Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Moraal van het inkoopverhaal

Welke inkoopbasisprincipes houd jij erop na als inkoopprofessional? Ik deel er graag een paar. Vooruit dan, een paar extra.

Ons moreel kompas geeft zowel richting als raad. Het gaat over zaken als integriteit en vertrouwen. Het is van alle tijden en komt in diverse vormen. Denk aan inlevingsvermogen, vertrouwen en integriteit. Maar ethiek is iets verre van meetbaar of tastbaar. Dit maakt het net zo ongrijpbaar als emoties, overtuigingen of aannames. Het gaat over persoonlijke voorkeuren en is dus iets subjectiefs. Hoe ga je hier als inkoopprofessional dan slim mee om?


Wat is het inkoopspeelveld?

Wanneer vertoont iemand eigenlijk onwenselijk of zelfs grensoverschrijdend gedrag? Dit is niet wetenschappelijk te onderbouwen. Het is immers subjectief. Het ligt er dus aan hoe jij bepaalt of je iets oké vindt of niet, of wanneer je iets goed doet of slecht. Als je dit voor jezelf nagaat, zal er niet veel van te vinden zijn. Dit is gewoon hoe jij naar dingen kijkt en daar uiteindelijk een oordeel over velt. Het moreel kompas begint dus eigenlijk pas te spelen als het gaat over vraagstukken in relatie tot het zakelijk speelveld, of een andere vorm van groepsverband. Jij bepaalt met jouw persoonlijk moreel kompas de richting binnen de betreffende context. Het helpt dan om binnen de context heldere kaders te hebben en aan de voorkant het speelveld te bepalen.

Inkoopbasisprincipe #1: Wees betrouwbaar & consistent

  • Er is geen Quick fix of Short cut;
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.


Inlevingsvermogen

Je houding en gedrag wordt gevormd door persoonlijke normen en waarden en drijvers. Dit vormt in de basis jouw primaire blik op het speelveld vanuit sociale verbinding. Maar dit referentiekader is ook gekleurd en gevormd door de stroom van het leven. De mate waarin, heeft weer te maken met cognitie, neuronen en emotionele intelligentie. Het is dus absoluut niet zwart-wit te noemen. Het helpt om zaken van meerdere invalshoeken te bekijken als je het idee hebt dat er een beroep wordt gedaan op je moreel kompas, of dat van een ander. Hoe zou ik willen dat er hierin gehandeld wordt als het over mij zou gaan? Wat zou ik belangrijk vinden om mee te geven, of zeggenschap over te hebben?

Inkoopbasisprincipe #2:  Werk zorgvuldig & integer

  • Kan het morgen onder jouw naam op de voorpagina van de krant?
  • Begin met het einde voor ogen.


Het innerlijk kompas

Zoals hiervoor omschreven, is het moreel kompas dus iets persoonlijks en wordt het gevormd door leven, leren en werken. Vanuit al deze aspecten is er dan ook altijd wel iets dat een beroep doet op je moreel kompas. Besef je hierbij dat dit niet alleen gaat over voldoen aan maatschappelijke standaarden of de bedrijfscultuur. Het gaat juist over schuldgevoel, besef en empathie. Ook wel het innerlijk kompas genoemd. Dit maakt dat je kunt overdenken wat er aan de hand is, en dat jij je kunt inleven in de standpunten van een ander. Het is belangrijk om in alle eerlijkheid te leren luisteren naar je onderbuikgevoel en die met feiten te onderbouwen.

Inkoopbasisprincipe #3:  Handel vanuit Sociale Verbinding

  • Ons werk is van sterk wederkerige aard;
  • Draagt het positief bij aan de bedoeling?


Moraal van het verhaal

Leer te navigeren met jouw moreel kompas. Door schade en schande, maar bovenal door te leren vertrouwen en te leren incasseren. En laat jezelf niet in de steek als het moeilijk wordt. Praat erover met anderen en ga bij jezelf na waarom bepaalde normen en waarden belangrijk voor je zijn. Dit is waarom je over zaken denkt, zoals je erover denkt. Je hoeft de mening van een ander niet over te nemen. En niet bang te zijn voor de mening van een ander. Wellicht dat die ander er net zo mee worstelt als jij. Doe jezelf ook geen valse beloftes. De weg naar de hel is geplaveid met mooie voornemens, maar levert niets op. Doe wat goed voelt voor jou, met besef van actie en gevolg en ben daarop aanspreekbaar.

Inkoopbasisprincipe #4: Streef naar Optimale Flow & Laserfocus

  • Laat de verantwoordelijkheid waar die hoort;
  • Doe geen oneigenlijk werk.

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé:

Reacties

Partner van Inkoperscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres

Mis niets en ontvang een gratis e-book!

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief. Zo krijg je het laatste inkoopnieuws automatisch in je mailbox en ontvang je het e-book 'ICT-contracten & contract-management: tips, trucs en juridische valkuilen.'