Magnifying glass Close
Partner van Inkoperscafé

Supermarkten scoren onder de maat op palmolie

Nederlandse supermarkten doen het matig tot slecht bij het stimuleren van duurzame productie van palmolie en het aanpakken van ontbossing. Ahold Delhaize heeft van de Nederlandse retailers de hoogste score met 12 uit 22 punten. Zo laat een internationale palmoliescorekaart zien van het Wereld Natuur Fonds (WNF), waarover Distrifood bericht. Superunie heeft 11,5 punten en Jumbo scoort een roodgemarkeerde 9 punten.

Volgens het WNF schieten alle grote internationale voedings- en cosmeticabedrijven tekort. Geen enkel bedrijf haalt wereldwijd de topscore op de nieuwe ranglijst. De palmoliescorekaart beoordeelt wat merken doen aan het beperken van de negatieve effecten van niet-duurzame inkoop van palmolie als meest gebruikte plantaardige olie.

Nederlandse bedrijven
Van alle retailers wereldwijd neemt Ahold Delhaize een gedeelde 25e plek in. De top-3 bestaat uit Edeka, Kaufland en Ikea met respectievelijk 19,8, 19,3 en 19 punten. Op plaats 4 en 5 staan Marks & Spencer (18,8) en Aldi Süd (18,3). FrieslandCampina doet het van de onderzochte Nederlandse bedrijven het best met 17 van 22 punten. Unilever volgt met 14,8 punten. Remia staat onderaan in de Nederlandse lijst, omdat het niet inging op de vraag van het WNF. Daarnaast scoort Jacobs Douwe Egberts heel slecht met een 1,8.

Verwoestende productie
Het WNF benadrukt dat als palmolie onverantwoord wordt geproduceerd, dat verwoestend kan zijn voor bossen, diersoorten, gemeenschappen en het wereldwijde klimaat. De scorekaart laat volgens het WNF zien dat de meeste bedrijven nog ver weg zijn van het duurzaam inkopen en produceren van palmolie. De natuurorganisatie vindt dit teleurstellend.

Bron: Distrifood

Partner van Inkoperscafé

Microsoft gebruikt inkoop om emissies te verminderen

In 2021 wil Microsoft CO2-reductie opnemen in zijn inkoopprocessen als onderdeel van een ‘agressief’ duurzaamheidsprogramma. Dit meldt het Britse Supply Management. Het IT-bedrijf wil rond 2030 CO2-negatief zijn. Volgend jaar zal het CO2-reductie ook een expliciet onderdeel van de inkoopprocessen voor de supply chain maken.

Tegen juli 2021 begint Microsoft met het implementeren van nieuwe inkoopprocessen en -instrumenten om het voor zijn leveranciers mogelijk te maken om hun emissies te verminderen. De IT-gigant zal hierbij samenwerken met zijn leveranciers. Het hoort bij een programma van Microsoft om zijn CO2-voetafdruk te verkleinen door het verminderen van de uitstoot met meer dan 50 procent en het verwijderen van meer CO2 dan het produceert tegen 2030. Microsoft wil rond 2050 de koolstof uit het milieu hebben verwijderd die het direct of door elektrisch verbruik heeft uitgestoten sinds de oprichting in 1975.

Klimaatinnovatiefonds
Het plan van Microsoft omvat een nieuw klimaatinnovatiefonds dat 1 miljard dollar in kas heeft om de doelen te helpen bereiken via het ontwikkelen van negatieve emissietechnologieën, waaronder bebossing en herbebossing, koolstofvastlegging in de bodem, bio-energie met koolstofafvang en -opslag, en directe luchtafvang.

Duurzame samenwerking met leveranciers
Ondertussen heeft de Deense turbinefabrikant Vestas toegezegd om tegen 2030 koolstofneutraal te zijn door de overstap naar groen aangedreven apparaten, een vermindering van de CO2-uitstoot van zijn toeleveringsketen met 45 procent per megawattuur en het zorgen voor duurzame partnerschappen met leveranciers. Lisa Malmquist Ekstrand, hoofd duurzaamheid bij Vestas: “CO2-neutraal worden in onze eigen activiteiten en het verminderen van CO2-uitstoot in onze toeleveringsketen is de volgende fase van onze reis naar een duurzamere planeet voor toekomstige generaties. Dat is ons doel als bedrijf en als individuen.”

Bron: Supply Management

Partner van Inkoperscafé

Nederlandse universiteiten dragen bij aan alle wereldwijde duurzame doelen

De veertien universiteiten in Nederland maken zich volgens Nevi actief hard voor de Sustainable Development Goals (SDG’s). Zo blijkt uit het SDG-Dashboard. Dit is een tool van de Vrije Universiteit Amsterdam die inzicht biedt in de wetenschappelijk publicaties over de SDG’s. Via hun onderzoek dragen de veertien Nederlandse universiteiten bij aan alle zeventien SDG’s. Bij de SDG’s gaat het om de belangrijkste wereldwijde duurzame doelen die in 2030 gehaald moeten zijn.

Duurzame consumptie en productie
Het SDG-Dashboard laat zien dat SDG 12, Duurzame consumptie en productie, in de top 4 staat met bijna 4500 publicaties. Dit onderwerp krijgt dus aandacht, zeker in de wetenschappelijke wereld. Karin van IJsselmuide, coördinator van SDG12, die werkt bij Nevi, is hier erg blij mee. “De jonge generatie groeit op met duurzaamheid en onze verantwoordelijkheid voor de aarde en dat levert betrokkenheid, dynamiek en mooie papers op. Nu is het aan de overheid en het bedrijfsleven om diezelfde urgentie te zien en daarop te acteren.”

Bron: Nevi

Partner van Inkoperscafé

Inkopers reizen verwachten grotere budgetten in 2020

Het aantal inkopers van reizen dat voor het komende jaar grotere budgetten verwacht, heeft volgens onderzoek van de Business Travel Show een piek bereikt voor de laatste vijf jaar. Zo bericht het Britse Supply Management. Uit de jaarlijkse enquête van de Business Travel Show onder 114 Europese kopers van reizen komt naar voren dat 41% van de kopers denkt dat ze in 2020 meer geld hebben om aan reizen te besteden dan in 2019 (33%).

Stijging reiskosten

Wel verwacht bijna de helft van de kopers (49%) een stijging van de reiskosten. Dat was vorig jaar 43%. Verder blijkt uit de enquête dat het reisbudget op alle gebieden toeneemt, inclusief vluchten, accommodatie en reizen. Daarnaast is er sprake van een grote stijging van het aantal reisinkopers dat verwacht in 2020 reizen te beheren (52% ten opzichte van 33% vorig jaar). Ook heeft 41% meer budget voor luchtvaartmaatschappijen. Dat is een stijging van 10% ten opzichte van een jaar geleden.

Bronnen: Supply Management, Business Travel Show

Partner van Inkoperscafé

Aston Martin pakt kosten toeleveringsketen aan

De winst van de Britse autofabrikant Aston Martin halveerde vorig jaar praktisch tot 130 miljoen pond. De autoverkoop steeg met 12 procent, het beste resultaat sinds 2007, maar de onderliggende prestaties leverden niet de verwachte winst op. Aston Martin komt daarom in 2020 met een kostenbesparingsprogramma. Dat was in het laatste jaarverslag al terug te vinden als ‘strategische benadering van de inkoop’. Zo melden Nevi en de Britse vakwebsite Supply Management.

Voortdurende optimalisatie

Voor de nieuwe aanpak benoemt de producent van luxe sportauto’s een nieuw hoofd inkoop en toeleveringsketen. Aston Martin omschrijft zijn rol als het leidinggeven aan de voortdurende optimalisatie van de bestaande toeleveringsketen met een focus op kosten, doorlooptijd, leveranciersprestaties en voorraadverbetering. De Britse autofabrikant heeft 302 directe en 126 indirecte leveranciers.

Bronnen: Nevi, Cips

Partner van Inkoperscafé

Producentenvertrouwen bleef eind 2019 bijna gelijk

In december 2019 veranderde het producentenvertrouwen industrie volgens het CBS nauwelijks vergeleken met de maand daarvoor. Dit vertrouwen steeg van 2,8 in november naar 2,9 in december 2019. De ondernemers waren minder positief over de verwachte bedrijvigheid en positiever over de orderpositie en de voorraden.

De industrieproducenten waren in december minder positief over de verwachte bedrijvigheid. Wel zagen ze de orderpositie en de voorraden gereed product positiever. Wat het producentenvertrouwen betreft, zijn er meer ondernemers die denken dat hun productie de komende drie maanden toeneemt dan ondernemers die een daling verwachten. Daarnaast zijn er meer ondernemers die hun orderpositie groot vinden dan ondernemers die hun orderportefeuille als klein beschouwen, gezien de tijd van het jaar.

Groter producentenvertrouwen in Duitsland
De gemiddelde dagproductie van de Nederlandse industrie lag in oktober 2019 0,4 procent hoger dan in oktober 2018. Deze stijging op jaarbasis was wat kleiner dan een maand eerder. In de belangrijke afzetmarkt Duitsland was het vertrouwen van de industriële producenten in december minder negatief dan in november. Ze waren vooral minder negatief over de verwachte bedrijvigheid. Wel kromp de gemiddelde dagproductie van de Duitse industrie in oktober met ruim 6 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Bron: CBS

Partner van Inkoperscafé

Blockchain legt namaakfruit aan banden

Sicilië gebruikt volgens NEVI blockchain-technologie voor het garanderen van de echtheid van bloedsinaasappelen. Bij een inbeslagname in 2019 werden namelijk namaakcitrusvruchten uit Zuid-Afrika gevonden die als Siciliaanse bloedsinaasappels aan de man werden gebracht. Het bijbehorende project Red Orange Upgrading Green Economy is opgezet door het consortium voor de bescherming van de bloedsinaasappels van Sicilië IGP en het technologiebedrijf Almaviva.

Productinformatie
Op de kratten Siciliaanse bloedsinaasappels komt een ‘near-field communication-sticker’, die is aangesloten op blockchain. Consumenten hebben via een app toegang tot productinformatie, zoals de herkomst, de oogstdatum en de opslagmethoden. Uit Italië komt jaarlijks ruim 1,6 miljoen ton bloedsinaasappels. Door de namaak lijden onder andere Siciliaanse fruittelers verlies.

Bron: NEVI

Partner van Inkoperscafé

Laagste PMI in ruim 6 jaar

De NEVI PMI® van december laat met 48.3 de laagste waarde zien sinds april 2013. Opmerkelijk is dat de daling van de PMI werd veroorzaakt door de subsectoren halffabricaten en investeringsgoederen, terwijl de subsector consumptiegoederen juist een verbetering optekende.

(meer…)
Partner van Inkoperscafé

Fijne feestdagen!

Beste bezoeker,

Het einde van het jaar nadert. We willen je daarom alvast een smakelijke kerst en een gelukkig nieuwjaar wensen! Wij, en hopelijk jij ook, kunnen terugblikken op een succesvol jaar met voor ons als hoogtepunt: de vernieuwde websites. Proost op nog een jaar met veel nieuws en geweldige carrièrekansen!

We hopen je in het nieuwe decennium weer terug te zien.

Groeten van Inkoperscafé, Aanbestedingscafé en onze partners

Partner van Inkoperscafé

Top 10 best gelezen artikelen

Wederom sluiten we een mooi nieuwsjaar af.  We hebben jullie op de hoogte gehouden van de laatste trends, boekrecensies geschreven en het belangrijkste brexitnieuws met jullie gedeeld. Wat was voor u dit jaar het meest interessant?

(meer…)
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres