Magnifying glass Close

Meerderheid inkopers hanteert geen jaarplanning

55% van de inkopers maakt geen gebruik van een jaarplanning, terwijl 24% zelfs geen inkoopbudget bepaalt. En 28% van de inkopers bestelt slechts enkele maanden vooruit. Deze cijfers blijken uit een enquête van Manutan onder 728 inkopers/bestellers, werkzaam in de industrie, logistiek, bouw en dienstverlening.

Deze ad-hoc bestellingen kosten bedrijven jaarlijks veel geld, stelt Ramon Kok, Managing Director Duitsland en Benelux bij Manutan. Het gebrek aan planning van niet-strategische inkopen zorgt er volgens hem voor dat zowel de beheerskosten als de kosten van incidentele aankopen veel hoger oplopen. Zeker bij zaken die dingend nodig zijn speelt prijs vaak geen rol, mede doordat de inkoopprocedure dan vaak ontsnapt aan de controle van het inkoopmanagement. Hierdoor wordt het normale bestelproces niet gevolgd.

Seizoenen

Uit het onderzoek blijkt voorts dat slechts 8% van de inkopers gebruik maakt van een jaarplanning waar niet van wordt afgeweken. Daarnaast houdt men ook weinig rekening met de seizoenen, al verschilt dat wel per branche. In de industrie let bijvoorbeeld 42,6% niet op het tijdvak, terwijl dat in de bouw geldt voor 30,9% van de inkopers.

Automatisering

Kok denkt dat het volledig automatiseren van de inkoop deze problemen kan oplossen. Leveranciers en afnemers kunnen bijvoorbeeld hun digitale platforms aan elkaar koppelen, waardoor, gebruikers direct alle gewenste producten bij één centrale leverancier kunnen vinden.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties (1)

3 juli 2018 13:28 uur

Jammer dat in dit artikel de context van het Manutan onderzoek ontbreekt. De orginele versie vind je hier: https://www.manutan.nl/blog/werkt-voor-je/ad-hoc-inkopen-kost-bedrijven-elk-jaar-handenvol-geld/

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres