Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

“Inkopers kunnen een hoop van elkaar leren”

“Nederlandse en Duitse inkopers kunnen nog een hoop van elkaars inkoopstrategie leren. ” Dat stelt Erwin Hilverda, hoofd inkoop electronica bij Vaillant, in gesprek met InkopersCafe.nl. Hilverda heeft zowel de inkoopwereld bij het Nederlandse bedrijf Nefit meegemaakt, als de inkoopmentaliteit bij de Duitse bedrijven Bosch en Vaillant.

Er valt volgens Hilverda voor Nederlandse inkopers nog terrein te winnen op het gebied van structuur. “In Duitsland zijn inkopers overwegend erg formeel en gestructureerd. De structuur en de procedures zijn een groot voordeel, omdat je later niet kan terugkomen op keuzes. Het zorgt voor betere beslissingen, maar kost wel meer tijd”, stelt Hilverda.

Nadelen Duitse formaliteit
Hilverda benadrukt wel dat de persoonlijke en creatieve aanpak van Nederlandse inkopers ook voordelen heeft. “In Duitsland is alles formeel en schort het nog aan een persoonlijke aanpak. Nederlandse inkopers hebben veel privé gesprekken met leveranciers en bouwen een band met hen op. Binnen een grote organisatie als Bosch bestaat er weinig flexibiliteit en is er maar beperkt ruimte voor eigen inbreng. Duitse en Nederlandse inkopers zouden een middenweg moeten vinden tussen procedures volgen en relaties met leveranciers opbouwen”, concludeert Hilverda.

Win-winsituatie creëren
Hilverda stelt dat er een win-winsituatie gecreëerd moet worden tussen inkoper en leverancier. Dat wordt volgens hem in Duitsland af en toe nog vergeten door alle regels en procedures. “Ik ben momenteel met het contracteren van een nieuwe leverancier bezig. Deze gaat onderdelen leveren voor een nieuw product. De verplichte procedures zorgen er momenteel voor dat ik verstrikt ben geraakt in een contractengevecht. De relatie staat daarbij onder druk. Er zijn namelijk zes contracten die getekend moeten worden en dat gaat nu over en weer. Is dit allemaal echt nodig? Het is niet altijd doeltreffend en je verliest veel tijd. Dit moet je normaal gesproken voor de lancering van een product rond hebben, maar nu loopt het parallel. Normaal ga je eerst door de procedure heen en dat duurt een half jaar tot een jaar”, aldus Hilverda.

Middenweg bewandelen
Toch zijn structuur en procedures van groot belang volgens Hilverda. “Er moet een middenweg bewandeld worden. Nederlandse inkopers moeten meer structuur vastleggen en hun keuzes onderbouwen, dat is heel waardevol. Naar mijn idee beslissen Nederlandse inkopers nog teveel op onderbuikgevoel. Duitse inkopers baseren besluiten altijd op cijfers en statistieken. Buikgevoel wordt hier niet serieus genomen. Duitsers zouden hier weer wat milder in moeten worden en de bedrijven zouden de inkopers meer vrijheid moeten geven om ook hun creativiteit kwijt te kunnen in het werk.”

 

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres