Magnifying glass Close

Philips bouwt strategische relaties met leveranciers

“Het is fundamenteel om deel uit te maken van teams die innovatie creëren”, dat stellen Fredrick Spalcke, Executive Vice President en CPO en Arjan de Jongste, Head of Indirect Materials van Philips. “Wanneer je hier deel van uitmaakt, hoef je niet te vechten om de informatie te krijgen, die krijg je dan toch wel”, stelt Spalcke. Philips is een initiatief gestart om zowel interne, als de externe stakeholders te betrekken bij het doorlopen van de ‘spend’ en bij nieuwe productintroducties.

“In teams, waar alle afdelingen bij betrokken worden, gaan we regelmatig door de ‘spend’ heen. We vragen ons dan af hoe we het anders kunnen aanpakken. Als we een idee, dat hieruit voortvloeit, willen doorzetten, dan nodigen we ook leveranciers uit. Ook zij maken deel uit van het team”, aldus Spalcke. 

Verbreed je wereld
De Jongste beaamt dat samenwerken met leveranciers veel meerwaarde kan creëren. “Ik streef naar interactie met tenminste drie leveranciers per week. Dit zorgt voor betere connecties en daarnaast doe ik ook veel inspiratie op. Als je alleen maar praat met je eigen mensen, dan krijg je geen nieuwe ideeën. Het spreken met mensen buiten de organisatie verbreedt je wereld.”

Innovatieve leveranciers
“Ook gaan we nu in het benaderen van de leveranciers over op een methode, waarbij we leveranciers betalen op de uitkomst die ze leveren. Je daagt ze hierbij uit tot het bedenken van innovatieve oplossingen voor het probleem dat wij aandragen. Ik zoek dus leveranciers die niet alleen mijn leverancier zijn op het moment van het tekenen van het contract, maar tijdens de gehele contractduur. Als zij Philips ‘best in class’ houden, dan verlengen we het contract”, aldus De Jongste.

Supplier development
“Wij doen aan ‘supplier development’”, voegt Spalcke toe. “In principe doet elk bedrijf dit, maar wij besloten een stap verder te gaan. We sturen ‘supplier development consultants’ naar de fabrieken van de leveranciers. Zij verdiepen zich in de fabriek en kijken of de processen efficiënt worden georganiseerd. Ze helpen dit vervolgens te verbeteren, met de kennis die Philips bezit. De kwaliteit en de systemen van de fabrieken gaan hier doorgaans erg op vooruit. Daardoor ontstaan leveranciers, die goed georganiseerd zijn en goede technologie hebben. We hebben nu het punt bereikt, waarop leveranciers niet alleen de voordelen met ons willen delen, maar ons ook betalen.”

Niet zelf produceren
Waarom steekt Philips zoveel moeite in leveranciers, als ze het zelf ook kunnen produceren? “Er is altijd schaalvoordeel te behalen, als je niet zelf produceert”, stelt Spalcke. “Een leverancier heeft veel kennis van productie en is bekend met product introducties. Wanneer je een idee hebt, kun je natuurlijk zelf een fabriek opzetten, gereedschappen aanschaffen, werknemers aannemen en opleiden. Toch weet je bij een nieuw product niet precies hoeveel je hiervan gaat laten maken, dus je loopt het risico dat je te weinig of teveel mensen aanneemt. Een leverancier is flexibel, heeft goede productietechnieken en produceert mogelijk al iets soortgelijks. Dan weet je: deze mensen kunnen het product lanceren.”

Strategische relaties
De concurrentie profiteert automatisch mee van de moeite die Philips in zijn leveranciers steekt. “Natuurlijk”, geeft de CPO toe. “Maar waarom zou je kiezen voor een standaard leverancier? Wij krijgen er een goede leverancier en goede schaalvoordelen voor terug.” Spalcke geeft aan dat hij niet bang is dat leveranciers ideeën van Philips laten lekken naar de concurrentie. “Je bouwt strategische relaties op met je leveranciers. Het is de manier waarop je deze relatie opbouwt, hoe open je tegen ze kan zijn. Natuurlijk moet je niet naïef alle ideeën van de daken schreeuwen. Maar er zijn leveranciers, met een goede reputatie, waar je op een professionele manier mee kan samenwerken en waarmee je ook innovatie kan delen”, concludeert Spalcke.

Dit is het derde artikel van een drieluik, naar aanleiding van het interview met Philips.

 

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties (1)

6 augustus 2015 12:24 uur

Interessant om te lezen. Een noodzakelijke randvoorwaarde is en blijft het wederzijds vertrouwen dat het om het elimineren van kosten gaat in de totale keten. Dus geen, zoals vaak het geval is, een ordinaire prijs/marge discussie . Martin Krabbenborg

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres