Magnifying glass Close

Loslaten merkentrouw kan voor miljoenenbesparing zorgen

Ziekenhuizen kunnen miljoenen euro’s besparen op hun inkoop als medisch specialisten hun voorkeur voor bepaalde merken zouden loslaten. Een besparing van 14,4 miljoen op de inkoop van knie- en heupimplantaten is realistisch als medisch specialisten bereid zouden zijn om van product te wisselen. Dat schrijft FD op basis van een analyse van Intrakoop.

Orthopedisch specialisten zijn vaak loyaal aan een merk waar zij al een geruime tijd mee werken en hebben beperkt zicht op de kosten die eraan verbonden zijn. Dit heeft als gevolg dat de vier grootste leveranciers, die 85 procent van de markt in handen hebben, geen noodzaak zien om de prijzen te verlagen. Volgens de inkoopcoöperatie zou de besparing op implantaten verdubbeld kunnen worden als ziekenhuizen ook op grote schaal gezamenlijk inkopen.

Wissel van product
Alleen de orthopedische markt is onderzocht, maar volgens Intrakoop zouden ook andere deelsectoren gebaat zijn bij het wisselen van product. Hierbij hoeft er geen kwaliteit ingeleverd te worden. Uit eerder onderzoek van de Universiteit Twente naar inkoopsamenwerking op het gebied van pacemakers bleek al dat er op die markt zelf een besparing van 34 procent gerealiseerd werd door alleen al de inkoopkrachten te bundelen.

Prijsverschillen
Op de markt voor knie- en heupimplantaten zijn de prijsverschillen nu nog enorm. De prijzen voor een implantaat kunnen tot wel 22 procent verschillen tussen ziekenhuizen in Nederland onderling en tot 52 procent hoger liggen dan de implantaten in Duitsland.

Partner van Inkoperscafé
Partner van Inkoperscafé

Reacties

Partner van Inkoperscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres