Magnifying glass Close

Nieuwe technologieën overwinnen beperkingen en creëren flexibiliteit

Artificial intelligence, slimme assistenten en voorspellende analyses transformeren inkoop. Volgens Richard Hogg op Supply Management maken deze tools het mogelijk end-to-end processen te automatiseren, tijd te besparen en de nauwkeurigheid te verbeteren.

Naast deze drie manieren kan technologie ook de wendbaarheid vergroten, zodat er sneller gereageerd kan worden op veranderende zakelijke behoeften. Ondanks deze voordelen zegt slechts 2% van de professionals in supply chainmanagement dat ze volledig geautomatiseerde processen hebben.

Drie manieren om inkoop flexibeler te maken

Bijna een vijfde vertrouwt nog steeds op fax en papier. Slechts de helft van de ondervraagden uit het rapport Digital Transformation zegt up-to-date digitale kennis te hebben. Vooral wanneer de budgetten krap zijn, is het moeilijk om nieuwe technologieën bij te houden. Hoe kan een team financiële beperkingen overwinnen en flexibeler worden?

1 Leg de belangrijkste bestuurders van een onderneming (c-suite) uit over de waarde van inkoop. Het rapport toont aan dat de grootste belemmering van digitale vooruitgang gebrek aan budget is. Een team kan niet de waarde leveren die digitale transformatie belooft zonder middelen. Aan de c-suite moet bewezen worden dat het rendement van de investering ruimschoots opweegt tegen de kosten.

2 Integreren, integreren, integreren. 94 procent van de ondervraagden gaf aan dat data-integratie een uitdaging is. Teveel inkoopteams slaan gegevens op in silo’s, wat leidt tot tegenstrijdige informatie. Er is een systeem nodig dat gegevensverzameling over het volledige spectrum van analyse tot bron-tot-betaling automatiseert. Die gegevens moeten op één centrale plaats toegankelijk zijn; dan kan het worden gebruikt om betere beslissingen te nemen op elke niveau van de organisatie.

3 Verwerf personeel dat data, IT en analyse begrijpt, of verbeter de mensen in het team om deze technische vaardigheden te verwerven. Met routinematige inkooptaken geautomatiseerd, heeft een team meer tijd te besteden aan gebieden die meerwaarde aan het bedrijf leveren. Training en werving lijken misschien duur. Echter, bedrijven met geautomatiseerde digitale processen zien 21% minder arbeidskosten en 29% minder fulltime personeelskosten, zo blijkt uit een studie van de Hackett Group uit 2018. Het gaat bij het gebruik van nieuwe technologieën uiteindelijk niet alleen om het automatiseren van verouderde processen. Het laat ook zien hoe waardevol een team kan zijn voor de organisatie, aldus Richard Hogg.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres