Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

MVO Nederland: “eis meer van leverancier uit ver land”

Nederlandse bedrijven moeten meer eisen van hun leveranciers op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Dat stelt MVO Nederland. Uit een onderzoek onder 1000 bedrijven blijkt dat ruim tweederde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen doet. Hierbij gaat het echter voornamelijk om bescheiden activiteiten, zoals afval scheiden, energiebesparing en het aanbieden van stageplekken.

Bedrijven moeten zich meer bezighouden met de milieu- en arbeidsomstandigheden van hun leveranciers in verre landen, zo stelt MVO Nederland. De meerderheid van de bedrijven stellen bijvoorbeeld niet de eis dat werknemers bij de leverancier een loon krijgen, waarmee ze in hun onderhoud kunnen voorzien. Ook onveilige werkomstandigheden worden niet besproken, zo schrijft NOS.

Kledingindustrie boekt vooruitgang
Vooral speelgoedbedrijven en bedrijven met huishoudelijke artikelen moeten hier volgens Willem Lageweg, directeur MVO Nederland, meer aandacht aan besteden. Lageweg voegt hieraan toe dat de kledingindustrie de afgelopen tijd wel wat vooruitgang boekt. Nadat meer dan duizend mensen in Bangladesh waren omgekomen toen een gebouw met kledingfabriekjes instortte, sloten veel kledingbedrijven zich aan bij het akkoord ‘Bangladesh Accord on Fire and Building Safety’.

Verbetering van brand- en bouwveiligheid
Het akkoord betekent dat een kledingmerk tekent voor de verbetering van de brand- en bouwveiligheid in alle fabrieken waar dat merk kleding vandaan haalt. Alle merken die zich hebben ingeschreven moeten aan het inspectieprogramma bijdragen. Wanneer fabriekseigenaren niet financieel in staat zijn om verbeteringen in fabrieken door te voeren, dan moeten de kledingmerken daarbij helpen door kosten door te berekenen in de prijzen, of door goedkope leningen te verschaffen. Inmiddels hebben 166 merken het akkoord ondertekend, waarvan 18 Nederlandse merken.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres