Magnifying glass Close

Meer ‘data visibility’ biedt betere inkoopkwaliteit

“Drie verschillende soorten data hoeven nu niet meer uit drie verschillende systemen gehaald te worden. Alles is volledig geconsolideerd op één plek. Je kunt gelijk zien hoeveel er is uitgegeven aan direct spend, indirect spend en diensten.” Zo legt Sara Sullivan uit in Austin, bij SAP Ariba Live. Zij is vicepresident Presales bij SAP Fieldglass, een “cloud-based open External Workforce Management en inkoop-service platform”, dat in 2014 door SAP is gekocht. Sullivan legt uit dat het systeem dat Ariba en Fieldglass ontwikkeld hebben via een simpele dashboard inkopers inzicht biedt in “hoeveel het bedrijf per leverancier uitgeeft, en in hoeverre (en op welke manier) de organisatie geld heeft bespaard dankzij de leverancier.”

Sullivan benadrukt bovendien dat inkopers via de zogeheten ratings tab op het dashboard ook meer duidelijkheid krijgen “over de kwaliteit van hun leveranciers en de producten en diensten die ze leveren. Op de ratings tab kunnen gebruikers de 8 meest veelvoorkomende KPI’s zien die ze gebruiken bij het beoordelen van een leverancier. Zo kun je niet alleen snel zien hoe een bepaalde leverancier presteert, maar deze ook vergelijken met de andere leveranciers in je ‘ecosysteem’. Zo wordt een kwalitatieve context aan de data geboden en kan een gesprek tussen inkoper en leverancier effectiever gevoerd worden.”

Holistisch
Sullivan geeft een voorbeeld van hoe deze benadering organisaties in de praktijk kan helpen. “Stel dat het systeem je laat zien dat een van je leveranciers gemiddeld langer wacht met een reactie op je bestellingen dan de andere partijen in je ecosysteem. Een logische eerste reactie zou dan zijn om die leverancier daar op te wijzen tijdens de kwartaalbesprekingen. Als je echter verder het systeem in kijkt zie je nog een belangrijke dataset die toont dat de eindgebruikers in je bedrijf bijzonder tevreden zijn over de kwaliteit van de producten of diensten van de ‘tragere’ leverancier. Daardoor zijn ze bereid te accepteren dat deze enkele dagen later levert. Je moet dus niet alleen maar kijken naar de spend data. Je moet de kwaliteit ervan begrijpen, evenals de ervaringen van je eindgebruikers. Vervolgens moet je deze gegevens op een holistische manier samenbrengen. ”

E-commerce
SAP Ariba is van plan om komend jaar ook meer benchmarking-oplossingen te presenteren. Zo zal het in het dashboard ook mogelijk worden om je uitgaven per categorie te vergelijken met die van andere bedrijven. Zo moet het makkelijker worden om aan de hand van data business-gerelateerde beslissingen te evalueren. Zoals Chief Production Officer bij SAP Ariba Darren Koch stelt, laat SAP zich daarbij inspireren door de e-commerce. “Wanneer heb je voor het laatst op een site van een webwinkel gezeten en gedacht dat zij een gamechanger hebben ontwikkeld? Zelden, want zij voeren stapsgewijs duizenden kleine veranderingen door die ze constant testen en aanpassen. Op deze manier bewegen zij richting een perfect, naadloos aankoopproces.”

Leveranciers
SAP Ariba wil bovendien dat leveranciers hetzelfde gemak ervaren als de bedrijven die bij hen inkopen, zo benadrukt Koch. “Inkopers hebben geen zin in het volgen van trainingen om te leren omgaan met een enterprise informatie systeem. Zij kunnen hun tijd wel beter gebruiken. Als bedrijven echter hun inkopers al niet kunnen overhalen tot het volgen van een training, kun je je voorstellen dat het met hun leveranciers al helemaal niet lukt. Daarom zijn wij bezig met het ontwikkelen van eenzelfde frictieloos proces aan de leverancierszijde als aan de inkoopkant. Zodat ook zij volledig probleemloos kunnen handelen. Dat betekent dat we werken aan betere leveranciersportal, mogelijkheden ontwikkelen voor betere leverancierssamenwerking, en allerlei ‘value-added’ diensten toevoegen om leveranciers meer te betrekken bij het proces. Daarbij maken we gebruik van nieuwe technologieën zoals AI. Uiteindelijk willen we inkopers en leveranciers samenbrengen om zo ‘intelligent commerce’ verder te stuwen.”

Op 4-6 juni vindt de Europese editie van SAP Ariba Live plaats in Barcelona. Ontdek de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van Inkoop en Supply Chain en netwerk met meer dan 2.800 vakgenoten. Klik hier voor meer informatie over SAP Ariba Live in Barcelona.

SAP Ariba is premium partner van InkopersCafe

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres