bart Lammers oog heeft voor zijn vakgebied bewees hij een tijd geleden al met de primeur van de eerste roman over logistiek: ‘Het Pakhuis’. Ook nu heeft hij een primeur te pakken met een humoristisch boekje waarin ieder kort verhaaltje wordt geïllustreerd met een cartoon van de hand van Peter Boersma. Kortom, Bart Lammers gaat een uitdaging bij het schrijven van zijn boeken niet uit de weg en weet opnieuw verrassend uit de hoek te komen.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

De economische gevolgen van de brexit zijn nu al merkbaar

De brexit lijkt per 31 januari 2020 plaats te vinden, hoewel nog steeds niet duidelijk is hoe het vertrek van het Verenigd Koninkrijk (VK) uit de Europese Unie (EU) er uit komt te zien. Cijfers van het CBS laten zien dat de brexit al voor het feitelijke vertrek van het VK uit de EU gevolgen heeft voor de handel tussen Nederland en het VK. Veel bedrijven en hun inkoopafdelingen hebben er dus nu al mee te maken. Dit zal nog meer het geval zijn na de uiteindelijke brexit.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Nieuwe smartphone? Dan ook eentje recyclen

Contractmanager ICT Werkomgeving Rijk Johan Rodenhuis jaagt duurzaamheid binnen de Rijksoverheid aan. Dat smartphones al na gemiddeld 2 tot 2,5 jaar worden vernietigd en vervangen, vindt hij doodzonde. Daarom begon hij een compensatieproject. Voor iedere smartphone die de Rijksoverheid koopt, wordt er 1 van de afvalberg in Afrika gered.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

SAP verkleint kloof tussen data en inkooppraktijk

Stel dat je na uitgebreid onderzoek er achter komt dat je een product hebt dat beter zal verkopen wanneer je er minder plastic in gebruikt. In de praktijk blijkt echter dat niemand in je toeleveringsketen met een alternatief voor plastic kan komen, en dat je geen alternatieven hebt, omdat je vastzit aan langetermijncontracten. Het is een probleem waar veel bedrijven tegen aanlopen; ze kunnen niet handelen naar de informatie die ze uit hun data halen. James Marland, vicepresident Spend Management bij SAP, noemt dit fenomeen de “Cassandra Gap.”

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Brexit is voor ziekenhuizen een zaak van leven en dood

Hoe de brexit er ook uit komt te zien. Hij zal in ieder geval leiden tot minder vrij verkeer van mensen, goederen en diensten tussen het Verenigd Koninkrijk (VK) en de EU. Daarbij zal de Europese wet- en regelgeving niet meer (direct) gelden in het VK. Een harde brexit kan grote gevolgen hebben voor de ziekenhuizen, omdat ze niet of moeilijker kunnen beschikken over medicijnen, medische hulpmiddelen en weefsels. Om dit te voorkomen, werken ze samen om de overgang naar de brexit zo goed mogelijk te laten verlopen. Het monitoren van leveranciers speelt daarbij een belangrijke rol.

(meer…)
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres