Magnifying glass Close

Percepties van inkoop 'te smal'

CFO’s begrijpen volgens een onderzoek niet alle voordelen die effectieve inkoop kan aanbieden. Volgens het onderzoek van AT Kearny ziet meer dan de helft van de CFO’s inkoop vooral als een functie om te onderhandelen over besparingen die niet strategisch werken om verdere zakelijke doelen te bereiken. Supply Management hierover.

“Hoewel sommige toonaangevende organisaties ‘daar’ wel zijn, blijven de percepties van veel CFO’s van inkoop nog steeds te beperkt. Ze zien de waarde van inkoop alleen door de lens van harde kostenbesparingen en begrijpen de bredere strategische impact van inkoop niet ”, zei AT Kearney in zijn 10e onderzoek Assessment of Excellence in Procurement. Externe inkoopuitgaven zijn de grootste kosten van een bedrijf en hebben een grote impact op de bedrijfsprestaties, dus effectief inkoopbeheer is cruciaal, aldus het rapport.

Het rapport rangschikte 153 inkooporganisaties op basis van een formule met financiële resultaten gedeeld door operationele kosten van het supply management. De top 25% – nagesynchroniseerde leiders – had het hoogste rendement op investeringen in inkoop en presteerde beter dan andere bedrijven in het verminderen van werkkapitaal, operationele efficiëntie, kostenbesparingen en supply risk management. “De voordelen van state-of-the-art inkoop gaan veel verder dan de kosten, aangezien de rol is verschoven naar een zakenpartner die de organisatie ondersteunt bij het bereiken van de bredere bedrijfsdoelstellingen”, gaf het rapport aan.

Bij het gebruik van digitale oplossingen vond AT Kearny echter wel hindernissen, waaronder “het trage tempo van verandering, gebrek aan investeringen, concurrerende initiatieven en een tekort aan talent”.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres