Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Ondernemersvertrouwen daalt in tweede kwartaal naar historisch dieptepunt

Met de coronacrisis en de bijbehorende maatregelen zijn ondernemers nog nooit zo pessimistisch geweest. Hun vertrouwen komt uit op min 37,2 tegen plus 6,4 in het vorige kwartaal. Het gaat om de sterkste afname ooit, die nog een stuk lager uitkomt dan het dieptepunt van de financiële crisis. Zo berichten het CBS, de Kamer van Koophandel, het Economisch Instituut voor de Bouw, MKB-Nederland en VNO-NCW op basis van de Conjunctuurenquête Nederland.

De gegevens van het onderzoek dateren van april 2020, voor de op 6 mei aangekondigde versoepeling van de maatregelen. Bij het ondernemersvertrouwen gaat het om de stemmingsindicator van niet-financiële bedrijven met minimaal vijf werkenden. Voor het eerst sinds het vierde kwartaal van 2013 overheerst een negatieve stemming bij de ondernemers. Voor alle negen onderzochte economische indicatoren zijn er meer ondernemers met negatieve dan met positieve verwachtingen. Ze zijn vooral negatief over het economisch klimaat. Tegen de 69 procent van de ondernemers verwacht de komende drie maanden een verslechtering van het economisch klimaat. Slechts drie procent verwacht een verbetering.

Omzetverwachtingen meest gedaald
De verwachtingen over de omzet zijn het meest gedaald ten opzichte van een jaar geleden. Het gaat om een verschuiving van plus 28 procent in het tweede kwartaal van 2019 naar zo’n min 54 procent in het tweede kwartaal van 2020. Horeca-ondernemers hebben de meest negatieve omzetverwachtingen van alle bedrijfstakken. Bijna negentig procent van hen verwacht in het lopende kwartaal een lagere omzet dan in de voorgaande drie maanden. Negen van de twaalf bedrijfstakken hebben het laagste ondernemersvertrouwen ooit gemeten. Op de bedrijfstak informatie en communicatie na, kende de bedrijfstakken ook niet eerder zo’n grote afname van het vertrouwen in een kwartaal tijd.

Bron: CBS

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres