Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Partner van Inkoperscafé:

Boekrecensie: De CX Travel Guide

Een boekrecensie over een reisboek, die zag je vast niet aankomen als (regelmatige) lezer van boekrecensies op www.inkopers-cafe.nl. En dan met zo’n raadselachtige lettercombinatie als CX in de titel, het roept vast vragen op. De ondertitel van het boek ‘De CX Travel Guide’ beantwoordt echter al één van deze vragen. ‘Een avontuurlijk handboek om aan de slag te gaan met customer experience’ waarbij in vaktermen CX staat voor customer experience. Dit laatst wordt in het voorwoord nader toegelicht. Het boek gaat over klantervaringen gebruiken om de resultaten van je bedrijf of organisatie naar structureel hoger niveau te brengen.    

Customer experience en inkopen, de missing link
Wie wil dat nu niet? De resultaten van zijn of haar bedrijf/organisatie naar een hoger niveau brengen via customer experience of klantervaringen. De vraag voor veel, zo niet alle, inkopers is dan wat de missing link is tussen customer experience en het inkopen. In hun toelichting over het onderwerp van hun boek ‘De CX Travel Guide’ geven de auteurs Nienke Bloem, Evelien van Damme en Karolien van der Ouderaa aan dat het relevant zijn en blijven voor je klanten een belangrijke bijdrage kan leveren aan de commerciële resultaten. En dat geldt dus ook voor inkoop en het inkoopproces. Veelal wordt dat inkoopproces doorlopen vanuit het perspectief van de inkoopafdeling en zijn inkopers. Met dit boek in de hand wordt je als het ware gedwongen dat proces als inkoper eens vanaf de andere zijde te bekijken. 

CX, customer experience of klantbeleving
CX of customer experience, noemen de auteurs in het voorwoord al het Nederlandse ‘klantbeleving’. Daarbij kun je je zelf de vraag stellen waarom zij dit laatste woord niet in de titel en de inhoud van het boek gebruiken. Letterlijk zou de titel van het boek dan worden ‘De klantbeleving reisgids’, dat bekt gewoon niet lekker. Heel begrijpelijk dus en mede daardoor vast en zeker zal dat bepalend zijn geweest om met de catchy (dat is pakkend in het Nederlands) titel ‘De CX Travel Guide’ op de proppen te komen. Het maakt je nieuwsgierig op een uitdagende manier. Tegelijkertijd loop je met deze titel wel het risico dat lezers die eigenlijk iets met het onderwerp zouden moeten voor hun bedrijf of organisatie aan het boek voorbij gaan.     

Customer experience heel goed toepasbaar voor inkoopafdelingen
Volgens het gerenommeerde tijdschrift Forbes is klantbeleving de belangrijkste reden waarom de klant voor een bepaald bedrijf of merk kiest. Hoewel deze uitspraak van toepassing is op bedrijven die in een concurrerende markt acteren, is het hart van de customer experience, hoe de klant de dienstverlening ervaart en er gebruik van maakt, heel goed toepasbaar voor inkoopafdelingen. Zij werken voor hun (interne) klanten en indirect voor de klanten van hun klanten. De interne keten waar een inkoopafdeling deel van uitmaakt bepaalt mede het resultaat van het bedrijf of organisatie als geheel.

Alles wat je aandacht geeft, groeit 
Een oud maar nog steeds relevant citaat zegt dat alles wat je aandacht geeft groeit. De essentie van dit citaat is om je tijd en energie te richten op de dingen waarvan je wilt dat ze groeien en zich verder ontwikkelen. Bijvoorbeeld een tijdige inschakeling van de inkoopafdeling bij het inkoopproces door de interne klant, een goede samenwerking met diezelfde interne klant en een adequate en snelle informatievoorziening tijdens het inkoopproces met name gericht op de business doelen en niet de inkoopdoelen.

Medereizigers, wie of wat zijn dat nu weer?
Het boek bestaat uit vier kernhoofdstukken met de titels Verkenning, Bestemming, Pad en Reis. In ieder van die vier hoofdstukken tref je gemarkeerd met een blauwe streep in de kantlijn en vetgedrukt in kaderteksten een groot aantal, kort beschreven specifieke klantervaringen en daarmee sprekende voorbeelden aan. Die ervaringen staan vermeld met de voornaam van de geïnterviewde persoon en de naam van het bedrijf of organisatie waarvoor ze werken. Ze worden door de auteurs medereizigers genoemd en dat klinkt heel logisch. Want in een reisgids zoals bijvoorbeeld die van Lonley Planet staan ook teksten van reizigers die hun eigen ervaringen over bepaalde landen of steden met je delen en je vertrouwen schenken over je bestemming. Achterin het boek (hoofdstuk 5) krijgen deze medereizigers nogmaals een (prominenter) podium, waarbij ze aandacht schenken aan dat onderdeel van de customer experience dat binnen hun bedrijf/organisatie voor succes heeft gezorgd.       

Templates, templates en nog eens templates 
Door het gehele boek heen tref je in ieder hoofdstuk een of meerdere verwijzingen aan naar de templates die je gebruikt of kunt gebruiken tijdens je customer experience. Deze templates vind je in uitgewerkte vorm achter in het boek (hoofdstuk 6) terug. Verspreid over de eerder genoemde vier onderdelen Verkenning, Bestemming, Pad en Reis zijn het bij elkaar zeventien templates die je richting geven bij de praktische invulling van dit onderwerp. Alle templates zijn simpel van opzet en goed te begrijpen, zeker met de toelichting in de vier gelijknamige hoofdstukken.

Ik ga op reis en neem mee…
Onder het motto ‘Ik ga op reis en neem mee…’ kan je de templates en daarmee het boek mishandelen en je teksten invullen op de pagina’s zelf, maar dat is niet aan te raden. Zonde van het boek. Een website waar je de digitale versie van de templates kunt downloaden ontbreekt jammer genoeg. Er zit dus niets anders op dan de afzonderlijke templates te scannen of zelf digitaal uit te werken. Zeker als je de customer experience binnen je gehele bedrijf of organisatie wilt uitrollen en de templates vaker wilt gebruiken is dat laatste aanbevelenswaardig.             

Gebruik van Engelstalige woorden common sense
Als je iets aan te merken kan hebben op het boek ‘De CX Travel Guide’, dan zou het kunnen gaan over het veelvuldig gebruik van Engelstalige woorden. Dat wordt natuurlijk veroorzaakt door het vakgebied marketing waar dit onderwerp deel van uitmaakt en waar het gebruik van Engelstalige woorden common sense is. Het maakt voor een buitenstaander, die niet gewend is aan of niet is opgeleid met het gebruik van veel Engelstalige woorden, dat hij of zij het spoor weleens bijster kan raken bij het doorlopen van het boek. Het doet overigens niet af aan de leesbaarheid van de teksten, hoe tegenstrijdig dat mag klinken. Naarmate je verder in het boek komt, went het namelijk vanzelf – of je moet echt van een andere planeet komen.          

Eindoordeel
Voor managers inkopers of inkopers die het outside the box denken goed beheersen is het boek ‘De CX Travel Guide’ een welkome bron van inspiratie. Mede door het grote aantal templates verloopt de customer journey als vanzelf. Je wordt als het ware geheel vanzelf door het (inkoop) proces heen geleid. Voor een buitenstaander als een inkoopprofessional is dat lekker gemakkelijk en gemak dient de mens. Omdat het boek niet specifiek is geschreven voor inkoopprofessionals vraagt het wel wat inbeeldingsvermogen en energie om het niet eens zo dikke boek (135 pagina’s) door te nemen.

Beoordeling

Aanvullende literatuur

Boekgegevens

Auteurs:

Gebonden, 136 blz. | Nederlands

Eburon Uitgeverij | 1e druk, 2020

EAN: 9789463012621

Het boek ‘De CX Travel Guide’ is verkrijgbaar via www.managementboek.nl en direct uit voorraad leverbaar. Klik hier om het boek te bestellen. Het boek is ook verkrijgbaar als e-book, klik dan hier om te bestellen.

Partner van Inkoperscafé:

Boekrecensie: Ben ik in beeld?

‘Onder druk wordt alles vloeibaar’ was wel heel erg van toepassing op de snelheid waarmee videoconferencing de laatste drie maanden zijn grote doorbraak beleefde. Bleef deze techniek tot voor kort beperkt tot bedrijven en organisaties met veel verschillende locaties of locaties in het buitenland en dan nog vaak alleen conference calls zonder beeld. Onder druk van het Corona-virus was het door het gedwongen thuiswerken ineens business as usual voor veel kantoormedewerkers om een videoconference-call te hebben.

Videoconferencing, ook een nieuw normaal
Wat heet, er waren genoeg mensen die van de ene op de andere week hun dagen gevuld zagen met wel vijf tot tien videoconference-calls per dag. En daar op social media in eerste instantie hoog van opgaven. Want nieuw en dus interessant, maar dat verdween al snel naar de achtergrond omdat heel veel mensen te maken kregen met videoconferencing. Het bijzondere werd al snel normaal. Alhoewel normaal? Wat voor de een nieuw normaal en vanzelfsprekend was, was dat voor een ander totaal niet. Her en der zag je, vooral op social media – want echt bij elkaar komen mocht natuurlijk nog niet – discussies ontstaan over de voors en tegens van het videoconferencing.      

Miep miep 
En juist op die discussies haakten beide auteurs Gijs Weenink en Richard Engelfriet vervolgens bliksemsnel in met hun boek ‘Ben ik in beeld?’ over online overleggen, vergaderen en presenteren zonder gedoe. Normaal gesproken kost het produceren van een nieuw boek minimaal zes maanden en dan nog is dat heel snel. Dat heeft simpelweg te maken met het bedenken van een onderwerp, de voorbereiding van en het daadwerkelijke schrijven, de redactie en de productie van het boek. Het feit dat dit boek ‘Ben ik in beeld?’ sinds 23 mei verkrijgbaar is, verdient daarom alle complimenten. Zowel voor de beide auteurs als voor de mensen van uitgeverij Haystack die met een roadrunner-achtige snelheid (miep miep) dit boek hebben geproduceerd.    

Voor en tegen, lekker overzichtelijk 
Zowel Gijs Wenink als Richard Engelfriet staan als erkend debater respectievelijk dagvoorzitter bekend om hun rappe tong en dito denksnelheid. Daarnaast hebben zij een of meerdere boeken op hun naam staan. Helemaal vreemd is het dus niet dat zij in staat waren hun gedachten over het onderwerp videoconferencing zo snel op papier te krijgen. Geheel in hun stijl doen ze dat in de vorm van, zoals zijzelf op de achterflap van hun boek melden, twaalf prikkelende stellingen. Iedere stelling komt terug in een apart hoofdstuk met een vaste opbouw: de voorstanders, de tegenstanders en de praktijk. Lekker overzichtelijk en mede daardoor makkelijk leesbaar.             

Vooral zelf blijven nadenken
Hoewel zowel de fictieve voorstanders en tegenstanders in dezelfde mate aan bod komen bij iedere stelling, merk je zelf al lezende vrij snel waar je voorkeur naar uitgaat. Je leest weliswaar argumenten van anderen, maar ongemerkt ‘noteer’ je in je hoofd wat je aanspreekt en wat niet. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het gegeven dat het niet allemaal feiten zijn die je tegenkomt. Het zijn meningen en meningen hebben als voordeel dat je daar zelf ook weer een mening over kunt en mag hebben. Volg je me nog? Het boek wil vooral aanzetten tot zelf blijven nadenken en met elkaar, ja ook hier, over in gesprek gaan. Vooralsnog via videoconferencing, maar steeds vaker weer op de werkplek.

Back to the future
Dat we iets ‘moeten’ met videoconferencing is in de nu achter ons liggende periode duidelijk geworden. Dat dit boekje van Gijs Weenink en Richard Engelfriet daar een bijdrage aan kan leveren eveneens. Wonderlijk is het echter wel dat we deze discussie nu pas voeren. De techniek van het videoconferencing was namelijk al veel langer beschikbaar, maar werd nog niet breed toegepast. Een soort van ‘Back to the future’-gevoel. Net zoals het thuiswerken ook mondjesmaat (één, maximaal twee dagen per week) werd toegelaten. Iets met gebrek aan vertrouwen en daarom extra controle? Juist die boodschap van de auteurs lees je tussen de regels door: laten we de techniek van het videoconferencing op een efficiënte en slimme manier gebruiken maar dit niet dichttimmeren met protocollen en regelgeving. Laat het de medewerkers zelf en vooral samen uitvinden hoe dit het beste kan werken.      

Werkt dit nu ook voor inkopers
Werkt dit nu ook voor inkopers? In de praktijk blijkt dat veel inkopers bij internationale bedrijven vaak al bezig zijn met video en/of teleconferencing. Tot ieders tevredenheid want zoals de auteurs in hun boekje aangeven, fysiek vergaderen kost nu eenmaal relatief en absoluut veel meer tijd dan vergaderen op afstand. Voor overleg met hun interne klanten en leveranciers zou het voor inkopers prima moeten kunnen werken. Sprekers zijn in beeld, relevante teksten, spreadsheets en/of presentaties kunnen live worden getoond en aangepast. Iedereen die deelneemt kan zien wat men wijzigt en daar weer op reageren. Het vraagt alleen wat gewenning, extra concentratie, regievoering en de discipline om de agenda niet de hele dag te vullen met dit soort afspraken.         

Eindoordeel
Als je worstelt met het toepassen van videoconferencing bij je dagelijks werk en alle voors en tegens snel op een rij wilt hebben, moet je dit boekje aanschaffen. Helaas nog niet als e-book verkrijgbaar, maar dat mag de leespret niet drukken. Het boekje (want niet meer dan 108 pagina’s) leest vlot weg. Het  biedt verder als voordeel dat je vooralsnog niet eerst met je collega’s in discussie hoeft te gaan. Met de meningen uit het boek kan je dat later, goed voorbereid, alsnog doen mocht je daar behoefte aan hebben. Beschouw het boekje ‘Ben ik in beeld?’ alleen niet als een boekje over de techniek van. Het gaat meer over hoe mensen met videoconferencing omgaan en daarover naar elkaar toe kunnen communiceren.  

Beoordeling

Aanvullende literatuur

Boekgegevens

Auteurs:

Paperback, 108 blz. | Nederlands

Uitgeverij Haystack | 1e druk, 2020

EAN: 9789461263858

Het boek ‘Ben ik in beeld?’ is verkrijgbaar via www.managementboek.nl en direct uit voorraad leverbaar. Klik hier om het boek te bestellen.

Partner van Inkoperscafé:

Boekrecensie: Thuis ben ik niet zo leuk!

Hebben inkopers gevoel voor humor? Zelf zullen ze zeggen van wel. Als je echter kijkt naar de dagelijkse praktijk van het inkopen en vooral aanbesteden is het voornamelijk een serieuze en afstandelijke aangelegenheid. Het kenmerkt de inkoop- en aanbestedingsprocedures en de daarbij horende gesprekken tussen klanten en leveranciers. Zoals het in het zakelijk verkeer over het algemeen gebruikelijk is. In zijn boek ‘Thuis ben ik niet zo leuk!’ laat Jos Burgers zien hoe je, zelfs als inkoper, je klanten en je leveranciers toch kunt vinden en binden met een beetje humor. Of dat bij aanbestedingen eveneens zo werkt laten we maar even in het midden.

Humor is een serieuze zaak 
Als je bekend bent met de de grote hoeveelheid succesvolle boeken die auteur Jos Burgers heeft geschreven of een van zijn talloze spreekbeurten hebt bijgewoond, weet je dat hij die beide doorspekt met humor. Anekdotes en quotes die op zijn minst een glimlach op je gezicht toveren. Het is een kwaliteit dat hij deze humor met enige nonchalance debiteert. Vaak zie je zijn grappen daarom niet aankomen. Omdat hij ze verpakt in verhalen met een serieuze ondertoon. Met dit boek ‘Thuis ben ik de leukste niet!’ biedt Jos Burgers naast een stukje kennisoverdracht deze keer eveneens een kijkje in zijn eigen keuken. Hij meldt daarbij en passant dat humor een serieuze zaak is. Over humor gesproken.  

Overzichtelijke indeling
Het boek bestaat uit vijf delen, ieder bestaande uit vijf hoofdstukken. Achtereenvolgens behandelt hij het waarom van humor in relatie tot klanten, wat er kenmerkend aan is, wat de positieve effecten zijn van humor bij het vinden en binden van klanten, welke risico’s je loopt bij en hoe je beter wordt in het gebruik van humor bij klantcontacten. Jos Burgers stelt namelijk dat het gebruik van humor geen kwestie is van talent maar een vaardigheid. En een vaardigheid kun je ontwikkelen. Of iedereen dat zo voelt, is een ander verhaal. Dat laat ik graag ter beoordeling aan de individuele lezer over. Niet iedereen voelt zich namelijk lekker bij het gebruik van humor. Zeker niet als je weet dat ieder mens weleens in de fout gaat en dat pijnlijke gevolgen kan hebben. Dat geldt vanzelfsprekend nog meer bij het gebruik van humor.   

Humor richting klanten, geen humor over klanten  
Omdat humor vele aspecten kent, heeft Jos Burgers zichzelf bij het schrijven van zijn boek terecht een aantal beperkingen opgelegd. Niet alleen vanwege de breedte van het onderwerp, maar ook om binnen het (succesvolle) compacte format van zijn boeken te blijven. Humor op de werkvloer heeft hij buiten beschouwing gelaten, omdat het boek gaat over de bijdrage die humor kan leveren in de relaties met je klanten en niet over het lachen om je klanten. Verder heeft hij zich ook beperkt tot de Nederlandse humor. Daar is eveneens niets tegen in te brengen. Humor is namelijk cultuur gebonden. Wat in het ene land heel goed werkt, zorgt in een ander land voor wrevel en irritatie.              

Waarschuwing op zijn plaats
Of je wel of niet gebruik maakt van humor bij je zakelijke contacten moet je zelf van geval tot geval beoordelen. Het hangt af van de aard van de relatie, de persoonlijkheid van de man of vrouw achter de klant en de specifieke omstandigheden. Daarbij speelt timing eveneens een belangrijke, niet te onderschatten rol. Een waarschuwing is derhalve zeker op zijn plaats, omdat het verkeerd gebruik van humor wel eens meer schade kan aanrichten dan verwacht. Een waarschuwing die Jos Burgers en zijn uitgever Van Duuren Management aan het eind van de inleiding benadrukken met de toevoeging dat zij niet aansprakelijk kunnen worden gesteld voor verkeerd vallende grappen en daaruit voortvloeiend verlies van klanten. In dat opzicht lijken Jos en zijn uitgever net leveranciers.   

De essentie van waarom gebruik van humor belangrijk is 
In zijn boek ‘Invloed’ geeft auteur Robert Cialdini aan dat sympathie een van de belangrijkste factoren is om ervoor te zorgen dat mensen en dus ook klanten voor jou kiezen. Ervoor kiezen om met jou samen te werken en/of je een order of opdracht te gunnen. Jos Burgers voegt daar aan toe dat je die sympathie kunt vergroten door de mensen aan het lachen te maken. Dat klinkt heel logisch en dat is het ook. Bijkomend wetenschappelijk onderbouwd feit is dat dit effect vaak plaatsvindt zonder dat we onszelf daarvan bewust zijn. En nog mooier, dat het onwaarschijnlijk is dat je jezelf daar tegen kunt verzetten. Het zou eigenlijk voor een ieder een aansporing moeten zijn om in zijn of haar klantgesprekken (meer) gebruik te maken van humor. 

Mensen kopen niet van clowns
Hoewel het boek niet specifiek geschreven is voor inkopers, zal een deel van de voorbeelden zeker tekenen van herkenning opleveren. Zoals de grap over het spelen met kortingen op pagina 50. Het onderwerp kortingen waar Jos Burgers al eerder een compleet boek over vol schreef, maar nu een verdere verdieping krijgt door het gebruik van humor. Of de quote aan het begin van hoofdstuk 10 ‘Wanneer iemand de hele tijd glimlacht, is hij waarschijnlijk iets aan het verkopen dat niet werkt’. Een quote overigens niet van Jos Burgers zelf, maar van de onbekende Amerikaanse komiek George Carlin. Je maakt mij niet wijs dat iedere inkoper na het lezen van deze quote tijdens zakelijke gesprekken op de een andere manier naar zijn of haar gesprekspartner zal kijken.

Eindoordeel
Als jijzelf van veel zaken, ook de meer serieuzere, de humor wel kunt inzien, kom je met dit boek ‘Thuis ben ik niet zo leuk!’ goed aan je trekken. Het biedt je voldoende voorbeelden en aangrijpingspunten het gebruik van humor in je zakelijke contracten op te bouwen of verder te ontwikkelen. Zoals in zijn laatste boeken te doen gebruikelijk is, hoef je van Jos Burgers geen uitgebreide verhandelingen of theoretische onderbouwingen te verwachten. Toch heeft hij deze keer wel weer een, zij het beperkte, literatuurlijst toegevoegd, net zoals in zijn voorlaatste bestseller ‘Eén fan per dag’. Het maakt dat dit boek van Jos Burgers weer verslonden is, voordat je er erg in hebt. Een compliment meer dan waard als je dat al zoveel boeken lang weet te presteren.

Beoordeling

Aanvullende literatuur

Boekgegevens

Auteur:

Jos Burgers is marketingman in hart en nieren. Hij startte zijn carrière in verkoop- en marketingfuncties bij een technische groothandel. Na een studie Bedrijfseconomie aan de Universiteit van Tilburg was hij ruim tien jaar als docent Marketing verbonden aan Fontys Hogescholen te Eindhoven. Daarna adviseerde hij gedurende een tiental jaren organisaties van uiteenlopende aard en omvang op het terrein van strategie, marketing en klantgerichtheid. Tegenwoordig richt hij zich volledig op het schrijven van boeken en het geven van presentaties, workshops en seminars. Met ongeveer 150 presentaties per jaar is Jos Burgers een veelgevraagd spreker. Zijn boeken vormen daarvoor de basis. Hij houdt zijn publiek een spiegel voor en laat mensen anders kijken naar hun werk. Humor is daarbij een belangrijk wapen, evenals het gebruik van praktijkvoorbeelden.

Gebonden, 176 blz. | Nederlands

Van Duuren Management | 1e druk, 2020

EAN: 9789089654564

Het boek ‘Thuis ben ik niet zo leuk’ is verkrijgbaar via www.managementboek.nl en direct uit voorraad leverbaar. Klik hier om het boek te bestellen.

Partner van Inkoperscafé:

Boekrecensie: CATS CM versie 4

En dan staat je boek ‘CATS CM versie 4’ ineens op nummer 2 in de top 10 van Managementboek.nl . Met op nummer 1 een boek van Jos Burgers, een van de best scorende managementboekschrijvers van de laatste jaren. Het gebeurde een aantal weken geleden en zal alleen de frequente en goed oplettende bezoekers van de website zijn opgevallen. Een boek over een specialistisch onderwerp, want zo mag je het boek van Gert-Jan Vlasveld en Linda Tonkes wel noemen, zo hoog in de managementboeken-lijst. Een bijzonder moment waar beide auteurs ongetwijfeld én terecht van hebben genoten.

 ‘CATS CM versie 4’ gaat over nog steeds over contractmanagement
Het oorspronkelijke boek van mede-auteur Gert-Jan Vlasveld (geschreven toen met Jan van Beckum) dateerde uit 2008 en heette ‘Contractmanagement voor ICT op basis van CATS CM’. Via de tweede uitgave ‘CATS CM editie 2014’ resulteerde het begin dit jaar in een vierde geheel herziene druk met een nieuwe titel ‘CATS CM versie 4’ waarbij Linda Tonkes aanschoof als mede-auteur. Ook dit boek gaat nog steeds over contractmanagement, maar dat is niet de eerste gedachte die bij je opkomt. Als je het zoekwoord ‘contractmanagement’ intypt op de website van Managementboek.nl staat het boek niet in de lijst van gevonden boeken over dit onderwerp. Daarmee doen de auteurs zichzelf nog steeds tekort, want vanzelfsprekend gaat dit boek wel degelijk over contractmanagement.

Van werken aan contracten naar contracten die werken
De eveneens gewijzigde ondertitel ‘van werken aan contracten naar contracten die werken’ geeft evenmin heel duidelijk aan dat het om contractmanagement gaat, maar is wel zeer goed van toepassing op de inhoud van het boek. Te vaak werd contractmanagement in het verleden namelijk nogal technocratisch en vanuit het systematisch werken door contractbeheer aangevlogen. Die tijd ligt achter ons, dat maakt het lezen van dit boek heel erg duidelijk. Contractmanagement is een vak geworden. Een vak dat voor een groot deel door ervaren professionals wordt uitgevoerd en een wezenlijke bijdrage levert aan de performance van een bedrijf of organisatie. Mits de contracten een bijdrage leveren aan de doelstellingen waarvoor de contracten oorspronkelijk zijn afgesloten. 

Alles komt aan bod
Het boek bestaat nog steeds uit vier delen en trapt in het eerste deel af met de visie van de auteurs op proactief contractmanagement. Daarmee geven ze je als lezer een kader voor het professioneel of professioneler contractmanagement binnen je organisatie neerzetten. In het tweede deel stappen de auteurs vervolgens over naar de vier pijlers van CATS CM, die zij beschrijven en nader toelichten. De onderwerpen die zij hierin op hoofdlijnen uitwerken, komen later in het boek uitgebreider aan bod. Het derde deel beschrijft hoe je de onderdelen van CATS CM in de dagelijkse praktijk toe kunt passen. Het vierde en laatste deel tenslotte behandelt het implementeren, meten en verbeteren van contractmanagement.

Verschillen met de vorige uitgave
Het meest opvallende verschil met de eerdere twee boeken is dat Gert-Jan Vlasveld en Linda Tonkes  tien contractmanagement essentials (CM Essentials) nu beter benoemen en uitwerken. Deel 3 van het boek wint daardoor aan kracht, mede door een bijna verdubbeling van het aantal pagina’s (van 40 naar 79 pagina’s). Daarnaast introduceren ze een beperkt aantal nieuwe begrippen soms met nieuwe namen waaronder DOP (De Overeengekomen Prestatie), AOC (Alle Overige Contract afspraken) en de aan de PDCA-cyclus toevoegde ‘Conclude’ stap in het contractmanagement proces. Verder werken ze het CATS CM Maturity Model (CCMM) iets gedetailleerder uit, maar voor het gevoel helaas nog niet genoeg. Aan het eind van het boek ontbreekt deze keer jammer genoeg de literatuurlijst om nog wat wijzer te worden en is de definitielijst een stuk korter geworden.

Eerbetoon
Achter in het boek is meer dan terecht plaats ingeruimd voor een uitgebreid ‘In memoriam’ gewijd aan Jan van Beckum, mede-grondlegger van de CATS CM methodiek, het bedrijf CM partners en mede-auteur van de eerder aangehaalde twee boeken over deze methodiek. In 2015, inmiddels met pensioen, overleed hij. Zijn geest leeft echter, zoals dat zo mooi heet, voort in de ‘Jan van Beckum-scriptieprijs’. Een jaarlijkse prijs voor de beste scriptie over het onderwerp contractmanagement. Met deze prijs beoogt CM Partners jonge talenten te inspireren en te stimuleren om op een vernieuwende manier naar contractmanagement te kijken en zo een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het vak. Voorwaar een zeer mooi en lovenswaardig streven.

Eindoordeel
Het boek ‘CATS CM versie 4’ is volledig, wel iets minder omvangrijk dan zijn voorganger (190 in plaats van 218 pagina’s), en beschrijft nog steeds uitgebreid en duidelijk alle aspecten van het onderwerp contractmanagement aan de hand van het CATS CM model. Het boek biedt met name de meer ervaren contractmanager zeer veel aanknopingspunten om de contractmanagementfunctie naar een hoger niveau te tillen. Daarmee verdient het boek (wederom) een plek in de boekenkast van iedere contractmanager, ook als je één van de eerdere exemplaren al hebt staan. Tenslotte zou het ook niet misstaan op de literatuurlijst van contractmanagement opleidingen die men momenteel in Nederland verzorgt.   

Beoordeling

Aanvullende literatuur en informatie

Boekgegevens

Auteurs:

Paperback, 190 blz. | Nederlands

Van Haren Publishing B.V. | 4e geheel herziene druk, 2020

EAN: 9789401806022

Bestellen
‘CATS CM versie 4′ is verkrijgbaar bij www.managementboek.nl en direct uit voorraad leverbaar. Klik hier om het boek te bestellen. Het boek is tevens als e-book verkrijgbaar, klik daarvoor hier om het e-book te bestellen.

Partner van Inkoperscafé:

Boekrecensie: Supply Chain Meesterschap

Wie kent er nog de reclame van Grolsch met als slogan ‘Vakmanschap is meesterschap’? Een reclamecampagne die in 1959 werd gelanceerd en doorliep tot het begin van de jaren tachtig. Het werd daarmee één van de langstlopende en meest succesvolle campagnes uit de Nederlandse geschiedenis. Of het boek ‘Supply Chain Meesterschap’ van auteur Ed Weenk eenzelfde (langdurig) succes zal realiseren is natuurlijk nog de vraag. Dat het boek zich onderscheidt van andere goede boeken over Supply Chain Management is wel duidelijk. Al is het maar door het zeer hoog praktische gehalte en de koppeling met de interactieve game ‘The Fresh Connection’.     

SCM en SCM in de overtreffende trap
Iedereen die weleens te maken heeft gehad met Supply Chain Management weet dat daar de afkorting SCM bij behoort. En laat dat nu ook net de afkorting zijn die hoort bij Supply Chain Meesterschap. Zeer waarschijnlijk niet bij toeval gekozen, maar het zal niet de enige gedachte zijn geweest bij het bedenken van deze boektitel. Supply Chain Management is namelijk een best wel ingewikkeld vakgebied, waar heel veel interne en externe factoren samen komen en die daarmee van invloed zijn op de resultaten. Het managen van die supply chain vraagt derhalve een grondige kennis en ervaring, die je niet van de ene op de andere dag hebt opgebouwd. Vandaar dat meesterschap in de titel. SCM in de overtreffende trap.    

Drie delen waarvan twee anders
Het boek bestaat heel overzichtelijk uit drie delen. Deel 1 is een algemene verkenning van de diverse talrijke aspecten van Supply Chain Management, die je ook vaak in andere boeken over dit vakgebied tegenkomt. Tot zover niets nieuws onder de zon. Met deel 2 en deel 3 gaat het boek echter ‘accross borders’. Daar moet je je als lezer wel op instellen. Anders kan het straks na het kopen van het boek weleens zo zijn dat de teleurstelling overheerst. Deel 2 combineert namelijk de theoretische concepten van deel 1 met het spelen van ‘The Fresh Connection’ game via een website. Zonder die game en het spelen daarvan raak je de draad snel kwijt, omdat je de schermen van het spel via de website niet voor je ziet. In deel 3 staat ‘The Fresh Connection’ opnieuw centraal, maar dan in de vorm van een casestudy. Daarbij worden allerlei verschillende soorten oefeningen en formats gebruikt.           

Drie pijlers van ‘Supply Chain Meesterschap’
In deel 1 komen de drie pijlers van ‘Supply Chain Meesterschap’ aan bod, de kern waar de rest van het boek in delen 2 en 3 op teruggrijpt. De businessdimensie, de technische dimensie en de leiderschapsdimensie. Met name die laatste dimensie vormt een welkome aanvulling voor ketens die over het algemeen vanuit de techniek en de business zijn opgezet. Zeker omdat in elke keten de mens de meest onzekere factor is. En juist die aandacht voor het menselijk handelen komt in andere boeken over Supply Chain Management niet of onvoldoende aan de orde. In een van de hoofdstukken is er bijvoorbeeld aandacht voor teamevaluaties in elke fase van het proces om de keten te managen. Voor het beoordelen van het gedurende een traject leren en veranderende inzichten krijgen. Dat zouden inkopers eigenlijk in hun eigen situatie bij inkoopprocessen eveneens kunnen en moeten toepassen.

Alles is met elkaar verbonden 
De concepten beschreven in deel 1 zijn redelijk eenvoudig te begrijpen, met name voor relatieve buitenstaanders als jij en ik. Waar de moeilijkheid in zit, is het grote aantal concepten dat een rol speelt in de supply chain, de vele onderlinge afhankelijkheden tussen die concepten, de crossfunctionele dimensie en het feit dat er soms ruimte is voor persoonlijke meningen naast feiten. Ja, ook de menselijke factor speelt een rol in een keten die deels technisch en business gedreven wordt beschreven. Daar komt verder bij dat veel zaken voortdurend veranderen, waardoor het niet zo makkelijk is om een volledige supply chain te runnen. Al lezende kom je daar zeker achter. Alles is binnen de keten en soms zelfs buiten de keten met elkaar verbonden en de beste manier om dat uit te vinden is ‘The Fresh Connection’ game te spelen. Het lezen van tien (andere) boeken over Supply Chain Management helpt je daar namelijk niet verder mee, het spel wel.

Circulariteit vraagt meesterschap in de supply chain 
Met de toenemende aandacht voor circulaire inkoop en circulair ketenmanagement merk je dat er aan het einde van de keten, voordat een product de consument bereikt, weinig kennis is over hoe de keten er precies uitziet, welke duurzame of circulaire materialen er worden gebruikt en hoe je Design for Disassembly (D4D) inricht en laat werken. Met grondige analyses zoals beschreven in het tweede en derde deel wordt je als lezer van het boek én speler van het spel uitgedaagd om die ontbrekende informatie wel boven water te halen. Doelstelling is daar, met name met je medespelers in de game, over van gedachten wisselen en de supply chain daadwerkelijk managen. Daarmee vervult het boek ‘Supply Chain Meesterschap’ een unieke rol als interactief boek.     

Geïntegreerde management modellen
Verspreid door het boek tref je een aantal bekende management modellen aan. De boeken ‘Concurrentievoordeel’ van Michael Porter en ‘Business Model Generatie’ van Alexander Osterwalder e.a. nemen in deel 1 zelfs een prominente plaats in. Daarnaast is er een kleinere rol weggelegd voor boeken als ‘The Balanced Score Card’ van Kaplan en Norton, ‘Zes denkhoeden’ van Edward de Bono en ‘Marketing Management’ van Kotler en Lane. Ze worden moeiteloos meegenomen, geïntegreerd in en gekoppeld aan de theoriën van het Supply Chain Management. In het boek wordt verder aandacht geschonken aan de Kraljic-matrix en het artikel ‘Purchasing must become supply management’ dat Peter Kraljic daarover al in september 1983 schreef voor Harvard Business Review.      

Eindoordeel
‘Supply Chain Meesterschap’ is dus een studieboek. Een studieboek dat veel inkopers maar ook mensen uit de sales en operations zouden kunnen gebruiken om op een speelse manier te leren op welke wijze zij onderdeel uitmaken van de supply chain. Hoe zij daar ieder vanuit hun eigen specialiteit van toegevoegde waarde in kunnen zijn. Daarnaast zal het in deze tijden van de coronacrisis duidelijk worden welke ketens goed in elkaar zitten en nog belangrijker welke ketens een bijdrage kunnen leveren aan mogelijke oplossingen van die crisis. Waardevol dus om dat te weten en nog waardevoller om daar vervolgens iets mee te doen. Tenslotte biedt het lezen van het boek ‘Supply Chain Meesterschap’ in combinatie met het spelen van ‘The Fresh Connection’ game een leuke en met name interessante aanvulling tijdens het werken op afstand tijdens de komende periode.

Beoordeling

Aanvullende literatuur

Interessante links

Boekgegevens

Auteur:

Ed Weenk heeft sinds midden jaren negentig uitgebreide ervaring opgedaan in het managen van internationale logistiek­ en distributieprojecten op strategisch en operationeel niveau. Weenk werkt ook als Senior Associate Professor aan verschillende businessschools, zoals EADA Barcelona, Maastricht School of Management, Antwerp Management School, Tias, en Centrum Graduate School of Business (Lima, Peru) en RSM, in de onderwerpen operations en supply chain, projectmanagement en intra­ en entrepreneurship.

Als overtuigd aanhanger van de principes van het ervaringsgericht leren, gebaseerd op methodologieën als de casemethode (zoals gepropageerd door Harvard Business School), in­class teamwork en serious gaming, is Weenk delivery partner en geautoriseerd trainer in de bedrijfssimulatiegames van Inchainge uit Nederland en de Palatine Group uit New York.

Weenk publiceerde eerder het managementboek ‘De perfecte pass’ dat in het Engels, Spaans en Nederlands is verschenen. Wat de manager kan leren van de voetbaltrainer. Dat boek beschrijft hoe belangrijk het is om het grote geheel te zien, om goede interne en externe alignment te hebben en om coherentie te realiseren op alle niveaus.

Paperback, 332 blz. | Nederlands

Management Impact | 1e druk, 2020

EAN: 9789462763371

Het boek ‘Supply Chain Meesterschap’ is verkrijgbaar via www.managementboek.nl en direct uit voorraad leverbaar. Klik hier om het boek te bestellen.

Partner van Inkoperscafé:

Boekrecensie: Principes

Een schrijver die in de eerste regel van zijn boek meldt dat hij een ‘domme kluns’ is, nodigt nu niet bepaald uit tot het lezen van datzelfde boek. Laat staan als het gebonden boek met 590 pagina’s en een gewicht van (nagemeten) 1.168 gram gerust een dikke of zware pil mag worden genoemd. Toch intrigeert het boek al op het eerste gezicht. Door zijn sobere (zwarte) omslag, het ontbreken van een ondertitel, de titel ‘Principes’ en het feit dat Ray Dalio tot het schrijven van dit boek niet bepaald bekend stond als een auteur van management boeken.

Wie is Ray Dalio?
Als je dan verder weet dat Ray Dalio een Amerikaanse miljonair, investeerder, hedge fonds manager, filantroop en oprichter en medevoorzitter is van Bridgewater Associates, een van ’s-werelds grootste hedge fondsen, vraag je je af of je bijvoorbeeld niet beter een boek als ‘Beleggen voor Dummies’ kan lezen. Compact en met alle informatie die je zoekt over investeren. Maar het tegendeel is waar, Ray Dalio’s eerste boek, gaat naar verhouding slechts een klein deel over dat investeren. Dat onderwerp gaat, zoals hij aangeeft in zijn inleiding, uitgebreider terugkomen in zijn tweede boek over principes voor economie en investeringen.     

Een dikke pil moet je niet in één keer doorslikken 
Zoals gezegd is het boek een zware en dikke pil, maar laat je daardoor niet afschrikken. Net zoals met ieder medicijn dat moeilijk door te slikken is, zijn daar verschillende oplossingen voor beschikbaar. In de inleiding geeft Ray Dario daar zelf al een voorzet voor door aan te geven dat hij het je niet kwalijk neemt als je deel I met de titel ‘Waar ik vandaan kom’ overslaat. Omdat het naar zijn mening afleidt van met name de principes zelf.

Toch kan het geen kwaad, zoals bij veel dikke pillen, om dit deel toch te lezen. Om beter te begrijpen waar Ray Dalio vandaan komt, hoe hij in elkaar steekt, waarom hij het boek heeft geschreven en hoe hij tot zijn principes is gekomen.  Wel is het aan te raden om, net zoals bij de rest van het boek, dit in behapbare delen te doen. Omdat iedere alinea, ieder individueel principe je meer dan voldoende stof tot nadenken geeft.

Waarom deel je je principes?
Ray Dalio is rijk, heel rijk en dat heeft hij samen met zijn medewerkers bij Bridgewater Associates voor elkaar gekregen. Die medewerkers spelen door het boek heen een belangrijke rol omdat ze direct betrokken zijn geweest bij de totstandkoming van de principes, de eigenlijke hoofdrolspelers van het boek. “Wanneer iemand schermt met zijn principes, denk ik altijd aan een kreupele die met zijn krukken zwaait”. Deze uitspraak is van Fritz Francken, een Vlaams schrijver. Vrij vertaald en gekoppeld naar het boek: leuk dat je als rijk man principes hebt, maar waarom deel je ze en wat moet ik ermee als lezer? Ook daar staat Ray Dalio even bij stil. 

Je eigen principes hebben
Principieel zijn wil zeggen dat je consequent handelt op basis van je eigen principes, die je vervolgens nog eens duidelijk kunt uitleggen. Als je vervolgens in De Dikke van Dale zoekt naar de betekenis van het woord ‘principe’ kom je negentien betekenissen tegen, variërend van basisbeginsel, ethische norm tot en met grondgedachte. Ze vormen het fundament van de zoektocht naar je eigen principes. Dat is de boodschap die Ray Dalio je duidelijk meegeeft.

Zijn boek gaat over zijn principes en de principes van zijn bedrijf. Specifieke principes die hem geholpen hebben. Hij deelt ze nu met jou als lezer, omdat hij je wil helpen je eigen principes te ontdekken, het liefst op te schrijven, erover na te denken, ze aan te scherpen en ze te delen met anderen waardoor je elkaar beter leert begrijpen en betere beslissingen kunt nemen. Met name voor een vak als inkopen waarbij het heel vaak draait om communicatie en je als inkoper als belangrijke schakel tussen klant en leverancier fungeert, vormt dit boek een waardevolle en essentiële aanvulling op en inspiratie voor je persoonlijke (inkoop)toolkit.

Verandering, keuze en principes
Enig verwantschap met het boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ van Stephen Covey is er ook. Volgens dat boek, met wereldwijd meer dan vijfentwintig miljoen vertaalde en verkochte exemplaren een van de meest succesvolle management boeken ooit, zijn er drie constanten in het leven: verandering, keuze en principes. Als je meer duidelijkheid hebt (gekregen) over je principes door je eigen ervaringen of die van anderen zoals bijvoorbeeld je ouders, vrienden, collega’s over te nemen, kan je als lezer zeer waarschijnlijk betere keuzes maken. Zowel zakelijk als privé. Als gevolg daarvan kan je weer beter onderbouwd veranderingen doorvoeren, mocht je dat willen of mocht dat noodzakelijk zijn.

Ook inkopers hebben hun principes
In deel II van het boek komen de principes voor het leven aan de orde, in deel III de principes voor het werk. Wordt deel II afgesloten met een samenvatting, bij deel III wordt begonnen met een samenvatting. In beide gevallen zeer nuttig en bijzonder omdat ze vanuit een verschillend perspectief zijn geschreven. Vanzelfsprekend zijn deze principes eveneens voor inkopers (m/v) toepasbaar. Enerzijds inkoopprincipes, afgeleid uit de inkooptheorieën en de principes voor het werk, en daarnaast vanzelfsprekend principes die voortkomen uit de inkoper als mens. Wie ze zijn, door wie ze zijn beïnvloed en wat ze daar mee als inkoper en als mensen hebben gedaan. Ethisch handelen is dan zo’n voorbeeld uit de inkooppraktijk waar beide soorten principes samen komen. Hoe je daar als inkoper mee omgaat, wordt door beide soorten principes beïnvloed. In dat opzicht biedt dit boek je als inkoper zeker houvast. 

Eindoordeel
Bij mijn zoektocht naar de betekenis en achtergronden van principes kwam ik de volgende tekst afkomstig uit een Duits humoristisch weekblad tegen (ja ja, Duitsers hebben humor, wel slechts één keer per week): “De meeste mensen houden er alleen principes op na om zich de moeite van het denken te kunnen besparen”. Helaas moet ik je als lezer daarover teleurstellen. Dat het zo niet werkt, ook niet met dit zelfhulpboek.

Je zult zelf moeten beslissen of je iets met de teksten van Ray Dalio wilt doen en zo ja, wat je ermee wilt bereiken in de dagelijkse inkooppraktijk. Dat dit niet zonder slag of stoot gebeurt, had je zelf wel kunnen bedenken. Enig denkwerk wordt dus zeker van je gevraagd. Dat kan natuurlijk wel in een luie stoel met dit boek bij de hand. Lezen in bed, nog makkelijker lijkt het, wordt overigens afgeraden. Kramp in je handen en teveel druk op je borst vanwege het gewicht.

Beoordeling

·        Nieuwswaarde:        **

·        Praktisch nut:           *****

·        Toegankelijkheid:    *****

 Aanvullende literatuur

·        De zeven eigenschappen van effectief leiderschap – Stephen Covey

·        Denk groot & word rijk – Napoleon Hill

·        Beleggen voor Dummies – Hans Oudshoorn, Peter Siks

·        Master your mindset – Michael Pilarczyk

·        De edele kunst van not giving a f*ck – Mark Manson

 

·        Video: Principles For Success by Ray Dalio (In 30 Minutes)

·        Website: Principles

·        TED Talk: How to build a company where the best ideas win | Ray Dalio

·        Video: 15 Things You Didn’t Know About Ray Dalio

Boekgegevens
Auteur: Ray Dalio is een van de grootste investeerders en ondernemers van onze tijd. Hij stond in de Time 100-lijst van de invloedrijkste mensen ter wereld en de Forbes 100-lijst van de rijkste mensen ter wereld. Wil je meer weten over Ray Dalio, bekijk dan zijn Wikipedia-pagina door hier te klikken.

Gebonden, 592 blz. | Nederlands

Business Contact | 1e druk, 2019

EAN: 9789047012665

Het boek ‘Principes’ is verkrijgbaar via www.managementboek.nl en direct uit voorraad leverbaar. Klik hier om het boek te bestellen. Het boek is tevens als e-book (Engelstalig) verkrijgbaar, klik hier om het e-book te bestellen.

Partner van Inkoperscafé:

Boekrecensie: Lachen om logistiek en transport

Het lijkt op het eerste gezicht met elkaar in tegenspraak. Lachen om logistiek en transport. Maar zoals in elk vakgebied ligt de humor en soms leedvermaak voor het oprapen als je er oog voor hebt. Dat auteur Bart Lammers oog heeft voor zijn vakgebied bewees hij een tijd geleden al met de primeur van de eerste roman over logistiek: ‘Het Pakhuis’. Ook nu heeft hij een primeur te pakken met een humoristisch boekje waarin ieder kort verhaaltje wordt geïllustreerd met een cartoon van de hand van Peter Boersma. Kortom, Bart Lammers gaat een uitdaging bij het schrijven van zijn boeken niet uit de weg en weet opnieuw verrassend uit de hoek te komen.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé:

Boekrecensie: Wie niet tech is, is gezien

Als de titel van het boek ‘Wie niet tech is, is gezien’ je enigszins bekend voorkomt, kan dat kloppen. De titel is afgeleid van een uitspraak bij het verstoppertje spelen, waarmee degene die de anderen moet zoeken aankondigt dat hij na het aftellen tot 10 daadwerkelijk komt zoeken. ‘Wie niet weg is, is gezien’ betekende indirect een waarschuwing dat je afviel als je gezien was en het spel niet meer kon meespelen, laat staan winnen. Met die boodschap in gedachte schreef auteur Martijn Vet een super leesbaar boekje over zes technologieën die de wereld (nu al) veranderen en van grote invloed zijn op ons leven en ons werk.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé:

Boekrecensie: Six Batteries of Change

“Waarom lukt die verandering nu niet? Het is toch allemaal heel simpel en vanzelfsprekend wat we bedacht hebben”. Hoe vaak hoor je dat directeuren, managers of projectleiders verzuchten als er weer een veranderingstraject niet het gewenste resultaat oplevert. Het hoe en waarom van het mislukken is ze dan niet duidelijk. Met het boek ‘Six Batteries of Change’ van de auteurs Peter de Prins, Geert Letens, Kurt Verweir in de hand zal ze dat zeker wel duidelijk worden. Ondanks de Engelse titel is het een Nederlandstalig boek (of moet ik zeggen Vlaamstalig omdat de drie auteurs alle uit België afkomstig zijn), dat echter ook in een Engelstalige versie te koop is.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé:

Boekrecensie: Contact boven contract

Je gaat het pas zien als je het doorhebt. Met deze uitspraak van Johan Cruijff in het achterhoofd begrijp je na het lezen de titel van het e-book ‘Contact boven contract’ van de auteurs Eelco Koolhaas en Karsten Klein veel beter. Karsten Klein is met name bekend van zijn rol als aanjager van het project ‘Beter aanbesteden’. Een initiatief van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat dat in februari 2018 leidde tot de actieagenda Beter Aanbesteden.  

(meer…)
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres