Magnifying glass Close

Modeketens richten zich op duurzaamheid

Bestseller, moederbedrijf van onder andere de kledingketens Vero Moda, Only en Jack&Jones, heeft een nieuwe, duurzame strategie gepresenteerd die het textielafval moet verminderen. Het bedrijf heeft daarvoor drie concrete actiepunten opgesteld. Ook modeketen H&M heeft duurzame ambities. Dat meldt Duurzaambedrijfsleven.nl.

De drie concrete actiepunten die Bestseller heeft opgesteld zijn, volgens het bedrijf, cruciaal voor de transitie naar een circulair kledingsysteem. Maar, volgens sustainability manager Dorte Rye, zou de hele kledingindustrie samen moeten werken om de uitdaging voor een meer circulair systeem voor kleding aan te gaan. Bestseller is in ieder geval van plan om de voortgang van de drie actiepunten tot 2020 te rapporteren.

Drie actiepunten
Een van die actiepunten van Bestseller is dat tegen 2020 alle designers en inkopers in het bedrijf een trainingsmodule moeten hebben afgerond op het gebied van circulair modedesign. Het tweede punt waarmee Bestseller zijn duurzame ambities wil halen, is het inzamelen van gedragen kleding. Samen met de partners wil Bestseller tegen 2020 een kledinginzameling voor consumenten hebben opgezet. Bij het derde actiepunt richt Bestseller zich op de verhoging van het gebruik van gerecyclede textielvezels. 

Better Cotton
Voor het laatste punt voert Besteller een pilot uit, waarin twee spijkerbroekmodellen voor een deel worden gemaakt met post-consumer-katoen (katoen dat al eerder voor een ander product gebruikt is). Het overige katoen wordt ingekocht als Better Cotton, ook wel biologisch katoen. In 2018 moet deze pilot worden afgerond en worden de resultaten geëvalueerd. 

Duurzame sportkleding
Ook kledingretailer H&M richt zich op duurzaamheid. Zo heeft de modeketen een sportkledingcollectie gelanceerd dat voor een gedeelte is gemaakt met duurzame materialen, zoals gerecycled polyester en elastaan. Daarnaast wordt er tijdens het productieproces gebruikgemaakt van een nieuwe weeftechniek. Deze techniek creëert naadloze kledingstukken, waardoor er minder garen- en stofresten overblijven. 

Ambitie H&M
De collectie sluit, volgens H&M, aan op de ambitie om in 2030 100 procent gerecyclede of andere duurzaam geproduceerde materialen te gebruiken. Daarnaast is deze stap onderdeel van de visie van H&M om volledig circulair te worden. 

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!
Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!

Reacties

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres