Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Leveranciers vragen meer van supermarkten

Veel leveranciers van supermarkten willen hun prijzen met ruim 10% verhogen. Als dat door gaat dan ligt de rekening bij de consument. Bij sommige supermarktdirecteuren bestaat hierover het vermoeden dat grote A-merken prijsonderhandelingen gebruiken om hun winstmarges te vergroten. Dat meldt het FD.

“In heel veel productcategorieën krijgen we dubbelcijferige prijsverhogingen voorgesteld”, vertelde Vomar-directeur Aart van Haren aan het FD. Andere supermarktdirecteuren onderstrepen dat. “We zien dubbele cijfers bij alle producten waar bijvoorbeeld granen en suikers in zitten”, aldus Joris Beckers van bezorgsupermarkt Picnic. Volgens Sebastiaan Schreijen, retaileconoom bij Rabobank, worden de prijsonderhandelingen spannend als de voorgestelde prijsverhogingen nog eens 10% tot 20% bedragen. Aan het begin van 2022 liepen de emoties soms al dermate op dat onderhandelingen mislukten. De prijsverhogingen die leveranciers nu voorstellen aan de supermarkten liggen nog veel hoger. Schreijen stelt dat supermarkten hebben geprobeerd de prijsstijgingen te verzachten voor hun klanten, deels ten koste van de eigen marge. “Daar is de rek nu wel uit. Als de leveranciers hun zin krijgen, moeten supermarkten dus een groot deel doorberekenen aan de consument.”

Grotere winstmarges

De leveranciers van levensmiddelen willen een prijsverhoging omdat hun kosten de afgelopen maanden sterk stegen. Dat kwam vooral door de energieprijzen. Daarnaast is transport duur vanwege de hoge dieselprijs, zijn veel grondstoffen prijzig en stijgen de lonen door de krappe arbeidsmarkt. Beckers van Picnic begrijpt prijsstijgingen door energie en grondstoffen, maar hij heeft moeite met de winstcijfers van grote levensmiddelenfabrikanten. “Die vertelden bij hun kwartaalcijfers trots dat ze hun prijzen met zo’n 10% hebben kunnen verhogen. We vermoeden dat zij, met dank aan hun marktmacht, niet alleen de kosten doorrekenen. Hoe maatschappelijk verantwoord is dat?” Vomar-directeur Van Haren vermoedt ook dat de producenten van A-merken de onderhandelingen gebruiken om hun winstmarges te vergroten. “Zij willen veel minder dan leveranciers van huismerken en versproducten uitleggen waarop zij hun prijsstijgingen baseren.”

Bron: FD

Partner van Inkoperscafé:
Partner van Inkoperscafé:

Reacties

Partner van Inkoperscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres

Mis niets en ontvang een gratis e-book!

Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief. Zo krijg je het laatste inkoopnieuws automatisch in je mailbox en ontvang je het e-book 'ICT-contracten & contract-management: tips, trucs en juridische valkuilen.'