Magnifying glass Close

MKB-Nederland helpt leveranciers failliete ketens

MKB-Nederland wil toeleveranciers, die in liquiditeitsproblemen komen door het faillissement van V&D en Macintosh Retail, helpen bij het zoeken naar een oplossing. MKB-Nederland hoopt op een collectieve aanpak met behulp van de banken. De ondernemersorganisatie meldt dat Rabobank, ABNAMRO en ING positief hebben gereageerd.

Leveranciers van onder andere V&D maken zich zorgen over hun positie na faillissement van het bedrijf. Het is niet duidelijk of de leveranciers hun goederen nog terugkrijgen of alsnog worden betaald. In de leveringsvoorwaarden van het warenhuis staat namelijk dat V&D eigenaar wordt van de goederen zodra die geleverd zijn.

Aanpak banken
MKB-Nederland heeft banken gevraagd om een centrale aanpak per bank. Hierbij kan gedacht worden aan een speciale ‘desk’ bij iedere bank die in één tot twee dagen een tijdelijke kredietfaciliteit kan beoordelen en ondernemers in problemen kan helpen.

Onbetaalde rekeningen
“We zijn erg begaan met de omvangrijke faillissementen in de winkelstraten”, zegt directeur Leendert-Jan Visser van MKB-Nederland. “De impact is groot, voor de bedrijven zelf, het personeel en het straatbeeld. Maar er is nog een kwetsbare groep die meegesleept dreigt te worden, namelijk de mkb-leveranciers van de failliete winkels. Hun rekening wordt niet meer betaald, en zonder extra liquiditeitsruimte dreigt voor hen hetzelfde lot als hun afnemer.”

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!
Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!

Reacties (1)

14 januari 2016 20:59 uur

Goed initiatief van MKB-Nederland, ik ben voorstander om de leveranciers te helpen die het kind worden van de rekening door de faillissementen. Helaas moet ik constateren dat te lang gedacht is dat het allemaal wel goed komt. V&D, maar ook Macintosh Retail en anderen hebben maar niet tot nieuwe, aansprekende concepten kunnen komen die meebewegen met wat de markt nodig heeft: verjonging en de snelheid die internet heeft geïnitieerd. Ik zelf kom helemaal niet uit de Retail hoek en heb het helemaal niet zien aankomen, maar het kan toch niet zijn dat insiders dit niet zien aankomen? Waar zijn de innovators van de winkelketens? de artistieke denkers die de marktontwikkeling moeten voorblijven? of bestaan die niet?

Partner van Inkoperscafé

Wil je alles weten over je mogelijkheden als inkoper bij ?

Ontdek het nu!
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres