Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Nederlandse supply chains worden steeds meer volwassen

De volwassenheid van Nederlandse supply chains heeft na jaren langzame groei een kritische grens bereikt. Er is nu interne samenwerking en bedrijven werken steeds serieuzer samen met externe ketenpartners. Bedrijven beseffen dat deze samenwerking noodzakelijk is om de serieuze crises van het moment te doorstaan. Zo laat de Nationale Supply Chain Monitor zien, een tweejaarlijkse studie van Nyenrode Business Universiteit en BLMC. Dat bericht Supply Chain Magazine.

Sinds 2013 meet de Nationale Supply Chain Monitor (NSCM) in hoeverre bedrijven intern en extern samenwerken in de keten. Bij de vijfde editie van de NSCM doorbreken de uitkomsten voor het eerst de kritische grens van 3,2 op een schaal van vijf. “De NSCM onderscheidt verschillende fasen van supply chain-volwassenheid. Bij een score vanaf 3 is er sprake van interne horizontale samenwerking. Dat wil zeggen dat afdelingen niet meer zozeer gericht zijn op de afdelingsdoelen, maar op de bedrijfsdoelen”, aldus Jack van der Veen, hoogleraar Supply Chain Management aan Nyenrode Business Universiteit.

Communicatie tussen ketenpartners cruciaal

Er is ook sprake van grote vooruitgang wat externe samenwerking betreft. “Zowel de samenwerking met klanten (3,2) als de samenwerking met leveranciers (3,1) scoort veel hoger dan in de vorige editie. De stijging van deze scores sluit goed aan bij wat we horen uit de praktijk van bedrijven. In een tijd van leveronzekerheid, sterk gestegen kosten en materiaalschaarste is communicatie tussen ketenpartners cruciaal”, stelt Michel van Buren, directeur van BLMC. Met name retail-ondernemingen scoren na een flinke inhaalslag in 2022 goed op dit gebied.

Koplopers op supply-chaingebied

De NSCM schenkt ook aandacht aan de thema’s waarop de koplopers op supply-chaingebied het beste scoren. Volgens Van der Veen geeft dat het verrassende inzicht dat de koplopers op alle thema’s evenredig hoger scoren. Ook blijkt uit het onderzoek dat alle onderwerpen sterk met elkaar samenhangen. “Succesvolle bedrijven zetten in op alle thema’s, dus zowel strategie, cultuur, leiderschap, processen en systemen als externe relaties. Die versterken elkaar ook nog eens. Deze bedrijven hebben meer informatie, meer slagkracht en meer impact. Geïsoleerde, starre bedrijven kunnen daar niet tegenop”, licht Van der Veen toe.

Bron: Supply Chain Magazine

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé:

Reacties

Partner van Inkoperscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres

Mis niets en ontvang een gratis e-book!

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief. Zo krijg je het laatste inkoopnieuws automatisch in je mailbox en ontvang je het e-book 'ICT-contracten & contract-management: tips, trucs en juridische valkuilen.'