Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Op weg naar inkoopvolwassenheid met Supply Value

Wanneer doe je het als inkoper eigenlijk goed? Volgens Menno van Drunen, oprichter van Supply Value, moet je verder kijken dan vraag en aanbod alleen. “Een goede inkoper kijkt ook of vraag en aanbod bij de organisatiestrategie past.” Op basis daarvan maakt de inkoper de afweging tussen kosten, risico en toegevoegde waarde. En die toegevoegde waarde, daar gaat het volgens Van Drunen vanaf 2007 al om.

In dat jaar richtte Van Drunen Supply Value op. “Toen ik met Supply Value begon merkte ik dat het inkoopvak onvolwassen was. De focus lag vooral op prijs, soms op kosten, maar zelden op toegevoegde waarde. Terwijl ik juist had geleerd dat kosten ondergeschikt zijn aan waarde en dat je vooral op waarde moet focussen. Dat is heel belangrijk.” Nu, dertien jaar later, is Supply Value gevestigd in Zeist en werken er zo’n vijftig consultants. Supply Value ondersteunt klanten met advies en implementatie op het gebied van inkoop, supply chain, operations en digitalisering. En dat gaat verder dan alleen advies. Van Drunen: “We onderscheiden ons doordat we inzetten op het werkend maken van strategie bij onze klant. Er zijn veel adviesbureaus die een rapport schrijven, daarna is het klaar. Wij willen een organisatie echt verder brengen, ook met de implementatie naar duurzaam resultaat.”

Groeipijn bij inkoopafdelingen
Sinds de oprichting van Supply Value heeft het inkoopvak zich verder ontwikkeld. Maar waar lopen inkoopprofessionals nu tegenaan? Van Drunen ziet een aantal trends. Organisaties willen professionaliseren, vanuit strategische doelstellingen richting geven aan hun inkoop. “Daarbij worden organisatiestrategie en de waardecomponent nog te vaak vergeten”, zegt hij. Naast professionalisering van de inkoopafdeling draait het ook om een betere afstemming van de vraag- en aanbodzijde. Hoever ga je bijvoorbeeld met het verzamelen, voorspellen en delen van informatie over voorraden, bestellingen en kwaliteit met leveranciers en hoe is de supply chain visibilty?

Met de coronacrisis is er meer vraag naar ondersteuning op het gebied van risicomanagement. Om die vraagstukken het hoofd te bieden, biedt Supply Value ondersteuning bij het optimaliseren van netwerken: commercieel, operationeel en digitaal. De kracht zit daarbij niet alleen in de kennis en ervaring van Supply Value, maar ook in het grote aantal tools dat de organisatie zelf ontwikkeld heeft waardoor zij meer waarde kan leveren in minder tijd.


“Een goede inkoper kijkt ook of vraag en aanbod bij de organisatiestrategie passen.”

Menno van Drunen, oprichter Supply Value

Klanten van Supply Value kunnen gebruik maken van meer dan 120 standaard toolsets, waarin alle best practices verzameld zijn. Zoals het IT Value Sourcing Model voor de inkoop van IT. Of tools voor het uitvoeren van een aanbesteding, het schrijven van een categorieplan of het inrichten van een complete inkooporganisatie van beleid tot processen en prestatie indicatoren. Van Drunen merkt dat inkooporganisaties veel baat kunnen hebben bij best practices en standaardisatie. “Ik zie dat klanten bij iedere aanbesteding het wiel opnieuw uitvinden. Wij zeggen: je kunt daarin ook werken met standaard templates. Zo kun je de energie en de tijd die je daarmee vrijspeelt investeren in een betere relatie met de business en met de markt, waardoor je meer waarde levert in dezelfde of minder tijd.”

Aanbesteden in 10 dagen
De gereedschapskist van Supply Value kreeg er dit jaar een belangrijke tool bij: Aanbesteden in 10 dagen. Geboren uit frustratie, vertelt Van Drunen lachend. “Bij veel van onze klanten horen we: ‘Europese aanbestedingen zijn heel ingewikkeld. Het duurt zo lang’. Mijn stelling is dat het helemaal niet zo ingewikkeld is, als je maar de juiste vragen stelt en de juiste mensen samen weet te brengen.” Na tien dagen ligt er een complete uitvraag voor een complexe aanbesteding, bij minder complexe uitvragen zelfs nog sneller. “Deze manier van werken geeft veel meer energie, teamleden hoeven niet meer op elkaar te wachten en de kwaliteit gaat omhoog.” Inmiddels is de methode al succesvol toegepast bij de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het UWV.

Dat niet alleen Van Drunen tevreden is blijkt ook uit de hoge klantwaardering die Supply Value krijgt. “We halen cijfers die vergelijkbaar zijn met de klantwaardering die Coolblue krijgt. Er zijn maar weinig adviesbureaus die dat halen.” En waar zit ‘m dat in?Door vooraf de verwachtingen helder te krijgen en door continu te proberen die verwachting te overtreffen. Net even iets extra’s te doen. Wij gaan voor dat duurzame resultaat. Die aanpak maakt het verschil.”

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé:

Reacties

Partner van Inkoperscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres

Mis niets en ontvang gratis E-book!

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief. Ontvang het laatste inkoopnieuws automatisch in je mailbox en ontvang het e-book 'De 6 juridische topics bij de inkoop van IT'.
close-link