Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

LinkedIn Power

LinkedIn, wie kent en/of gebruikt het niet. Zakelijk gezien het meest uitgebreide sociale netwerk dat er bestaat. Maar als je het gebruikt voor zakelijke doeleinden, haal je daar dan wel het maximale uit? Benut je als inkoper, inkoopadviseur of contractmanager alle mogelijkheden die LinkedIn je biedt? Interessante vraag, en de antwoorden op die vraag vind je terug in het boek ‘LinkedIn Power’ van Marjolein Bongers. Een boek dat inmiddels al toe is aan de vijfde druk en dat is niet voor niets.

Handleiding LinkedIn
Hoewel de ondertitel ‘Ontdek de superkracht van LinkedIn’ je op het eerste gezicht doet denken aan zo’n schreeuwerige, Amerikaans aandoende wasmiddelenreclame, is het boek dat zeker niet. Schreeuwerig en Amerikaans. Nee, het boek doet je bij het doorbladeren van de overzichtelijke inhoudsopgave eerder denken aan een handleiding. Een handleiding om je weg te vinden in LinkedIn en daar, zoals gezegd, meer uit te halen. Natuurlijk zijn er op het internet meer dan voldoende tips & tricks terug te vinden. Die hebben wel veelal als nadeel dat je ernaar moet zoeken en dat ze verspreid staan over meerdere websites.     

Zo zouden meer handleidingen moeten worden geschreven 
Met het boek LinkedIn Power als handleiding heb je daar dus geen last van. Alle informatie staat overzichtelijk bij elkaar en is op een logische wijze per hoofstuk gerangschikt. De instructies zijn helder, geen moeilijke technische taal en de aanwijzingen worden waar nodig voorzien van schermafdrukken. De teksten van Marjolein Bongers worden afgewisseld met de teksten van andere experts. Het boek leest zo gemakkelijk dat je het bij wijze van spreken in één keer uitleest. Of dat goed werkt, moet je jezelf afvragen. Vanaf het begin van het boek, per hoofdstuk, stap voor stap aan de slag gaan werkt naar mijn idee beter, omdat het eigenlijke ‘werk’ pas na het lezen begint. Als je al meer ervaring hebt met LinkedIn kun je ervoor kiezen om de voor jou relevante hoofdstukken te lezen.     

Netwerk XXL   
Wat veel mensen zich misschien niet realiseren is dat LinkedIn een netwerk is dat zich uitstrekt over de gehele wereld. Digitaal en dus snel bereikbaar. Was je netwerk als inkoper of inkoopadviseur in vroeger tijden afhankelijk van je beurs-, seminarbezoek of opleiding die je volgde, dan was je daarmee in feite zeer beperkt. Tegenwoordig is de wereld je speelveld, maar daar schuilt tegelijkertijd een van de gevaren in. De overvloed aan contacten en informatie, niet alleen op LinkedIn overigens, maakt het er niet overzichtelijker op. Het is dus zaak om keuzes te maken op basis van de behoeften die je vanuit je beroep hebt. Vroeger was niet alles beter, maar tegenwoordig dus ook niet.            

Voer voor inkopers, inkoopadviseurs en contractmanagers
Net zoals voor iedere andere professional geldt natuurlijk ook voor inkopers, inkoopadviseurs en contractmanagers dat de basis op orde dient te zijn. Een basis die begint met een zorgvuldig uitgewerkt profiel en het creëren van een relevant netwerk zoals beschreven in de eerste hoofdstukken. In de volgende hoofdstukken wordt aandacht besteed aan het zoeken en/of creëren van content. Met name dat laatste onderwerp vraagt niet ten onrechte aandacht, want je krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken. Zoals aangegeven is de hoeveelheid informatie overweldigend. Bepaal dus als inkoop- of contractmanagementprofessional welke informatie je nodig hebt. Is dat bijvoorbeeld iets over duurzaamheid, specifieke marktontwikkelingen, aanbestedingsjurisprudentie, handige tools, nieuwe functies, webinars en straks weer fysieke bijeenkomsten? Zoek daar dan gericht op en je zult een schat aan kennis en gedeelde ervaringen opdoen.             

Cialdini again
Naast het voer voor professionals is LinkedIn ook voer voor psychologen, maar dan omgekeerd. Net zoals bij veel andere websites maakt Linkedin gebruik van beïnvloedingspsychologie. In de laatste twee hoofdstukken van het boek wordt daarop ingegaan. Te beginnen met een hoofdstuk over het brein en hoe dat precies werkt. En ja, als je het hebt over beïnvloeden komt natuurlijk Robert Cialdini (weer) om de hoek kijken. Zijn beïnvloedingsprincipes zijn universeel en worden online overal, en dus ook op LinkedIn, toegepast. Maar Marjolein Bongers belicht het onderwerp natuurlijk vanuit het oogpunt van de gebruiker. Zeer interessant om te zien hoe je ook op dit onderdeel het maximale uit LinkedIn kunt halen.    

Alle voordelen hebben minimaal één nadeel
Een nadeel van het boek zou kunnen zijn dat het een boek is. “Hoezo dan?” hoor ik je vragen. “Het boek vormt toch de handleiding om je weg te vinden in de vele mogelijkheden van LinkedIn?”. Ja, dat klopt maar LinkedIn is wel een platform. En platformen zijn continu in beweging. Op gebied van informatieverstrekking, maar nog meer op het gebied van technische mogelijkheden. Continu vinden er wijzigingen plaats. Worden er nieuwe features gepresenteerd. Veranderen de (privacy) regels. Gelukkig heeft Marjolein Bongers daar rekening mee gehouden. Op een wijze die ze zelf in haar boek al beschrijft. Je kunt haar een connectieverzoek sturen en via haar LinkedIn pagina op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen.     

Eindoordeel
Je dagelijks werk efficiënter ondersteunen en je zakelijke informatievoorziening op orde brengen. Die mogelijkheden biedt LinkedIn je en het boek ‘LinkedIn Power’ sluit daar naadloos op aan. Door zijn informatie, zijn indeling en de zeer goed leesbare teksten. Zelfs voor mensen die soms wat meer moeite hebben met de hedendaagse technische ontwikkelingen komt alles zeer duidelijk aan bod. En mocht je daar onverhoopt niet uitkomen, dan biedt de helpdesk van LinkedIn of LinkedIn-pagina van Marjolein Bongers vast en zeker uitkomst. Gegeven alle mogelijkheden die het boek biedt zou het daarom niet mogen ontbreken in de boekenkast of bibliotheek van de inkoop- en contractmanagementprofessional.      

Beoordeling

  • Nieuwswaarde:        ***
  • Praktisch nut:           *****
  • Toegankelijkheid:    *****

Aanvullende literatuur

Interessante links

Boekgegevens

Auteur:

Marjolein Bongers is een ervaren trainer, spreker en autoriteit op het gebied van LinkedIn en oprichter van House of Social Media. Marjolein heeft de afgelopen 10 jaar duizenden bedrijven en professionals de kracht van LinkedIn laten ervaren. Ze is officieel ambassadeur van LinkedIn Benelux en heeft nauw contact met het team van LinkedIn. In haar populaire LinkedIn-vlog LinkedIn Coffee Talk deelt ze slimme tips en adviezen. Daarnaast blogt ze voor Marketingfacts en werkt ze als gastdocente voor verschillende universiteiten. Marjolein volgde een opleiding beïnvloedingspsychologie en vertaalde die kennis naar toepassing in LinkedIn.

Nederlandstalig | Paperback, 256 blz.

NUBIZ | Vijfde druk 2021

EAN: 9789492790279

Het boek ‘LinkedIn Power‘ is verkrijgbaar via www.managementboek.nl en direct uit voorraad leverbaar. Klik hier om het boek te bestellen.

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé:

Reacties

Partner van Inkoperscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres

Mis niets en ontvang gratis E-book!

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief. Ontvang het laatste inkoopnieuws automatisch in je mailbox en ontvang het e-book 'De 6 juridische topics bij de inkoop van IT'.
close-link